Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

martin.møller skrev: 21 feb 2026, 19:19 Jeg kan se, at Rasmus har skrevet en artikel om en kommende TvOS 26.4 opdatering omkring lyd. Skulle det fikse det? https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1771397633
Muligvis. Apple tilføjer med tvOS 26.4 en ny indstilling som gør, at al lyd sendes ud som Dolby MAT (PCM). Ifølge Sonos brugere har det løst et problem på Sonos-soundbarer, der gør lydstyrken svinger i niveau, når lydkilden skifter mellem stereo og surround.

Det lyder som noget, der også kan rette problemet hos TV 2 Play. Det, der undrer mig, er dog hvorfor det er opstået. Det har jo virket fint på TV 2 Play tidligere, så der må være sket en ændring i TV 2 Play appen eller tvOS 26.2 eller 26.3?

Vær opmærksom på, at den nye lydindstilling i tvOS 26.4 kun virker med Apple TV 4K 2nd Gen og Apple TV 4K 3rd Gen. Og den virker kun hvis der er et Dolby Atmos-lydsystem tilsluttet.
Jeg krydsposter lige mit indlæg fra Recordere her i tråden for vi har fundet årsagen til problemet. Fejlen ligger hos TV 2 Play 2 – hverken Apple TV eller Google TV.

torpedo skrev:Rasmus, tak for din guide:

Jeg har følgende værdier i Playback HUD før udsving for TV2 News:

video format desc - code: zavc video-range:SDR
audio format desc - codec: zac3
network bandwidth: 251.95Mbps
average bitrate video: 5.57Mbps audio: 384.19kbps
indicated bitrate peak: 5.94Mbps average: 5.94Mbps
stalls total: 0 current-variant 5

og følgende værdier under udsving:

audio format desc - codec: zaac
network bandwidth: 252.11Mbps
average bitrate video: 3.30Mbps audio: 225.90kbps
indicated bitrate peak: 3.55Mbps average: 3.55Mbps
stalls total: 0 current-variant 4

og følgende værdier efter udsving:

audio format desc - codec: zac3
network bandwidth: 254.88Mbps
average bitrate video: 5.51Mbps audio: 383.77kbps
indicated bitrate peak: 5.94Mbps average: 5.94Mbps
stalls total: 0 current-variant 5

Man kan notere at audio formatet skifter fra ac3 -> aac da bitrate for video dykker med over 2Mbps og for audio med over 150kbps.

Præcis de samme værdier ændrede sig endnu en gang, før og efter udsving, mens jeg skriver dette indlæg !

Jeg har iøvrigt set Formel 1 i UHD / 5.1 via Viaplay app hele morgenen og her oplevede jeg ingen problemer.
Tak igen til torpedo. Nu har vi forklaringen, for det er netop skiftet mellem AC-3 og AAC, der forårsager problemet.

Det er dårlig praksis for streaming og efter min mening har TV 2 fejlkonfigureret deres streaming-trappe. Det må være sket ved et skift for nogle måneder siden. Man kan godt have indhold liggende i både AAC og AC-3 på serveren – plus andre formater – men det skal være for at servere AAC til én type enhed og AC-3 til en anden type. Man bør ikke skifte mellem de to undervejs, når streaming-kvaliteten svinger (hvilket oftest også er TV 2's skyld).

Ligesom nærmest alle andre streamingtjenester, bruger TV 2 Play Apples HLS-system til adaptiv streaming. Det frarådes under HLS, at man skifter lyd- eller video-codec ved udfald i stream:

"You SHOULD avoid switching codecs at discontinuities, for example, switching between HEVC and H.264, or between AAC and Dolby Digital."
https://developer.apple.com/documentati ... le-devices

Dolby Digital = AC-3.

Tak igen for feedback. Jeg tager fat i TV 2 og foreholder dem dette.
Kan man sige at den dårlige lydløsning som TV2 har valgt, vil kræve et "ualmindeligt" stabilt netværk til TV streaming for ikke at opleve problemet. Det er vel også forklaringen på at det ikke sker hos alle.
Så enten skal man gøre sit hjemmenetværk bedre eller også skal TV2 tage sig lidt sammen.
Er det kun med Live TV 2 kanaler det er galt? Jeg ser pt. Play med min Nokia medie boks på mit Fire TV, der virker både Play streaming og også TV 2 News uden lyd problemer.

Men ATV bruger en anden slags type App…
Det sker primært på live-tv. Ifølge torpedos andre målinger, så skifter TV 2 Play generelt ikke mellem lydformater i arkivindholdet. Dog er det muligt, at de gør det, hvis det er en optagelse fra live-tv, f.eks. sport. Jeg har ikke tjekket.

Det er min erfaring, at man oplever udfald på TV 2 Plays live-tv selv med et klippestabilt netværk og kablet forbindelse til sin streamingafspiller. Derfor tror jeg, at TV 2 Plays servernetværk underdimensioneret til live-tv.

Man skal dog huske på, at det er svær opgave. Når man taler om, at "Netflix bare virker", så er det jo fordi Netflix generelt ikke er live. De få live-udsendinger, som Netflix har, kører heller ikke optimalt.
Kunne det ikke hjælpe hvis TV 2 udsender en ny version app til ATV? De to apps er som sagt helt forskellige…
Jeg kunne i princippet være lige glad. Jeg bruger slet ikke TV2. :)
Men efter alt det her, hvad tænker du om den kommende nye HDMI lydfunktion. Er det i princippet målrettet at løse sådanne problemer som TV2 har kørende for sig, eller har de slet ikke noget med hinanden at gøre.
Samme med mig, jeg ser ikke Live kanaler med kun ser tennis på Play, sender de på Sport X ser jeg det i TVet, da Play streaming er noget forsinket. Det er ca. 12-14 år siden jeg sidst har set noget på TV 2’s hoved kanal, da jeg efter en strid har boykottet dem. :)