Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Emilos88
Nu begynder vi at se priser hvor mange kan være med på disse størrelser af skærme, så nu er det nok mest pladsen i hjemmet der sætter sine begrænsninger. Jeg drømmer om sådan en størrelse indenfor et par år. Og jeg synes derfor at det kunne være interessant at have en tråd om de forskellige modeller samt prisudviklingen.

Men El-giganten har skarpe priser lige nu:

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 51d9ddf7f0

C7K budget modellen fra TCL til 69.999

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 31440e8ead

X95 2024 topmodel, bliver stadig set som noget af det bedste i denne størrelse, kun 59.999 meget god pris.

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 5cb33d9f8d

Og så den nye RM9L RGB model, til 111.111kr. men har ikke set test på denne.

Den nye Sony i 115" virker også til at være rigtig god, men den har jeg ikke set på bud endnu.
Brugeravatar
Af TBC
Jeg har allerede for længst lagt pengene til side til et stort TV i denne klasse – og jeg har ønsket om at komme til at eje et. Det, jeg mangler, er en model, jeg faktisk har lyst til at investere i - for en investering, det er hvad det er på mere end blot én dimension: At bo i lejlighed, som jeg gør, gør ikke projektet lettere. Installation af et TV i denne størrelse er ikke noget, man lige klarer en tirsdag eftermiddag; det vil kræve kran, levering via min altanen og hele den logistiske cirkusforestilling der hører med det. Og netop derfor har jeg svært ved tanken om at købe et TV, som jeg allerede ved er et kompromis – et apparat, jeg risikerer at ville ønske at udskifte igen om få år. Hvis jeg skal igennem den operation, skal det være for noget, der føles rigtigt - en installation som ville kunne holdes fast i flere år ud i fremtiden.

Når jeg laver regnestykket, må jeg bare konstatere, at tiden endnu ikke er moden til at springe på de eksisterende løsninger: Jeg har det virkelig svært med dynamisk kontrast, hvor de uhomogene og blommende kompromiser straks skærer mig i øjnene, selv på modeller med antal zoner i den højeste ende - hvilket nok hænger sammen med at jeg insisterer på at få udfyldt 40 grader af mit synsfelt, så billedet bliver ret stort i det (Men det er jo også derfor jeg ønsker mig et stort TV) - Og pixel-responstiden på disse LCD-baserede TV anmeldes også elendigt, hvilket er af stor betydning for mig da formentligt >50-75% af tidsforbruget på sådan et TV i mit tilfælde ville blive casual PC-gaming. De store LCD-baserede TV jeg har set er jeg alle igen løbet skrigende bort fra, når det kom til hånderingen af så lidt som bare 60 FPS motion testmateriale.

Så det, jeg stadig går og venter på, er store TV med høj, ægte pixelkontrast og god pixelresponstid til en pris og i en størrelse, hvor det hele går op i en højere enhed. Indtil da følger jeg tråden i håbet om, at der en dag pludselig dukker en model op, som faktisk er interessant.

Jeg håber egentligt på et 115" OLED der bliver til at betale sig til og holder stadig en lille flig af håb åben for microLED. Det kunne åbne for endnu større skærme end blot 115" i en lejlighed som min, ved at løse den massive installationsudfordring, der følger med en stor, tung, færdigsamlet skærm. Men håbet er svagt – for jeg har efterhånden mistet troen på, at teknologien materialiserer sig i en form, der er realistisk for almindelige købere.
Af orkin
Hej jeg har bare ikke plads til et stor tv og har nu et lg 65 og hvis det gjord i stykke så vil jeg går efter 8 k tv i fremtidens
Brugeravatar
Af hans123
Et 115” TV burde da nemt kunne bære op af 2 mand og ind i en lejlighed

Det er jo ca 250 x150cm. Uden emballage

Og montering på væg ( hvis plads ) er da heller ikke den store opgave.
Af Supergris
orkin skrev: 28 jul 2026, 09:56 Hej jeg har bare ikke plads til et stor tv og har nu et lg 65 og hvis det gjord i stykke så vil jeg går efter 8 k tv i fremtidens
Og på dansk?
Brugeravatar
Af Radiomanden
ja der er da godt nok en del stavefejl.
Brugeravatar
Af TBC
hans123 skrev: 28 jul 2026, 15:41 Et 115” TV burde da nemt kunne bære op af 2 mand og ind i en lejlighed

Og montering på væg ( hvis plads ) er da heller ikke den store opgave.
Man kan godt høre, at du ikke har set installationvideoer af den størrelse TV

Der er tale om knapt 100 kg tunge uhandy og skrøbelige TV der i praksis også er lidt større end du skriver ovenfor (da det alene er panelets synlige areal, men ikke med TVets krop og fulde frame), også gerne har noget dybde og som kommer i endnu større indpakninger. Held og lykke med at få det uskadt op på 6 sal af smalle lejlighedstrapper siger jeg bare.
Af LarsCJ
hans123 skrev: 28 jul 2026, 15:41 Et 115” TV burde da nemt kunne bære op af 2 mand og ind i en lejlighed

Mon ikke de fleste vil foretrække at beholde emballagen på for ikke at beskadige TV'et på vej op ad trapperne.

For et 115" TCL C7K er det lig med en cirka 230 kg tung papkasse, der måler ca. 290x180x40 cm.

Måske ikke så nemt endda ...
Af purtsak
Jeg synes stadig de for dyre i 115 og op 98tommer er vel ok i pris men når man kommer fra oled er jeg meget i tvivl om jeg kan leve med billed kvaliteten fra de andre jeg er nu os lidt spændt på hvad tcl og sonys samarbejde kommer til at betyde

Men god ide Emilos88
Af Emilos88
Jeg har altid været til Plasma/OLED, og anbefaler kun OLED til folk. Men jeg har også haft projektor når det skal være stort, og det gør bare rigtig meget for oplevelsen. I mit tilfælde skal den ikke bruges i stuen, og jeg har meget nem adgang til hvor den skal hænges op. Så jeg er sikker på at jeg vil kunne leve med at det er en LED, selvom jeg da langt hellere ville have det i OLED.
Af purtsak
Mit er os til det såkaldte bio rum jeg kom fra panasonic vt 20 eller 30 så havde jeg 100tommer lærred med projector så lg c8 og har så ventet mange år på de store tv så hvad jeg ender ud med og gøre ved jeg ikke men jeg vil da følge tråden her