Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
Rasmus Larsen skrev: 02 jan 2026, 10:12Clair Obscur: Expedition 33 har jeg faktisk afskrevet, da turn-based RPG'er ikke lige er mig, selvom jeg er rimelig åben for at prøve alle typer spil. Det eneste turbaserede spil, der har fanget mig, er nok Civilization. Jeg har givet Final Fantasy mange chancer, men det fanger mig ikke. Jeg vile også rigtig gerne kunne lide Fantasian, men blev nødt til at stoppe efter et par timers spil.
Selvom Clair Obscur: Expedition 33 teknisk er turn‑based, føles det markant anderledes end klassiske turbaserede RPG’er. Kampene bygger på aktiv timing, hvor man parerer, dodger og forstærker angreb i real‑time (svjv Sekiro inspireret), også når det ikke er ens tur i turn-base systemet. Samtidig er spillet ekstremt filmisk og stramt iscenesat, så det er i praksis et hybridspil for folk, der normalt ikke gider og finder tur‑baserede spil for kedelige, fordi det prioriterer flow, timing og visuel iscenesættelse over stram klassisk tur‑taktik, men hvis FFXVI heller ikke er dig, så er det naturligvis ikke givet at det er det mest oplagte for dig at kaste sig over - men anmelderne er generelt så ekstremt positive at man i værste fald kunne risikere at snyde sig selv ved ikke at give det en overvejelse:
VILLAFOREVER skrev: 02 jan 2026, 14:31 Er der nogle der evt har en ide om hvornår Sony har tænkt sig at release den store lovede PS5 Pro opdatering? Jeg ved det skulle være i 2026. Nogle der har en ide?

Nogle mener det er derfor at GTA og 007 James bond first light er blevet skubbet/forsinket.
Tror det bliver svært at finde mere oplagt bud end omkring Maj, da det mest sandsynlige nok er, at Sony vil time, som minimum sikre opdateringen er ude til de kommende store spil-titler
https://www.tomsguide.com/gaming/playst ... opilot.com
VILLAFOREVER skrev: 02 jan 2026, 14:31 Jeg håber opdateringen er bedre end PSSR. Det skuffer syntes jeg.
Hvis dette er sandt: https://www.techpowerup.com/338569/play ... opilot.com hvilket det sandsynligvis er, fordi PS5 Pro har en custom RDNA‑baseret ML‑blok, udviklet specifikt sammen med AMD under kodenavnet "Project Amethyst" - så vil det blive markant bedre end det nuværende PSSR og blive essentielt for en god opskalering af krævende spil, der skal opskaleres fra lavere renderopløsninger. FSR4 kvaliteten er allerede kendt:
Brugeravatar
Af Naiera
TBC skrev: 02 jan 2026, 21:04
Selvom Clair Obscur: Expedition 33 teknisk er turn‑based, føles det markant anderledes end klassiske turbaserede RPG’er. Kampene bygger på aktiv timing, hvor man parerer, dodger og forstærker angreb i real‑time (svjv Sekiro inspireret), også når det ikke er ens tur i turn-base systemet. Samtidig er spillet ekstremt filmisk og stramt iscenesat, så det er i praksis et hybridspil for folk, der normalt ikke gider og finder tur‑baserede spil for kedelige, fordi det prioriterer flow, timing og visuel iscenesættelse over stram klassisk ...
Jeg er os' lige gået i gang forleden og er blæst helt væk af hvor smukt det er. Ikke mindst musikken.

Nu har jeg så også gennemført ca. alle relevante JRPG'er siden FFVI, så min anbefaling kan en der hader turbaserede RPG'er måske ikke bruge til så meget...
Brugeravatar
Af TBC
Naiera skrev: 03 jan 2026, 00:49Jeg er os' lige gået i gang forleden og er blæst helt væk af hvor smukt det er. Ikke mindst musikken.

Nu har jeg så også gennemført ca. alle relevante JRPG'er siden FFVI, så min anbefaling kan en der hader turbaserede RPG'er måske ikke bruge til så meget...
Jeg spiller normalt ikke selv MMORPG’er eller de klassiske, regel‑tunge CRPG’er, hvor man skal forstå 17 forskellige stats, tre typer resistances og et kampsystem så komplekst at det minder om at styre en VapourSynth‑pipeline uden logging. Min præference ligger mere i action‑orienterede open‑world‑RPG’er. Derfor var Expedition 33 egentligt ikke et spil, jeg selv forventede at falde for da det udkom.

Men efter anbefaling fra en ven ovenpå spillets mange priser, inkl. Game of the Year‑anerkendelserne og forhold at det i øjeblikket har rekorden for flest priser, som noget spil nogensinde har vundet, så gav jeg det en chance efter at vennen også lovede mig et mere umiddelbart tilgængeligt hybridt design of fordi det ikke kræver den samme tidsmæssige forpligtelse som traditionelle CRPG’er, hvor man nærmest skal sende en officiel aflysning til både familie og arbejdsgiver.

Det, der overraskede mig, var hvor tilgængeligt og samtidigt fængende Expedition 33 er for en som mig, der normalt ikke bevæger sig specielt meget ind i CRPG‑territoriet, som en CRPG, der imho fungerer som en bro mellem action‑RPG’er og de mere traditionelle, regelbaserede rollespil.

Men kan man bare slet ikke lide RPG, så er det naturligvis ikke det første spil at anbefale - enig.

I øvrigt fald jeg over denne video der forklarer hvorledes et Et lille, passioneret team med stærk vision endte med at skabe spillet som det er (inkl hvad det tidligere havde været tænkt som uden at fungere) og hvorledes UE5 gjorde det muligt for et lille team at levere kvalitet man normalt kun forventer fra store AAA teams.
Brugeravatar
Af Naiera
TBC skrev: 03 jan 2026, 17:06 Jeg spiller normalt ikke selv MMORPG’er eller de klassiske, regel‑tunge CRPG’er, hvor man skal forstå 17 forskellige stats, tre typer resistances og et kampsystem så komplekst at det minder om at styre en VapourSynth‑pipeline uden logging.
Jeg holder mig også til de traditionelle JRPG'er og vestlige RPG'er som Fallout, Mass Effect, etc. Jeg var gået i gang med Dragon Quest 1, fra den nye 2D-HD remake-pakke med etteren og toeren, så det er slet ikke fordi jeg er til de mest kryptiske spil fra genren :s Jeg prøvede noget Baldurs Gade dengang det kom, men det fattede jeg aldrig at spille. Fallout 1 og 2 var også for tossede i sværhedsgraden. Men action-RPG'er kan jeg heller ikke lide... Heldigvis er der rigtig meget godt derimellem.
TBC skrev: 03 jan 2026, 17:06 I øvrigt fald jeg over denne video der forklarer hvorledes et Et lille, passioneret team med stærk vision endte med at skabe spillet som det er (inkl hvad det tidligere havde været tænkt som uden at fungere) og hvorledes UE5 gjorde det muligt for et lille team at levere kvalitet man normalt kun forventer fra store AAA teams.
Uden at have set videoen minder det du fortæller mig lidt om Chrono Cross, som dengang blev udviklet af et mindre hold, end dem der arbejdede på datidens næste Final Fantasy. Det var før SquareSoft blev til Squenix. I mine øjne er Chrono Cross en yderst værdig fortsættelse til et af de bedste spil nogensinde (altså Chrono Trigger), men ulig Expedition 33 er det lidt misforstået :p Det har slet ikke fået den opmærksomhed jeg synes det fortjener, men vi der elsker det kan jo bare nyde det i smug.
Brugeravatar
Af Naiera
Hvis man er det mindste åben for RPG, og selvom man siger, at man ikke er til turbaseret kamp, så ville jeg stadig insistere på, at man bør prøve Expedition 33. Det er virkelig unikt og smukt på en måde jeg sjældent har set et spil. Helt utroligt god blanding af traditionelle JRPG-dyder og den franske æstetik. Kampsystemet minder selvfølgelig meget om Persona 5, og det er jo netop også en af de serier, som man har ladet sig inspirere meget af. Dog har de, til tider, ladet sig inspirere lidt for meget af sværhedsgraden ;) Historien virker også til at være fuldstændig original; jeg kan virkelig ikke komme på noget der minder særlig meget om den.
Brugeravatar
Af Naiera
Brugeravatar
Af TBC
Naiera skrev: 03 jan 2026, 17:28 Hvis man er det mindste åben for RPG, og selvom man siger, at man ikke er til turbaseret kamp, så ville jeg stadig insistere på, at man bør prøve Expedition 33. Det er virkelig unikt og smukt på en måde jeg sjældent har set et spil. Helt utroligt god blanding af traditionelle JRPG-dyder og den franske æstetik.
HELT enig!

Er man i tvivl, og ønsker man ikke i første omgang at punge den fulde pris ud til et spil man måske er i tvivl om, så er der første måned for 10 kr (uden binding) på Gamepass til både X-box og PC, hvis har bare en af den slags der er duelige til at spille spillet på, hvor spillet så vil være tilgængeligt for en 10er første måned (rigeligt til at fuldføre)

Om man SKAL have ultimate eller kan nøjes med Essential ved jeg ikke. Men man kan jo lige så godt starte med Ultimate til en 10er og så før næste periode enten afmelde eller skifte til det abonnement, man vil have hvis man fortsætter (Selv har jeg blot en kørende "PC - plan", som svarer til Ultimate, bare uden Xbox inkluderet og der er det i hvert fald tilgængeligt)

Naiera skrev: 03 jan 2026, 17:28Kampsystemet minder selvfølgelig meget om Persona 5, og det er jo netop også en af de serier, som man har ladet sig inspirere meget af. Dog har de, til tider, ladet sig inspirere lidt for meget af sværhedsgraden ;) Historien virker også til at være fuldstændig original; jeg kan virkelig ikke komme på noget der minder særlig meget om den.
Jeg har ikke selv spillet Persona 5, men inspiration i spilproduktion er i hvert fald ofte på både kryds og tværs, så det tænker jeg sagtens der kan være noget om. I videoen siges det specifikt at skaberen af Expedition 33 selv spillede en del Sekiro og også har ladet sig inspirere af det. Sekiro har jeg heller ikke selv spillet, men det fungerer i hvert fald fint i E33 til skabelsen af en intuitiv kampforståele, det med at små lyd-clues og subtile zoom‑effekter fungerer som timing‑markører til underbyggelsen af en flydende intuitiv kampforståelse når man skal parrere f.eks. Så sidder man jo ikke bare og venter sin tur, men engageres aktivt og real-time i udfaldet. Egentligt Simpelt, men velfungerende, uanset hvor grebet så end er lånt fra som engagerende transcendering af det strengt tur-baserede aspekt.
  • 1
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235