Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Tak for input. Det virker til at hver skærm har hver sine styrker, men at fælles for dem begge er, at det er gode skærme.

Jeg havde egentlig besluttet mig for Samsung S95H pga. den matte antirefleks-skærm, men den var i mellemtiden røget tilbage på listepris, så pludselig var G6 10.000 billigere.. Selvfølgelig (antageligt) midlertidigt, men alligevel. Så den røg i kurven og med forventet levering primo september (der er S95H sikkert faldet igen 🤣).

Jeg har samtidig købt en Beosound Stage som er rigelig upgrade på lydsiden til mit behov og jeg blev enig med mig selv om at det ville give en mindre voldsom indretning i stuen ift. Canvas, som trods den er elegant og passer på skærmen, er stor og potentielt rykker skærmen (for) højt op på væggen eller canvas for lavt når det er på en 77” (i min optik).
LG G6 har den der lidt smartere integration med Stage end andre tv, hvor man med et LAN kabel kan bruge Beoremote One. Jeg har dog ikke sådan en fjernbetjening og har ikke tænkt mig at købe en til at starte med umiddelbart. Så kan jeg nøjes med at trække eArc til LG G6 og strømmen til Stage kan trækkes fra Batiboxen i væggen, bagom skærmen og ned sammen med eArc i en kabelkanal til Stage.

Det leder mig til følgende spm.:

1) med en batibox (3 strømstik og 1 ethernetport) og Apple TV heri, strømkabler til enhederne og hdmi-stik; er det så ikke risikabelt at bruge det medfølgende flush-beslag til skærmen - hvis der pludselig er dårlig forbindelse eller problemer med Apple TV, så er det vel et helvede at skulle nedtage tv’et for at komme til kabler? På bekostningen af det helt slim look, overvejer jeg derfor i stedet et beslag ala “Vogels TVM 5645 Elite OLED TV ophæng med drejeled”, så man kan hive det ud fra væggen hvis der opstår behov. Hvad er jeres holdninger til flush-beslag kontra et andet som eksempelvis Vogels?

2) ulempen ved Stage ift. Canvas er at jeg desværre ikke har fået indlagt tomrør og derfor er nødt til at have en lille kabelkanal fra TV’et til Stage, som dog ikke bliver andet end 10-15 cm. ish. Har I nogle præferencer for en, som er nogenlunde “pæn” og som kan overmales, såfremt vi finder på at male væggen?
3) skal Tv’et eller Apple TV’et kables til Ethernet porten? Jeg overvejer Apple TV’et og så egentlig udelukkende bruge det, da vi ikke har flow-tv og udelukkende streamer (DR, TV 2 Play, Netflix, Disney og HBO).

Mvh. og på forhånd tak
Jeg har selv tidligere haft kombinationen LG G4 77“, Beosound Stage og Apple TV 4K.

Uden måske at svare direkte på dine spørgsmål, har jeg disse to bemærkninger:

1. Jeg brugte det medfølgende slim beslag. Tv’et kan trækkes godt 10 cm parallelt ud med væggen. Alternativt skråt til den ene side, men det hjælper ikke rigtig på tilgængeligheden, eftersom tv’et er så bredt. Jeg havde tv’et oppe og nede flere gange. Jeg mener, at det kræver to personer for at få tv’et rigtigt i hak i beslaget. I forhold til spørgsmålet om anvendelse af alternativt beslag, tænker jeg, at idéen med G-serien så forsvinder lidt - det fede ved G-serien er, at den hænger helt tæt på væggen og kun stikker et par centimeter ud.

2. Hvis du har intention om alene at bruge Apple TV enhed som indgang til indhold, ja så kan jeg vitterligt ikke se idéen med en Beoremote. Det er en dyr, unødvendig løsning. I det daglige bruges blot Apple TV remote (som har et lækkert design). Kun når man en sjælden gang har behov for at foretage nogle justeringer på tv’et, findes LG fjernbetjeningen frem (som virker billig).
Ddur skrev: 15 aug 2026, 15:47 Jeg har selv tidligere haft kombinationen LG G4 77“, Beosound Stage og Apple TV 4K.
Min kammerat har LG G4 77“ og netop indkøbt en Apple TV 4K, nu overvejer han en Beosound Stage.

Hvorfor er du gået væk fra denne kombi?
Hvad har du afløst det med?
Supergris skrev: 18 aug 2026, 11:52
Ddur skrev: 15 aug 2026, 15:47 Jeg har selv tidligere haft kombinationen LG G4 77“, Beosound Stage og Apple TV 4K.
Min kammerat har LG G4 77“ og netop indkøbt en Apple TV 4K, nu overvejer han en Beosound Stage.

Hvorfor er du gået væk fra denne kombi?
Hvad har du afløst det med?
Jeg har tidligere beskrevet mine problemer med LG og LG’s G-serie i denne tråd fra sidste år:
viewtopic.php?t=55798
Hentyder du til ekspansionslyde?
Min kammerats udgave af LG 77" G4 lider ikke af dette!

Da han nu har TVet og er fint tilfreds med det, er der ellers andet, du mener er vigtigt i forhold til kombinationen?

Hvad har du skiftet det ud med, og hvad har du i dag?
Ja, ekspansionslydene var årsagen til returneringen og det langstrakte forløb med LG. Heldigvis oplever de fleste ikke problemet.

Jeg mener sådan set, at kombinationen af de tre er perfekt, altså forudsat at tv’et ikke er fejlbehæftet. Jeg er i den grad glad for min Beosound Stage.

Forløbet med LG var så frustrerende, at jeg efterfølgende ikke orkede at anskaffe mig et nyt tv. Derfor kom mit gode gamle Pioneer Kuro LX5090H op igen. Det kører nu på attende år:-)
Nu har jeg ikke samme form for ekspertise som i andre har.

Men forholder i andre jer ikke til at Samsung ikke understøtter Dolby vision?
Ved godt at de går med HDR10+. Men er det ikke kun prime video som understøtter dette?

Og jeg vil slet ikke forholde mig til højtalerne i tv’et. De fleste har da som min. en soundbar, når man vælger at gå ud og købe sådan et high end tv!

I forhold til holdbarheden mellem de forskellige mærker.
Så vil jeg sige at den del af min familie som bruger Samsung skiftet TV hvert 4-6 år fordi at det endten går i stykker eller skærmen viser misfarver/lys.

Os med Sony, LG og Phillips i familen kan sagtens gå over 10 år før vi skifter.

Det sidste LG OLED har små burn ins, men fungere stadigvæk fint (Det er fra 2016)
AndreasKristianJungemann skrev: 19 aug 2026, 12:53 Nu har jeg ikke samme form for ekspertise som i andre har.

Men forholder i andre jer ikke til at Samsung ikke understøtter Dolby vision?
Ved godt at de går med HDR10+. Men er det ikke kun prime video som understøtter dette?

Og jeg vil slet ikke forholde mig til højtalerne i tv’et. De fleste har da som min. en soundbar, når man vælger at gå ud og købe sådan et high end tv!

I forhold til holdbarheden mellem de forskellige mærker.
Så vil jeg sige at den del af min familie som bruger Samsung skiftet TV hvert 4-6 år fordi at det endten går i stykker eller skærmen viser misfarver/lys.

Os med Sony, LG og Phillips i familen kan sagtens gå over 10 år før vi skifter.

Det sidste LG OLED har små burn ins, men fungere stadigvæk fint (Det er fra 2016)
Endeligt noget brugbart! Tak for at melde ærligt tilbage !

Det viser bare at ingen skærm er perfekt
Hej,

Tak for mange gode input. Det lader overordnet til at jeg har landet en god sammensætning.

Jeg kan godt se pointen i at det ville være ærgerligt ikke at montere tv’et flush på væggen da G6 er lavet netop til det, men tænker dog at ulempen herved at det dels er svært at montere, og besværligt hvis man igen skal tilgå stik eller Apple TV som gemmer sig i batiboxen. Jeg må i tænkeboks om pros and cons.

Er der nogen, der kender en god montør omkring Greve, som kan assistere med at få fedtet tv’et, Apple TV og Stage på plads så det kommer op at hænge flot på væggen?

Mvh.
Karsten
Jeg har selv bestilt et LG G6 efter samme overvejelser i forhold til S99H. Ud fra anmeldelser osv så ser det imo ud til at S99H er et lidt bedre TV på nuværende tidspunkt, men LG kommer hyppigt med firmware og på sigt får de oftest det bedste ud af deres hardware.

I forhold til hvorfor jeg valgte G6 så er det både pga personlige erfaringer med begge mærker og pga skærmen på S99H. Jeg er ikke så meget til den matte skærm og det at sort bliver lidt gråligt når der kommer lys på skærmen. Samtidig har jeg haft et LG B9 og et Samsung S90C og mens mit LG stadig kører på fuld tryk så har mit Samsung udviklet en fejl på billedet. Hermed ikke sagt at det er repræsentivt for mærkerne generelt men det er bare min egen erfaring som trækker mig mod LG.