Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels

Jeg har fulgt Flatpanels i mange år og bruger jer altid som udgangspunkt, når jeg skal vælge nyt TV, så jeg tænkte, at dette måske kunne være et interessant emne til en lidt mere nørdet test og sammenlignende artikel.

Anledningen er, at OSMC i maj officielt tilføjede Dolby Vision Profile 7 FEL-understøttelse til deres Vero V medieafspiller, som nu virker out of the box uden særlige test-builds eller installation af et andet operativsystem. Så vidt jeg kan se, gør det Vero V ret usædvanlig: Hidtil har Ugoos AM6B+ med CoreELEC været noget nær den internationale de facto-standard blandt entusiaster, der vil afspille komplette UHD Blu-ray-rips med FEL-laget (og 3D blu-ray), men det kræver installation og konfiguration af tredjepartssoftware.

Det kunne derfor være interessant med en grundig Flatpanels-test af, hvor tæt disse løsninger reelt kommer på en dedikeret UHD Blu-ray-afspiller. Eksempelvis kunne samme film afspilles fra UHD Blu-ray på en god blu-ray-afspiller og som MakeMKV-remux på Vero V og Ugoos AM6B+. Hvis det er teknisk muligt, ville en objektiv analyse af HDMI-outputtet være særlig interessant: Er resultatet faktisk identisk pixel-for-pixel/bit-for-bit, eller findes der målbare forskelle i f.eks. FEL-rekonstruktion, chroma-behandling eller andet? Det ville være spændende at supplere subjektive billedindtryk med en test af, hvad afspillerne rent faktisk sender til TV'et.

Måske kunne det endda danne udgangspunkt for en bredere guide til de forskellige kompromiser mellem de bedste film-/medieafspillere. NVIDIA Shield TV Pro er eksempelvis mere alsidig og kan bl.a. selv køre Plex Media Server (ikke bare Plex afspiller) samt bitstreame TrueHD/Atmos og DTS, men den udfylder ikke hullet for fuld Profile 7 FEL-afspilning. Apple TV 4K er måske den mest polerede løsning til apps og daglig brug, og Infuse kan dekode TrueHD/DTS-HD MA tabsfrit til LPCM, men TrueHD-baseret Atmos og DTS fra Blu-ray-remuxes kan ikke bevares som objektbaseret lyd. I den helt anden ende kunne man inddrage (eller blot nævne) Kaleidescape Strato E: en væsentligt dyrere, færdig løsning med downloadede film i op til referencekvalitet, Dolby Vision og lossless Atmos/DTS – og altså uden selv at skulle rippe discs.

Det, jeg selv savner i mange sammenligninger af medieafspillere, er netop dette fokus. Mange er eksempelvis ikke klar over, at Apple TV med Infuse kan dekode TrueHD og DTS-HD MA tabsfrit til LPCM, selv om det ikke kan bitstreame formaterne, eller at populære afspillere som Nvidia Shield og Zidoo ikke udnytter FEL enhancement layer fra Dolby Vision Profile 7 på UHD Blu-ray-remuxes. Det betyder, at der kan være ret væsentlige forskelle på, hvor meget af den oprindelige lyd- og billedinformation de forskellige bokse faktisk kan gengive.

Der tales ofte meget om brugerflade, apps, fjernbetjening og hvor hurtigt en boks føles, mens det er overraskende svært at finde én samlet og teknisk grundig guide til det spørgsmål, jeg egentlig synes er det mest interessante: Hvad skal man vælge, hvis man ønsker at få bedst mulig lyd- og billedkvalitet?

Nu hvor Vero V tilsyneladende gør fuld FEL-afspilning til noget langt mere plug-and-play end tidligere, kunne tidspunktet måske være rigtig godt til sådan en artikel.

Tak for at overveje det :)
Nemlig :) Et par gode ressourcer her:

Teknisk demo af forskellen på fuld og delvis understøttelse her:

(Denne test er dog fra før Vero V fik fuld Dolby Vision med Profile 7 FEL-understøttelse).

(Video med Vero V og FEL)

Hvorfor TV-led betyder noget:

Oversigtsark over kompatible afspillere: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... id=0#gid=0