Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
Clap_Your_Hands skrev: 01 apr 2026, 09:28 En relevant tilføjelse er også, at vi ved fra Sony's officielle kvartal-regnskaber, at de pt taber penge pr solgt konsol.

Så kan man diskutere om ikke de bare bør æde det tab, så de kan sælge nogle flere konsoller (og derigennem flere spil og abonnementer). Men det lader hverken MS, Nintendo eller Sony til at være interesseret i.
Mon ikke erfaringerne fra PS3-tiden har gjort indtryk på alle, ikke mindst Sony selv?

PS3’s prisstrategi og dyre hardware var tæt på at underminere Sony økonomisk.
Konsollen blev solgt med store tab, og de samlede underskud løb op i flere milliarder. Sony kom først oven på igen efter flere hardware-revisioner, faldende produktionsomkostninger og stærkere spilsalg.

Så man kan vel reelt tale om at de i dag med PS5 også 'har valgt at æde det tab, så de kan sælge nogle flere konsoller og derigennem tjene på dyre spil og abonnementer' - bare inden for en mere bevidst og mere sikker risikostyret investering i økosystemet.
Brugeravatar
Af bendix
TBC skrev: 01 apr 2026, 10:29
Clap_Your_Hands skrev: 01 apr 2026, 09:28 En relevant tilføjelse er også, at vi ved fra Sony's officielle kvartal-regnskaber, at de pt taber penge pr solgt konsol.

Så kan man diskutere om ikke de bare bør æde det tab, så de kan sælge nogle flere konsoller (og derigennem flere spil og abonnementer). Men det lader hverken MS, Nintendo eller Sony til at være interesseret i.
Mon ikke erfaringerne fra PS3-tiden har gjort indtryk på alle, ikke mindst Sony selv?

PS3’s prisstrategi og dyre hardware var tæt på at underminere Sony økonomisk.
Konsollen blev solgt med store tab, og de samlede underskud løb op i flere milliarder. Sony kom først oven på igen efter flere hardware-revisioner, faldende produktionsomkostninger og stærkere spilsalg.

Så man kan vel reelt tale om at de i dag med PS5 også 'har valgt at æde det tab, så de kan sælge nogle flere konsoller og derigennem tjene på dyre spil og abonnementer' - bare inden for en mere bevidst og mere sikker risikostyret investering i økosystemet.
Syntes du spillene er dyre? Jeg føler de er meget rimelige, jeg gav næsten samme pris for 30 år siden da jeg købte spil til Nintendo 64. Med inflation burde de koster 900kr fra år 1994 priser hvis udgangspunkt er 500kr.
Konsoller har typisk været solgt med tab fordi pengene har været tjent på spil (og nu også tjenester).

Sonys regnskabsår er forskudt, så FYQ4 rapporten (Q1 2026) kommer om et par måneder. I slutningen af 2025 sagde Sony Chief Financial Officer Lin Tao:
"With regards to memory prices and the potential impact on hardware profitability, in this fiscal year we have already acquired all of the parts that we need. Now because the market continues to fluctuate, we need to keep a close eye on the market situation. And of course, when the prices of these parts go up, that will have an impact on the profitability of the hardware for next fiscal year and onward.

"We have already achieved 84 million PS5 sales, and assuming this will grow next year, instead of additional hardware profitability, we want to really continue to monetize the installed base that has already secured. I think that will be a priority."

Så beslutningen om at hæve priserne på konsoller sker nu, fordi deres 2026-regnskabsår starter i dag, lader det til. Det virker som ret dårlig planlægning, når PS5 er en fast størrelse. Det er jo ikke som en ny iPhone eller Galaxy, der udkommer årligt.

Jeg synes dog stadig det lugter af for svag konkurrence på konsolmarkedet. I et tænkt eksempel, hvor de taber 50 dollars pr. solgt PS5 konsol. Der sælges 4-5 mio. PS5 konsoller pr. kvartal. Det er 200-250 mio. tab. Sælges der 5 spil i levetiden pr. konsol (meget konservativt) til 50 dollars i snit, så er det 1-1,25 mia. dollar omsætning, hvoraf Sony tager 375 mio. (30%) i lommen i næsten ren profit. Der er break-even på 50 dollar tab pr. konsol ved 3-4 solgte nye spil pr. konsol i snit. Jeg har set estimater på 12 solgte spil i snit pr. konsol gennem levetiden. Oveni kommer udstyr, in-game salg og PlayStation Plus. Jeg tror ikke de taber 50 dollar pr. konsol, slet ikke efter prisstigningerne. Man kan så begynde at regne på priselasticitet ved lavere konsolpriser, men rent anekdotisk kender jeg mange, der ikke udskifter deres PS4 (eller PS3, gys!) fordi PS5 er for dyr. De høje priser er nok en af grundene til, at konsolhardwaremarkedet er ved at toppe – eller måske allerede toppet.
Brugeravatar
Af TBC
Rasmus Larsen skrev: 01 apr 2026, 14:08 Jeg synes dog stadig det lugter af for svag konkurrence på konsolmarkedet.[..] De høje priser er nok en af grundene til, at konsolhardwaremarkedet er ved at toppe – eller måske allerede toppet.
bendix skrev: 01 apr 2026, 12:31Syntes du spillene er dyre? Jeg føler de er meget rimelige, jeg gav næsten samme pris for 30 år siden da jeg købte spil til Nintendo 64. Med inflation burde de koster 900kr fra år 1994 priser hvis udgangspunkt er 500kr.
Ja, husk på at jeg efter PS3-æraen står uden for og kigger ind i PlayStation‑universet udefra med mine “PC‑briller” på. Set fra det perspektiv virker konsolhardware ekstremt billig de første år af en konsols levetid, mens spilpriserne forbliver meget høje sammenlignet med PC‑markedet, hvor konkurrence og udbud hurtigt presser spilpriserne meget længere ned.

PlayStation‑økosystemet fremstår fra mit perspektiv som et sted, hvor man accepterer at blive låst inde, ikke blot mht. hardware: Man betaler også platformholderens merpriser for spillene, man er bundet til Sonys abonnement for overhovedet at kunne spille de i forvejen dyrere spil online, og man har generelt ikke andre muligheder eller spil-shops. Der er over tid mange penge i det, og det er også dér Sony tjener sine penge. Jeg ser det som at blive placeret i et rum, få døren låst og derefter blive opkrævet ekstra uden andre muligheder end at opholde sig i rummet, man er blevet låst inde i.

I det lys bliver det i øvrigt interessant at se, hvordan næste Xbox klarer sig. Der florerer trods alt rygter om et mere åbent system, og hvis Microsoft kombinerer større frihed med den kraftigere hardware, der også rygtes, kan det måske rykke ved balancen i næste konsolgeneration, hvis der er konsolgamere nok for hvem performance betyder mere end univers = ? ...Som rygterne tegner sig, bliver PlayStation 6 i hvert fald igen aggressivt prissat, mens den næste Xbox både skulle være kraftigere men også markant dyrere end PS6, måske endda uden at blive solgt med tab?

Jeg er helt enig med Rasmus i, at markedet lugter af for svag konkurrence. Desværre frygter jeg også, at en endnu dyrere Xbox blot vil marginalisere platformen yderligere og for alvor gøre den til et nicheprodukt – og det taber både konsolkonkurrencen og spillerne på i sidste ende.

Så jeg ser ærligt talt på fremtiden med en vis nervøsitet. Der er en reel risiko for, at én aktør får lov at sætte sig både proprietært og tungt på toppen af konsolmarkedet. Samtidig – og som Rasmus også er inde på det – kan hardwaresalget være ved at have toppet. I forlængelse af det kan stigende hardwarepriser begynde at skubbe konkurrencen i retning af spilstreaming, med de fordele, men også de betydelige kompromisser, der følger med den model.

Hvor det efterlader mig som PC‑gamer, kan jeg således også godt bekymre mig over. Ikke fordi jeg nødvendigvis forventer, at PC‑markedet bliver direkte påvirket natten over, men fordi hele spiløkosystemet hænger sammen - hvilket til stadighed er grunden til min interesse i et fortsat ret afgørende konsolmarked. Hvis konsolmarkedet bevæger sig mod én dominerende aktør eller et øget pres mod streaming, grundet for dyr hardware og "indgangsbillet" for folk, så risikerer vi, at de samme tendenser langsomt siver til resten af branchen, inkl. at f.eks. eksklusivitetstendenserne igen tager til. Og i sidste ende er det altid spillerne, der betaler prisen – enten i kroner, i frihed eller i valgmuligheder.
Rasmus Larsen skrev: 01 apr 2026, 14:08 Konsoller har typisk været solgt med tab fordi pengene har været tjent på spil (og nu også tjenester).

Sonys regnskabsår er forskudt, så FYQ4 rapporten (Q1 2026) kommer om et par måneder. I slutningen af 2025 sagde Sony Chief Financial Officer Lin Tao:
"With regards to memory prices and the potential impact on hardware profitability, in this fiscal year we have already acquired all of the parts that we need. Now because the market continues to fluctuate, we need to keep a close eye on the market situation. And of course, when the prices of these parts go up, that will have an impact on the profitability of the hardware for next fiscal year and onward.

"We have already achieved 84 million PS5 sales, and assuming this will grow next year, instead of additional hardware profitability, we want to really continue to monetize the installed base that has already secured. I think that will be a priority."

Så beslutningen om at hæve priserne på konsoller sker nu, fordi deres 2026-regnskabsår starter i dag, lader det til. Det virker som ret dårlig planlægning, når PS5 er en fast størrelse. Det er jo ikke som en ny iPhone eller Galaxy, der udkommer årligt.

Jeg synes dog stadig det lugter af for svag konkurrence på konsolmarkedet. I et tænkt eksempel, hvor de taber 50 dollars pr. solgt PS5 konsol. Der sælges 4-5 mio. PS5 konsoller pr. kvartal. Det er 200-250 mio. tab. Sælges der 5 spil i levetiden pr. konsol (meget konservativt) til 50 dollars i snit, så er det 1-1,25 mia. dollar omsætning, hvoraf Sony tager 375 mio. (30%) i lommen i næsten ren profit. Der er break-even på 50 dollar tab pr. konsol ved 3-4 solgte nye spil pr. konsol i snit. Jeg har set estimater på 12 solgte spil i snit pr. konsol gennem levetiden. Oveni kommer udstyr, in-game salg og PlayStation Plus. Jeg tror ikke de taber 50 dollar pr. konsol, slet ikke efter prisstigningerne. Man kan så begynde at regne på priselasticitet ved lavere konsolpriser, men rent anekdotisk kender jeg mange, der ikke udskifter deres PS4 (eller PS3, gys!) fordi PS5 er for dyr. De høje priser er nok en af grundene til, at konsolhardwaremarkedet er ved at toppe – eller måske allerede toppet.
Konsoller blev typisk solgt med tab i begyndelsen, hvorefter komponenterne så typisk blev billigere og producenterne kunne benytte mindre og billigere chips, og derfor efter et par år også begynde at tjene penge på selve konsollerne.

Men det er helt rigtigt at langt størstedelen af pengene bliver tjent på spil og abonnementer.

Jeg vil derfor også tro at hvis Sony faktisk tjener penge pr solgt konsol her efter denne seneste prisstigning, så vil der være tale om et minimalt beløb. Men det bliver interessant at se når de fremviser deres regnskaber.

I forhold til at det skulle være manglende konkurrence der er grunden til prisstigningen, så har MS og Nintendo jo også hævet deres priser. Og alt indenfor PC bliver også dyrere og dyrere.
  • 1
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241