Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

I er godt nok hårde i jeres bedømmelse, når man sammenligner med hvad TV ellers har fået af anmeldelser rundt omkring. Det er selvfølgelig ikke noget i skal have med I jeres vurdering, er bare overrasket.

Det virker som I har lidt for meget fokus på sortniveauet, jeg er ikke i tvivl om at det kan ses i nogle teoretiske testmønstre, men det er nok de færreste der vil kunne spotte det i almindeligt indhold. TV'et er jo i stand til at vise farver intet OLED kommer i nærheden af og det samme med lysstyrken, hvor især 1000 nits fuldskærm er fantastisk til SDR indhold i en normalt oplyst stue. Samtidig har skærmen ikke den stutter og burn-in risiko som OLED har, så forstår ikke at scoren lander så langt fra de skærme.

Bare så jeg forstår jeres bedømmelse - I mener at LG G5 fra sidste år har bedre billedekvalitet end denne skærm?
Lækket nok at TCL stadig holder ved LCD teknikken og forfiner den, MEN

nu er det snart 1 år siden at vi hørte at

"TCL CSOT (the display development and manufacturing arm of TCL) has just broken ground on a facility in Guangzhou, China" ,
på deres 4 milliarder kr, dyre OLED panel fabrik i Kina.

Selvfølgelig skal de først have dækket et marked for Smartphonesdisplays og computerskærme.

Men hvorfor ikke udfordre LG lidt mere på TV paneler ?

Det er måske for svært at tjene penge når et 48" OLED i Danmark allerede nu koster under 7500 kr..

Folk "creaver" jo OLED når de først er blevet tilfredse med dem og vil man vokse som firna, må man udfordre de bedste indenfor teknologien.
CSP skrev: 25 jun 2026, 13:11 Det virker som I har lidt for meget fokus på sortniveauet, jeg er ikke i tvivl om at det kan ses i nogle teoretiske testmønstre, men det er nok de færreste der vil kunne spotte det i almindeligt indhold. TV'et er jo i stand til at vise farver intet OLED kommer i nærheden af og det samme med lysstyrken, hvor især 1000 nits fuldskærm er fantastisk til SDR indhold i en normalt oplyst stue. Samtidig har skærmen ikke den stutter og burn-in risiko som OLED har, så forstår ikke at scoren lander så langt fra de skærme.
QD-OLED når 84-85% af BT.2020. TCL X11L når 88% BT.2020, hvilket er en ret beskeden forskel. Tandem WOLED ligger pt. lidt under 80%.

Vær opmærksom på, at ikke særlig meget indhold pt. går ud over DCI-P3, så hvor meget værdi skal vi tillægge dette? Det er en svær vurdering, synes jeg. I praksis er forskellen svær at se med rigtigt indhold og er slet ikke så stor og aktuel som forskellen i pixel-styring (OLED) kontra zone-styring (LCD) ift. sortniveau, kontrast, lysstyring, farvenøjagtighed, højlys osv.

Jeg er klar over, at flere producenter af LCD TV i år markedsfører deres skærme med 100% BT.2020, men det er en misvisende måde at måle det på. De måler ikke dækning af BT.2020 farverummet. Vi kommer til at skrive mere om dette senere, når vi også har målt på nogle RGB LED LCD-modeller.

CSP skrev: 25 jun 2026, 13:11Bare så jeg forstår jeres bedømmelse - I mener at LG G5 fra sidste år har bedre billedekvalitet end denne skærm?
TCL X11L er efter vores vurdering bedste LCD TV på markedet pt.

LG G5 er dog en markant bedre skærm billedmæssigt.

CSP skrev: 25 jun 2026, 13:11 I er godt nok hårde i jeres bedømmelse, når man sammenligner med hvad TV ellers har fået af anmeldelser rundt omkring. Det er selvfølgelig ikke noget i skal have med I jeres vurdering, er bare overrasket.
Ingen nævnt, ingen glemt, men jeg vil bare lige nævne igen igen, at meget indhold (inkl. anmeldelser) derude - særligt på YouTube – er sponsoreret af producenten. Jeg kommer ikke til at blive bannerfører for en kampagne, men vil sige, at jeg er noget chokeret over, at læserne ikke siger fra. Den eneste måde at bekæmpe det på er at råbe højt i flok, advare, derefter ignorere fuldstændig. Flatpanels blev etableret som modsvar på alt det sponsorerede indhold i trykte AV-magasiner for 20-25 år siden. Nu er vi desværre tilbage i samme rille med sociale medier, men Flatpanels kommer ikke til at ændre sig. Det overrasker mig meget, når folk holder indhold på sociale medier op som et slags sandhedsbarometer til at betvivle Flatpanels' anmeldelser.