Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ph1L skrev: 24 nov 2025, 09:25 Hælder helt klart til en G5 i 65"
Men bliver da lidt forskrækket nu, når #Ddur skriver som han gør ?
LG fremstiller/producerer panelerne til stort set alle OLED TV på markedet, med undtagelse af QD-OLED som kommer fra Samsung. Så hvis du er utryg ved LG, så er det muligt at købe TV med nøjagtigt samme panel fra f.e.k.s Panasonic eller Philips. Jeg mener dog ikke at der er grund til bekymring.
Af Ddur
Supergris skrev: 24 nov 2025, 01:27 Var det noget, der kom med tiden? Min kammerat har selvsamme TV uden at opleve disse lyde, som også tidligere har været et problem ved visse TV, som et resultat af at materialerne giver sig i kraft af varme forskelle.
Det burde være en åbenlys fejl, som garantien burde dække...
Som jeg husker det, var smældelydene der mere eller mindre fra start, men det blev gradvist værre.

Jeg kontaktede LG under garantien. De bad mig sende en video af problemet, hvorefter de allokerede en tekniker. Afhjælpningsforsøget havde dog ikke nogen nævneværdig effekt. Efter et længere, anstrengt forløb kom LG endelig frem til den rigtige konklusion, at tv’et skulle returneres. Da havde beslutningen så også været en tur over LG’s HQ i Seoul.

Jeg er med på, at man skal acceptere en vis mængde ekspansions- og kontraktionslyde ved et tv – typisk ved opstart og nedlukning. Men konstante, højlydte smældelyde er ikke acceptable, specielt ikke, når vi taler LG’s dyre topmodel.

På trods af, at jeg til sidst lykkedes med at få LG til at tage tv’et tilbage, vil jeg langt fra antage, at andre vil kunne opnå det samme. LG kæmper med næb og klør for ikke at anerkende det som et problem, folk har krav på at få løst under garantien.
Af Ddur
Det er svært at sige, hvor mange der er ramt af problemet. Udfordringen er her, at LG generelt ikke anerkender de konstante, højlydte smældelyde (på de ramte tv) som et problem under garantien. Så man risikerer at have købt en dyr topmodel, som er en pestilens at høre på.

Læs eventuelt disse:
https://www.google.com/search?q=reddit+ ... 8&dpr=1.25
Af Ddur
henrik.yde skrev: 24 nov 2025, 10:41
LG fremstiller/producerer panelerne til stort set alle OLED TV på markedet, med undtagelse af QD-OLED som kommer fra Samsung. Så hvis du er utryg ved LG, så er det muligt at købe TV med nøjagtigt samme panel fra f.e.k.s Panasonic eller Philips. Jeg mener dog ikke at der er grund til bekymring.
Selvom der endnu ikke er en entydig forklaring på, hvorfor LG’s senere G-serier (G3, G4, G5) er ramt af disse problemer, er det oplagt, at det hænger sammen med G-seriens helt tynde design i kombination med konkurrencen om mest muligt brightness. Så enig i, at det ikke er selve LG-panelet, der er udfordringen.

Og hvorfor det kun er enkelte tv i G-serien, der er ramt, er et mysterium.

Personligt ville jeg ikke turde igen at tage chancen ift. et G-serie tv. Omvendt ville jeg ikke have problemer med at købe et C-serie tv eller andre mærkers tv med samme panel som G-serien. Philips OLED910 kunne være et godt bud.
Det er jo som der er skrevet ekspansionslyde. Sidst jeg oplevede det på et TV var på det første Flade, et Panasonic PX80, det var dog ikke så slemt.
Det er tendensen hos et materiale til at ændre volumen som reaktion på temperaturændringer, det kaldes termisk ekspansion.
Ja du fik en forklaring, men den findes også på Google.
Af G80
Det gør min gulvarme termostat også. Billig plastiklort.
Kan det løses ved at skifte den tror du eller kan man bare smøre den.
Har du ikke skiftet mange termostater for TDC?
Jeg har været Radiomand (afviklingsteknikker/studietrknikker) og lavet diverse udsendelser. Temperatur ekspansions lyde kan der ikke som sådan gøres noget ved.
Af G80
Er det ikke gnidninger i samlingerne mellem materialedelene der siger lydene når det ekspandere og trækker sig sammen.
TV'et mangler vel ekspansionsbøsninger i skruerne og ekspansionssilikone i samlinger.
Hvad siger du til det Radiomanden.
Det kan jeg ikke svare på hvad der kan gøres.