Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Asensio
Hej kære medlemmer.

Nu har jeg haft mit nye LG G5 i en uges tid, selvom det er et ok TV må jeg godt nok indrømme at jeg er ekstremt frustreret over både LG’s egen fjernbetjening men også hvad der lige sker under overfladen efter at have sat mit NVIDIA shield pro til.

Først vil jeg sige at den fjernbetjening der medfølger er den værste omgang lort jeg nogensinde har været vidne til siden jeg fik mit første TV i 1999. Aldrig har jeg oplevet noget i så ringe kvalitet som denne fjernbetjening.

Men heldigvis har jeg jo fjernbetjeningen fra min Nvidia, eller, det troede jeg at jeg havde.

Problemet ligger i at fjernbetjeningen sagtens kan tænde tv’et og min shield, og bruge “OK” knappen samt frem, tilbage, op og ned. (Den runde cirkel rundt om OK knappen)

Men lyd, nej fandme nej, den må jeg ikke få lov at bruge. Der SKAL jeg bruge min lorte LG fjernbetjening fordi den ikke vil reagere med min Shield fjernbetjening. Jeg har søgt nettet tyndt men kan ikke rigtig finde nogen som har en løsning. Og derfor spørger jeg nu her. Er der andre som har oplevet det samme, eller kender til en løsning på det?

Først sad mit hdmi i CEC, men CEC er det værste lort i det her TV, så nu sidder hdmi bare i hdmi 1, og det virker stadigvæk ikke.

Er der nogle som har en løsning til en som er ved at sende tv’et retur bare pga en skide fjernbetjening??
Lyden kan jo også skrues op/ned på din Shield så vidt jeg husker, det er flere år siden den er brugt, erstattet med Google Streamer.
Der kan jo også købes en anden Remote til TVet. https://www.elgiganten.dk/brand/lg/fjer ... -til-lg-tv
Af CSP
Køb en Apple TV i stedet - fungerer problemfrit sammen med G5. Bruger aldrig LG's lorte fjernbetjenning, den der følger med Apple TV klarer det hele, inklusiv lyden!
Af JornH
Hvor har du købt TVet? Man kan få 30 dages fortrydelses ret nogle steder…

Jeg har en del remotes, imo er den til ATV den værste pga. den lille størelse…
Den er samme størrelse som den til Google Streameren, og den ligger fint i hånden, og kan styre det den skal.
Af JornH
Jeg kan kun bruge dem ved hjælp af begge hænder, man skal også vide en ATV med mest ram er steget til over 2200 kr

Edit: Jeg prøvede lige den til Streameren er dobbelt så tyk og ligger bedre i hånden…

Men jeg skrev imo, lige som jeg aldrig ville købe en LG…
Brugeravatar
Af MigSelv
Godt nok en underlig tone, når man har et problem, for måske er det blot chaufføren bag rattet.
2.4 Konfigurer SHIELD-Fjernbetjening Til Lydstyrkeregulering

SHIELD-fjernbetjeningen kan styre dit tv/din AVR ved hjælp af infrarød. Hvis du vil konfigurere infrarød- eller CEC-lydstyrkeregulering, skal du gå til Indstillinger (Settings) > Enhedsindstillinger (Device Preferences) > Skærm og lyd (Display & Sound) > Lydstyrkeregulering (Volume control)

Indstillingerne for lydstyrkeregulering er:

HDMI-CEC (anbefales, hvis det understøttes af tv'et eller modtageren)
Infrarød (kræver, at du peger fjernbetjeningen mod tv'et eller modtageren)
Det mente jeg også den kunne selv om det er lang tid siden den er brugt, og ja CEC er en væsentlig del af styring, det har altid været anvendt.
Af G80
Du kan prøve at starte forfra med at tage strømmen for det hele og hive alle HDMI stikkene ud. Tænde kun TV og deaktivere/aktivere CEC. Slukke TV og sætte alle HDMI stikkene til igen og starte det hele op igen og sikre dig at CEC er aktiveret i indstillingerne på alle de andre tilsluttede enheder.
Af Supergris
Asensio skrev: 09 jul 2026, 23:36 Først vil jeg sige at den fjernbetjening der medfølger er den værste omgang lort jeg nogensinde har været vidne til siden jeg fik mit første TV i 1999. Aldrig har jeg oplevet noget i så ringe kvalitet som denne fjernbetjening.
Hvad synes du, der er så ringe ved deres fjernbetjening?
Jeg forestiller mig, du hentyder til deres Magic Remote?

Jeg går ikke ud fra den fra G5 er meget anderledes end tidligere modeller fra deres C-serie, som jeg indrømmer ikke er de bedste, men jeg synes ikke, de adskiller sig synderligt med hensyn til kvaliteten i forhold til, hvad de fleste andre mærker tilbyder.
Med hensyn til betjeningen, som benytter sig af deres pege-system, er der delte meninger, men det er ofte et spørgsmål om tilvænning.
Brugeravatar
Af TBC
Shield kan sættes op til at styre din "lydenhed" via både CEC og infrarød. Jeg styrer selv volumen på min vist ikke CEC-udrustede gamle surround reciver, med infrarød fra Sheild fjernbetjeningen.

Så spørgsmålet er om du har været inde og lave de opstæninger "mig selv" allerede har gjort opmærksom på ovenfor for 4 dage siden? (Husk det virker ENTEN via CEC (som i så fald skal være slået til - eller via infrarød som du kan bruge som fall-back hvis du ikke ønsker at bruge CEC)

Her er en video til infrarød kontrol af dit tv (her med et Samsung-tv som et eksempel), såfremt du som du skriver ønsker at gå uden om CEC