20 sep 2025, 07:04

Jo Lars K jeg forstår ripning. og jeg forstår også dem der gør det. Jeg har selv været der.
Nu fortæller jeg noget som måske andre filmdisk samlere kan reflektere lidt over.
Det med at jeg mente at en disk skal afspilles på diskafspiller var ikke fordi jeg synes der er noget magi i det som LP eller fordi jeg er gammeldags. Jeg er 100% digital og moderne .
.
Jeg har erkendt igennem tiden at jeg ikke synes det giver mening at rippe dem og efterfølgende heller ikke gad disk mere.
Prøv tænk på alt den tid man bruger og nas og harddiske. Og så dropper man også ekstramateriale, fordi dataen skal jo ikke fylde mere end højst nødvendigt. Alt det "besvær" for hvad? at man kan sidde i sofaen og bladre igennem sin filmdisk katalog digitalt, i stedet for at rejse sig og gå hen til sin organiseret skuffe og hylder med diske, bladre igennem og snuppe filmen og klaske den i maskinen og få fuld udnyttelse af kildematerialet hvis man ellers har grejet til det. Det er det scenarie jeg ikke synes der giver mening mere. Man sidder jo ikke og skal vælge 10 film efter hinanden alligevel eller laver playlister som musik eller ser den samme film mange gange.
Det er ikke det samme som at rippe sine musik cd'er. For der kan det give god mening. Man kan lave playlister, man kan bruge det til mobil musik osv osv. Der er mange grunde til at rippe sine musik CD'er og organisere dem digitalt også fordi et nummer vare kun 2 min og der er rigtig mange af dem og at kunne finde et nummer blandt 10.000 sange + man høre samme nummer mange gange eller skifter mange gange. Det giver meget mere praktisk mening. Men musik cd'er er vel også yt nu .
.
Men jeg er stoppet med alt det der fordi jeg er nået til et sted hvor jeg vil have så få fysiske ting som muligt. Så hvad det angår er jeg fuld internet streaming nu. og også med grej, så få som muligt. Kun ATV, stereo sæt højtalere og TV. thats it.
Og så er jeg også kommet til den erkendelse at jeg også tog mig selv i, i min film samling at man ikke så alle de film 2 gange alligevel .
.
Jeg er begyndt at se en film 1 gang og så videre. Der er så mange film i verden at jeg hellere vil bruge min tid på at se en film jeg aldrig har set før end at jeg vil se en film jeg har set før .
.
Det er også en af grundene til jeg har sagt farvel .
.
Og så synes jeg også at streaming som feks Apple TV+ på ATV er kommet på et niveau som gør det svært for mig at retfærdiggøre disks for mig.
Så hele film hobby sættet er solgt
Men sådan er det med hobby som feks filmsamlinger. Det er ikke altid det behøver at være fornuftigt.
og afspille sine rippede filmdisk på ATV er så et helt andet aspekt i det som jeg personligt synes heller ikke giver mening også bla. fordi som I selv nævner at det ikke er det den er til. Det kunne den godt være, men jeg ser ingen logik i at ønske en andenrangsløsning til sine disks, når man har disks.
Så min konklussion er at på en ATV streamer man via internetservices og filmdisk skal afspilles på en diskafspiller, hvis man er til disks. Der er ingen grund til at spilde sin tid på det crap med at rippe filmdisk.
ik? Naiera .
.

Lars K skrev: ↑19 sep 2025, 15:25ha. "En skive i maskinen og så popcorn osv som i gamle dage"Naiera skrev: ↑19 sep 2025, 13:51Udvikling af infuse er ganske OK og selve appen er også rigtig fornuftig. Det er tydeligt at der sidder en udvikler der lytter til brugerne.Lars K skrev: ↑19 sep 2025, 09:46 Ifht diske så er jeg også enig. En skive i maskinen og så popcorn osv som i gamle dageJeg bruger fra tid til anden Infuse (meget lige nu, af urelaterede årsager), men det er bare ikke Apple TVs "kerneydelse" og har aldrig været det. Apple TV er til streaming fra Netflix, Apple TV+, Prime, etc., etc., og hvis man kalder Apple TV mangelfuld fordi den ikke har bitstreaming af lyd er der bare noget man har misforstået. Jeg foretrækker klart at bruge en anden enhed til "lokal streaming", omend Infuse (og Plex) på Apple TV helt sikkert, trods alt, er yderst kompetente apps.
Men der er en del der ripper deres blu-ray til et remux dvs uden tab men over i en anden container som MKV og så placerer de deres samling digitalt og centralt på en NAS.
Lidt ligesom nogle gør ved CD.
Men igen for mig forsvinder noget af magien ved det. Bevares det er ikke som at lægge en LP på men det er derhen af
Plex synes jeg til gengæld halter ifht oplevelsen og hastigheden.
Og ja den der forhåbning om at der kommer pass-through ifht TrueHD Atmos for dem der vælger at gemme deres blu-ray digitalt er ikke eksisterende da boksen ikke er tiltænkt dette.
Desuden understøtter ATV ikke DV profil 7 som ligger på en del blu-ray hvilket igen bare fortæller at boksen ikke er tiltænkt det scenarie.
Men dengang den henvisning til pass-through blev fundet var infuse forum helt oppe og ringe

Jo Lars K jeg forstår ripning. og jeg forstår også dem der gør det. Jeg har selv været der.
Nu fortæller jeg noget som måske andre filmdisk samlere kan reflektere lidt over.
Det med at jeg mente at en disk skal afspilles på diskafspiller var ikke fordi jeg synes der er noget magi i det som LP eller fordi jeg er gammeldags. Jeg er 100% digital og moderne
 .
.Jeg har erkendt igennem tiden at jeg ikke synes det giver mening at rippe dem og efterfølgende heller ikke gad disk mere.
Prøv tænk på alt den tid man bruger og nas og harddiske. Og så dropper man også ekstramateriale, fordi dataen skal jo ikke fylde mere end højst nødvendigt. Alt det "besvær" for hvad? at man kan sidde i sofaen og bladre igennem sin filmdisk katalog digitalt, i stedet for at rejse sig og gå hen til sin organiseret skuffe og hylder med diske, bladre igennem og snuppe filmen og klaske den i maskinen og få fuld udnyttelse af kildematerialet hvis man ellers har grejet til det. Det er det scenarie jeg ikke synes der giver mening mere. Man sidder jo ikke og skal vælge 10 film efter hinanden alligevel eller laver playlister som musik eller ser den samme film mange gange.
Det er ikke det samme som at rippe sine musik cd'er. For der kan det give god mening. Man kan lave playlister, man kan bruge det til mobil musik osv osv. Der er mange grunde til at rippe sine musik CD'er og organisere dem digitalt også fordi et nummer vare kun 2 min og der er rigtig mange af dem og at kunne finde et nummer blandt 10.000 sange + man høre samme nummer mange gange eller skifter mange gange. Det giver meget mere praktisk mening. Men musik cd'er er vel også yt nu
 .
.Men jeg er stoppet med alt det der fordi jeg er nået til et sted hvor jeg vil have så få fysiske ting som muligt. Så hvad det angår er jeg fuld internet streaming nu. og også med grej, så få som muligt. Kun ATV, stereo sæt højtalere og TV. thats it.
Og så er jeg også kommet til den erkendelse at jeg også tog mig selv i, i min film samling at man ikke så alle de film 2 gange alligevel
 .
.Jeg er begyndt at se en film 1 gang og så videre. Der er så mange film i verden at jeg hellere vil bruge min tid på at se en film jeg aldrig har set før end at jeg vil se en film jeg har set før
 .
.Det er også en af grundene til jeg har sagt farvel
 .
.Og så synes jeg også at streaming som feks Apple TV+ på ATV er kommet på et niveau som gør det svært for mig at retfærdiggøre disks for mig.
Så hele film hobby sættet er solgt

Men sådan er det med hobby som feks filmsamlinger. Det er ikke altid det behøver at være fornuftigt.
og afspille sine rippede filmdisk på ATV er så et helt andet aspekt i det som jeg personligt synes heller ikke giver mening også bla. fordi som I selv nævner at det ikke er det den er til. Det kunne den godt være, men jeg ser ingen logik i at ønske en andenrangsløsning til sine disks, når man har disks.
Så min konklussion er at på en ATV streamer man via internetservices og filmdisk skal afspilles på en diskafspiller, hvis man er til disks. Der er ingen grund til at spilde sin tid på det crap med at rippe filmdisk.
ik? Naiera
 .
.

Med Roon er min musiksamling så en blanding af ALAC fra min NAS og "tilføjede" album fra Tidal.
 Med Roon er min musiksamling så en blanding af ALAC fra min NAS og "tilføjede" album fra Tidal.