De her konsolproducenter er i hvert fald ved at opbygge et seriøst misforhold til deres kunder. Det bliver interessant at se, hvad der ligger på den anden side af denne bølge med vilde prisstigninger.
Rasmus Larsen skrev: ↑03 aug 2026, 10:42Det bliver interessant at se, hvad der ligger på den anden side af denne bølge med vilde prisstigninger.
Formentlig en ~ €1000 eller derover next-gen konsol, hvis hardwaresistuationen ikke ændrer sig radikalt inden da.
Nvidia har også netop opgivet deres Open Price Program (OPP) – det prisstyringsprogram hvor Nvidia solgte GPU + VRAM til AIB’erne som et bundlet kit til faste, rabatterede priser, så partnerkort kunne sælges tæt på MSRP. Fremover leverer Nvidia kun GPU‑dies til AIB’erne, mens VRAM skal købes separat på det åbne marked, hvilket forventes at få partnerkortene til at stige omkring ~30% i pris og i værste fald kommer til at differentiere AIB kortene mere i kvalitet og ydelse end aktuelt set.
Med hardware-priserne som de er, og sandsynligvis kun kommer til at stige, tror I så virkelig på en ny generation allerede næste år? Jeg synes det virker usandsynligt.
Omvendt så skal Microsoft vel forsøge et eller andet, hvis de vil forblive en del af kampen.
steadi skrev: ↑04 aug 2026, 22:20
Med hardware-priserne som de er, og sandsynligvis kun kommer til at stige, tror I så virkelig på en ny generation allerede næste år? Jeg synes det virker usandsynligt.
Omvendt så skal Microsoft vel forsøge et eller andet, hvis de vil forblive en del af kampen.
Jeg tror stadig på november 2027, men tror de bliver dyre.
"Originale XBOX- og XBOX 360-spildiske understøttes ikke. Disk til digital-licensering fungerer kun med understøttede XBOX One- og XBOX Series X-spildiske. Det er dog ikke alle XBOX One- eller XBOX Series X-spildiske, der er berettiget til denne licens. Berettigelse kan variere på grund af tekniske, licenser, udgivelses-, produktions- eller andre faktorer. Microsoft kan også ændre berettigelse over tid."
Det nye rygte kommer primært fra den velkendte hardwareleaker Kepler_L2, som hævder, at AMD arbejder på en teknologi, der minder om NVIDIAs DLSS 5-koncept for neural rendering. Ifølge ham vil AMD have deres egen version af "Neural Lighting" på næste generation af GPU'er, hvor neurale netværk overtager dele af lys- og shaderberegningerne.
Rygtet passer interessant nok med AMD's officielle retning:
AMD har allerede annonceret FSR Diamond, som skal inkludere neural rendering, ML-opskalering, ML Multi Frame Generation og næste generations Ray Regeneration.
AMD har samtidig offentliggjort GPUOpen-forskning inden for neural indirekte belysning og AI-baserede lysmodeller.
Så selve idéen om Neural Lighting fra AMD virker altså særdeles plausibel. Det spekulative er snarere navnet, implementeringen og hvornår og hvor det kommer.
Med andre ord KUNNE man potentielt få det at se i næste Xbox-generation, da Microsoft allerede har bekræftet et fortsat samarbejde med AMD om fremtidig Xbox-hardware. Hvis den næste Xbox, som forventet, bliver baseret på en kommende Zen-/UDNA-platform, vil den i princippet stå på samme teknologiske fundament som AMD's næste generation af PC-grafikkort.
Hvis man samler brikkerne: AMD udvikler neural rendering, AMD bygger både PC-GPU'er og Xbox-chips, Microsoft har i forvejen investeret tungt i AI på tværs af hele virksomheden, og FSR Diamond er direkte målrettet næste generation af AMD-platforme. Så begynder det at blive sandsynligt, at næste Xbox ikke blot bliver en klassisk "mere TFLOPS"-maskine, som også leverer bedre ray tracing.
Den kan i stedet blive den første Xbox, hvor Neural Lighting, Neural Ray Tracing, AI-baserede materialsystemer, avanceret frame generation og næste generations AI-opskalering bliver centrale dele af grafikpipelinen.
Det er trods skeptikernes principielle modstand næppe nogen hemmelighed, at jeg selv er ganske begejstret for DLSS 5, som jeg allerede benytter via mods i stort set alt. Det giver efter min mening markante forbedringer af belysningen i spil, øger dybdefornemmelsen i scenen og forbedrer nogle af de mest krævende lysfænomener i computergrafik som subsurface scattering, lystransmission gennem hår og vegetation, bedre contact shadows, dybere ambient occlusion og generelt mere realistiske materialereaktioner på lys. Effekter som alt sammen bidrager til større billeddybde og et mere naturligt lys. Det føles lidt som at springe et større generationsskifte over på ganske kort tid. Når jeg spiller spil uden disse teknikker, virker de til sammenligning mere flade og kunstige i deres lysopsætning.
Den bedste sammenligning jeg kan komme i tanke om, er det spring jeg oplevede første gang jeg spillede et spil med Ray Traced Global Illumination. Med Neural Lighting kommer forbedringerne og rekonstruktionen af selve lysmodellen så bare ved hjælp af AI. Ikke fordi teknologien erstatter path tracing eller ray tracing, men fordi den supplerer og forbedrer oven på de eksisterende teknikker.
Hvis udviklingen fortsætter i den retning både NVIDIA og AMD nu peger mod, kan næste store grafiske kapløb meget vel komme til at handle mindre om rå rasteriseringsydelse og flere TFLOPS, og mere om hvor avanceret en neural renderingspipeline man kan bygge oven på den traditionelle renderer.
Jeg håber virkelig, at næste Xbox-generation får en eller anden form for Neural Lighting. Efter selv at have prøvet de tidlige implementeringer på PC oplever jeg det som en potentiel "game changer", der kan give et markant løft i lyskvalitet, materialegengivelse og objekters grounding i scenen.
Og det er netop derfor Neural Lighting-rygterne er interessante. Ikke fordi vi ved præcis, hvad AMD bygger endnu, men fordi de officielle signaler fra AMD allerede peger mod mere omfattende brug af neurale netværk i rendering. Hvis næste Xbox ender på en AI-tung UDNA-platform kombineret med Microsofts egne AI-initiativer, kunne den i princippet blive den første konsol, hvor AI ikke blot bruges til opskalering, men som en integreret del af selve grafikpipelinen.
Uanset hvad man så mener om AI i grafik, virker det efterhånden sværere og sværere at argumentere for, at fremtidens grafiske udvikling alene skal findes i flere TFLOPS. Både NVIDIA, AMD og Microsoft ser ud til at satse på, at næste spring i billedkvalitet kommer fra en kombination af klassisk rendering, ray tracing og neurale netværk.
Jeg er i hvert fald fan og håbefuld på næste Xbox-generations vegne.
Nye eksempler - dog overdrevne mod-implementeringer, men det siger stadig noget om potentialerne:
Ja det virker bestemt plausibelt, at næste Xbox kunne få Neural Lighting, om ikke andet så en variant af det.
Vi er i disse år vidner til, at de neurale netværk for alvor rykker ned i spilmotoren i grafikkortet. I nogle år har vi jo haft algoritmer eller filtre, der har haft udspring i træning på neurale netværk, så det er et stort skridt, at "AI" nu kan køre direkte i hardwaren på konsollen eller PC'en. Til opskalering, frame-interpolation, raytracing / lyssætning osv. Jeg forventer, at vi også snart kommer til at se det anvendt til lyde i omgivelserne og positionering af disse.
Det er i øvrigt mit problem med DLSS 5. At de første demoer har virker som en algoritme/filter i stedet for et neuralt netværk, der kører fuldt på enheden – det skal have adgang ikke kun til pixels men også til geometri, metadata om materialer på f.eks. bilen i GTA osv. "Light"-udgaven (algoritme/filter) synes jeg har svagheder, som jeg har nævnt i tidligere debat, mens sidstnævnte har stort potentiale, men kræver voldsom hardware, så prisen bliver høj. Jeg er ikke principielt modstander.
Så er vi måske alligevel ret enige, når det kommer til stykket. Jeg ser også dette som de første og mest simple generationer af teknologien, vi nogensinde kommer til at se, snarere end det endelige mål. På samme måde var DLSS 1.0 en relativt grov implementering sammenlignet med de senere og langt mere modne DLSS-generationer.
Denne gang er jeg dog markant mere imponeret af de første skridt. Da DLSS 1 blev lanceret, havde jeg reelt ingen respekt for teknologien. Først med DLSS 2.0 i Death Stranding begyndte det at vise sit værd. Den første generation betragtede jeg ærligt talt som junk.
Omvendt har den første Neural Rendering-implementering allerede blæst mig bagover i forhold til, hvad den bidrager med af lyssætning og lysmæssig forankring af de grafiske assets. Hvis kvalitetsniveauet i denne første generation blot giver et fingerpeg om fremtidens potentiale, så bliver fremtiden på grafik- og lysområdet særdeles interessant.
Det er rigtigt, at der fortsat ses på temporal historik, og at modellen på flere områder har fællestræk med avancerede temporale filtre. Men Neural Rendering er trods alt ikke længere et rent pixelbaseret postprocess-filter. Modellen anvender allerede engine-data som motion vectors og gør det i kombination med det renderede frame og temporal historik, hvilket gør den mere scene-forankret end et simpelt traditionelt postprocess-filter. Geometri- og materialedata er samtidig allerede centrale elementer i NVIDIAs bredere Neural Rendering-strategi gennem teknologier som RTX Neural Materials og RTX Mega Geometry. Derfor forekommer det mig sandsynligt, at adgang til stadig flere typer game-engine-data vil blive en naturlig del af kommende generationer. Vi er med andre ord allerede et stykke forbi idéen om et fuldstændig frakoblet postprocess-filter, selv om den neurale model endnu ikke overtager hele renderingsprocessen.
Hvis det er dét perspektiv, du tænker på (regulær overtagelse af hele renderprocessen), så taler vi imidlertid om noget, der ligger langt hinsides næste Xbox- og PlayStation-generation. Jo mere adgang til game-engine-data de neurale modeller får, desto mere vil de potentielt kunne overtage arbejdsopgaver fra traditionelle renderteknikker som ambient occlusion, raytracing, pathtracing mv. Men lige nu er vi stadig ved de første spæde implementeringer af en neural lysforbedring af et eksisterende computergenereret render.
Som teknologien ser ud i dag, kan den måske bedst beskrives som en form for neural screen-space-teknik. Til gengæld er den efter min mening den mest imponerende screen-space-teknologi, jeg endnu har set. Det forklarer også, hvorfor kombinationen af pathtracing og Neural Rendering fortsat giver et bedre resultat end Neural Rendering alene, selv om det er bemærkelsesværdigt og imponerende, hvor meget mere troværdig belysning der kan rekonstrueres uden kombinationen er til stede.
Allerede nu viser demonstrationerne dog, at de nuværende forbedringer og fremtidspotentialet er både reelt, manifest og tydeligt. Selv med de nuværende begrænsninger kan neurale modeller rekonstruere og forbedre lysinformation på et niveau, som ellers ville kræve markant mere traditionel renderkapacitet for at opnå en tilsvarende visuel kvalitet. Det er netop derfor, teknologien er så interessant, da den giver en ny vej til grafiske fremskridt i en tid, hvor den klassiske hardwareudvikling ikke længere leverer de samme grader af generationsspring, vi tidligere fik gennem Moore's Law.
Historisk har AI-baserede grafikteknologier udviklet sig hurtigt fra første generation til mere modne løsninger. Derfor ser jeg faktisk den nuværende situation som et slag positivt "DLSS 1-øjeblik". Vi er langt fra endemålet, men modsat DLSS 1 demonstrerer Neural Rendering allerede i sin spæde og endda moddede form, hvorfor retningen er så lovende.
Personligt er jeg nærmest blevet afhængig på rekordtid. Når jeg slår DLSS 5-modden fra, føles det som at træde generationer tilbage, især hvad angår belysning, billeddybde og den generelle forankring af lyset i scenen. Paradoksalt nok er det traditionelle render efterhånden begyndt at give mig den uncanny valley-følelse man frygtede det neurale render ville give, fordi belysningen virker langt fladere og meget mindre dimensionel og mere kunstig uden. Det er egentlig ganske vildt, nærmest skræmmende, hvor hurtigt den omstilling er sket.
Derfor har det også overbevist mig om, at AMD, PlayStation og Xbox næppe har "råd" til at ignorere denne udvikling i endnu en konsolgeneration. Rygterne om UDNA, Neural Lighting med potentiale for visse grader af neural lightning i næste konsolgeneration virker for mig derfor både logiske og sandsynlige. Når hardware skal holde det meste af et årti, er det imho blevet direkte svært at se en vej uden om.
[ps jeg er på ferie i udlandet en uge fra i morgen, så hvis jeg ikke svarer, så ved du hvorfor]
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.