Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Anmeldelsen af TCL C8L er online. TCL C8L i Danmark og Europa, eller QM8L i USA, afløser sidste års C8K som TCL's prisvenlige high-end miniLED LCD TV, nu med forbedrede "super" quantum dots (SQD) og miniLED, der giver bedre farver og lysstyrke, en nyere Pentonic 800 chip med fire HDMI 2.1 porte, fortsat Google TV samt Dolby Vision 2 Max via firmwareopdatering senere i år.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1788252825

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Vi er klar til at udskifte vores 65" Panasonic OLED med et større. Mange af sidste års 77" OLED-modeller kan jævnligt fås under 10.000, mens sidste års 75"-version af dette tv ikke har været under 11.400. Hvad skulle årsagen være til at vælge det fremfor et OLED?
Det kommer vel an på om man har tiltro til anmelderen eller ej?
Lige med Andrew Robinson, er det langtfra altid, jeg er enig med hans konklusioner, hvilket også sker i dette tilfælde.
Han slutter af med bemærkningen om, at han mener RGB Mini LED ligner fremtiden, hvilket går direkte mod den gængse opfattelse, også set fra fabrikanternes synspunkt, der kan mærke efterspørgslen på OLED.

Jeg har den opfattelse, at disse skærme sjældent er værd at overveje, da priserne i mange tilfælde overskrider grænserne for, hvor OLED starter, med mindre vi snakker de helt store størrelser, da OLED fra 83" og op bliver uforholdsmæssigt dyre.

Hvis man kan få en skærm i denne størrelse (98" i dette tilfælde) til godt 20.000 kr., så er der dømt røverkøb, hvis man ellers har pladsen, og går op i at få den bedste oplevelse, når der skal ses film eller games hjemme i stuen.

Hvis man kigger bort fra egentlige specs., så synes jeg OLED har noget, som man ikke kan læse udfra disse, som jeg kalder OLED-looket.
Min erfaring siger mig, at OLED har noget af det samme, som man også sagde om plasma-skærmene, da de var på markedet - et mere analogpræget og biografagtigt billede, hvor LCD kan virke sterile og digitale ved sammenligning, i mangel på bedre ord til at beskrive hvad jeg oplever som forskellen.
Jeg har også endnu til gode at se et sortniveau, der matcher OLEDs kulsorte formåen, når der bliver set film i helt mørke omgivelser, men måske denne model har noget, jeg endnu ikke har oplevet, når vi snakker om TV, der grundlæggende benytter sig af LCD-teknologien, hvilket jeg ikke skal kunne sige, da jeg ikke har haft muligheden for at teste det endnu.
CSP skrev: 05 sep 2026, 17:31
Er normalt meget kritisk og upartisk.
Der burde være en masse andre anmeldelser med samme holdning, hvis det skulle være den bedste skærm på markedet overhovedet, som du påstår. Jeg kan ikke finde dem.

Her er fx Rtings vurdering, baseret på en test der virker noget mere grundig end den på YouTube:

The Hisense UR8 is a very good TV overall, but it's a bit disappointing compared to previous iterations.

Although the TV can display punchier colors than the 2025 Hisense U8QG due to its RGB Mini LED backlight, its black levels are a big step down, and it suffers from very poor out-of-the-box accuracy.

There's also more visible color crosstalk than there is on other RGB Mini LED TVs, like the Sony BRAVIA 7 II and the Samsung R95H, which can be distracting.

You can get better performance overall from competing models like the TCL QM8L (8CL in Europe), but it's a bit better than the Samsung R85H.

If you really want an RGB Mini LED model, you're better off going with a TV like the BRAVIA 7 II instead.

Rtings har også testet Hisenses flagskib UR9, hvorom de skriver ifht UR8:

The Hisense UR9SG and the Hisense UR8SG are similar, but the UR9 is a bit better. The UR9 offers much deeper blacks with less haloing around highlights, so it's a better option for dark rooms. Both TVs are very bright, but the UR9's higher peak brightness allows it to overcome a bit more glare in a bright room. Finally, the UR9's motion interpolation does a better job reducing stutter.
Rtings er forfærdelige til anmeldelser!
De vurderer kun ud fra testmønstre og målinger. Andrew Robinson nævner jo netop crosstalk og siger at det kan fremprovokeres i testmønstre, men ikke ses i rigtigt indhold - der ved jeg godt hvad jeg synes er mest brugtbart.

Rtings gav f.eks. også en elendig karakter til B&O Stage, fordi den på deres testoner ikke performer ligeså godt i deres målinger som Sonos, Samsung osv. Det er direkte useriøst - jeg har hørt de fleste af top soundbarerne på markedet og ingen af dem er i nærheden af Stage, så nej giver ikke en skid for Rtings anmeldelser!
Meget muligt Rtings ikke er toppen af poppen med anmeldelser, men din påstand om at UR8 skulle være den bedste på markedet overhovedet har du jo indtil videre kun din YouTube-helts ord for.
BGR, TechRadar, ChooseTV, ExpertReviews er de skriftlige reviews, der dukker op i Google - pg sjovt nok er der ingen af dem, der mener, at det her TV er toppen af poppen. Det er godt, men man kan få bedre.
PS: Gætter på du har B&O Stage derhjemme?