Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af annasm
Hej alle, jeg har et LG C2 OLED-TV, og jeg oplever, at lysstyrken automatisk falder efter 1–2 minutter, når jeg ser HDR-indhold (Netflix eller 4K-filer), især i meget lyse scener. Jeg har allerede slået energisparefunktioner fra, men problemet fortsætter.Smash Karts Game Er det normal ABL-beskyttelse, eller kan det skyldes en indstilling? Findes der en måde at reducere det på uden at skade panelet?
Af steadi
Hvilken software-version kører tv'et? LG's ABL var tidligere ret ekstrem, og kunne gøre statiske scener næsten helt umulig at se.

Det er dog min oplevelse, at HDR generelt bare er mere mørkt end SDR.
annasm skrev: 02 apr 2026, 12:04 Hej alle, jeg har et LG C2 OLED-TV, og jeg oplever, at lysstyrken automatisk falder efter 1–2 minutter, når jeg ser HDR-indhold (Netflix eller 4K-filer), især i meget lyse scener. Jeg har allerede slået energisparefunktioner fra, men problemet fortsætter.Smash Karts Game Er det normal ABL-beskyttelse, eller kan det skyldes en indstilling? Findes der en måde at reducere det på uden at skade panelet?
Hej.
Der er 2 indstillinger der kan forårsage dette problem.
"Dynamisk Kontrast og "Bekvem tilstand for øjnene"
Prøv at slå dem fra.
Det gøres under avancerede indstillinger i menuen billede.

Mvh Provinsen.
Det kan man selv bestemme, det kan gøres på mit Panasonic, der kan vælges mørk og lyst. Men det er som det skal være i Filmmaker standard indstilling, der er pænt lysstærkt, svagere i SDR.
Radiomanden skrev: 02 apr 2026, 15:46 Det kan man selv bestemme, det kan gøres på mit Panasonic, der kan vælges mørk og lyst. Men det er som det skal være i Filmmaker standard indstilling, der er pænt lysstærkt, svagere i SDR.
Hvilken relevans har det du skriver her til trådstarters spørgsmål? Eftersom der er tale om 2 forskellige mærker. :o
Uanset fabrikat, så bør der da være nogen muligheder for at justere på HDR.
Jeg har også et LG C2 OLED, og det du beskriver lyder ret meget som klassisk ABL (Automatic Brightness Limiter), især i HDR hvor hele skærmen bliver meget lys på én gang. Det er ikke en fejl som sådan, men mere en beskyttelse for panelet.

Når det er sagt, så synes jeg også det kan være lidt aggressivt i nogle scenarier. På mit hjalp det lidt at:
  • Slå “Dynamic Tone Mapping” til (giver lidt mere “boost” i lyse scener)
  • Undgå Filmmaker Mode til alt HDR – Cinema Home er lidt mere “levende”
  • Tjekke at “Peak Brightness” står på High
Men man kan ikke helt slå ABL fra, uden at gå ind i service menu (og det vil jeg ikke anbefale).

En anden ting: nogle Netflix HDR titler er bare mastered ret mørkt, så det kan snyde lidt ift. hvad TV’et egentlig gør. Jeg oplever fx forskel fra titel til titel.

Så kort sagt: ja, det er “normalt”, men du kan godt tweake det lidt, så det føles mindre voldsomt