Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rasmusDoh
Det er et 42" PX80 jeg har

Købte selv dette HDMI kabel:
http://www.danskitlager.dk/kabler/hdmi/ ... 20_da.html

Tror egentlig ikke der er den vilde forskel på de to kabler, men ville nok tage den der er lidt dyrere hvis det var mig..

Min eneste HD-kilde er også en PS3 og det kabel jeg har købt virker i hvert fald super :)
Af lenasmil
rasmusDoh skrev:lenasmil og kammersgaard -> Jeg har selv købt det vægbeslag lenasmil linker til (http://www.av-cables.dk/vaegbeslag/vaeg ... ag_37_63_1 661_da.html)

Det holder tv'et tilpas langt inde til væggen, og så er det jo billigt :) Det kan i sagtens købe!
Tak for info.
Kommer iøvrigt lige fra Silvan. De har et der ligner - sat ned fra 400,-300,-...mrk. Mr.Platinum...måske, det osse er en løsning O-O
Af kasper_j
Med hensyn til kabler og PX80, kan jeg da nævne at mit nyindkøbte "legetøj" er blevet koblet til pc'en med 10m HDMI samt en DVI adapter - begge dele købte i haraldnyborg 149 for kablet, 39kr for adapteren - Og det ser ud til at virke helt efter hensigten, også hvis jeg smidder 1980x1080 i det, men tekster osv. bliver naturligvis lidt små i den opløsning.

Husk iøvrigt at slå Overscan fra ved PC tilkobling, tog mig en rum tid at finde det i menu'en men det lykkedes da :)
Af rasmusDoh
Tror alle de vægbeslag er lige gode, og hvis der står de passer til alle tv fra 37"-60" så gør de det jo.

Tror jeg gav et forkert link før - det er dette beslag jeg har:

http://www.av-cables.dk/vaegbeslag/vaeg ... 62_da.html

Eneste forskel er jo vippefunktionen (tilt) og det kan jeg godt anbefale. Har selv mit tv vippet én grad eller to og det er egentlig meget rart. Plus det er ret praktisk hvis man skal have sat nogle flere kabler om bag i tv'et

Så du kan sagtens købe det beslag fra e-shoppen ;)
Af lenasmil
SUPER rasmusDoh - bor tæt på Silvan, så sparer jeg osse fragtomk. :)
Af Falcon
Nu har jeg fulgt lidt med i forskellige forums rundt omkring bl.a. her på flatpanels og har hørt så meget godt om PX80 at jeg nu har bestilt et.
Jeg har en Sony HXD870 HD recorder der skal sættes til den og desuden skal der gerne med tiden kunne sættes en PC til den så jeg kan bruge den som mediacenter i stuen.
Hvad er jeres erfaring med at bruge den som PC/Internet skærm, står det ligeså godt som på en alm. PC monitor (Samsung 226BW) eller hvad?
Kan se at der er stor prisforskel på HDMI kabler f.eks på AVcabels.dk fås de fra kr. 49 til kr. 499 for et 1 m kabel, men kan man se forskel i praksis?

mvh Jørn
Af eliteMario
Jeg købte PX80 (42") for snart en uge siden. Jeg bruger den til PS3 (hdmi), Bluray (ps3-hdmi), Wii (component) og så har jeg sat den til PC med VGA... Jeg har desværre ikke kunne sende opløsningen som 1280x720 eller 1920x1080 over VGA, men det skyldes grafikkortet... Det er et onboard i en IBM Thinkcenter.

Planen er at jeg senere skal sætte det til med DVI-HDMI.

Men som situationen er nu, er det altså over VGA. Jeg bruger så computeren til afspille af film i divx kvalitet, både SD og HD. Det kører helt fint. Faktisk overraskende godt.
Af telum
Det er sikkert bare mig der har misforstået et eller andet men:

PX80 har en opløsning på 1024 x 768 (hvilket er en standard pc-opløsning i 4:5 ikke?).

HD kræver som udgangspunkt 1280x720 - mangler der så ikke nogle linier i bredden for at den understøtter HD i 720p?

Spørgsmål 2:

På panasonic.com hedder modellerne PX80U, mens de på edbpriser eksempelvis hedder PX80E, PX800, PX800E osv. - hvad er forskellen? Det samme gør sig umiddelbart gældene for PZ85...

Og sidste spørgsmål:
Er PZ80 en billig udgave af PZ85 og hvad er den reelle forskel? Ved sammenligning på panasonic.com faldt jeg ikke umiddelbart over nogle forskelle.
Af Zacho
telum skrev: Spørgsmål 2:

På panasonic.com hedder modellerne PX80U, mens de på edbpriser eksempelvis hedder PX80E, PX800, PX800E osv. - hvad er forskellen? Det samme gør sig umiddelbart gældene for PZ85...
Tror du skal bruge Panasonic.dk i stedet :-)
U betyder vidst at det er en US model, hvorimod E er for Europa, dvs. de er ens om det er Danmark, Tyskland eller Holland f.eks.
England og USA kører vidst deres egne modeller (U), mener dte er fordi deres Tv signal er PAL I i stedet for vores PAL B/G
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Falcon skrev:Hvad er jeres erfaring med at bruge den som PC/Internet skærm, står det ligeså godt som på en alm. PC monitor (Samsung 226BW) eller hvad?
Pga. opløsningen vil skærmbilledet blive lidt forvredet ved PC-brug og opløsningen er generelt ikke høj nok til at du bør benytte den til PC-monitor. Da det er en plasma-skærm bør du ydermere være lidt påpasselig med hvilke PC-funktioner du benytter den til - billedet kan godt brænde fast hvis du benytter den som monitor-substitut.
telum skrev:PX80 har en opløsning på 1024 x 768 (hvilket er en standard pc-opløsning i 4:5 ikke?).
Nej, det er en 4:3 opløsning.
telum skrev:HD kræver som udgangspunkt 1280x720 - mangler der så ikke nogle linier i bredden for at den understøtter HD i 720p?
Nej, der er 768 linier på skærmen, så du mangler nogle kolonner i stedet. 720p er dog opfyldt da det ikke er et krav at der er 1280 kolonner.
Af NoNameDesigndk
yakken, jeg bliver så lige nød til at rette dig lidt hvad det med pc opløsning ang.. på en px80'er bliver et pc billede ikke forvredet.. hvis du sætter din computer til en 16:9 widescreen opløsning, hvilket den selv gør, hvis du bruger HDMI udgang i hvert fald.. og da px80'eren understøtter 1080p på indgangene, kan du sætte din pc op i "standard" fuld hd opløsningen.. (1920x1080 vist.. ? ) men da jeg prøvede synes jeg ikke teksten stod så skarpt.. dette kan dog vist nok skyldes at jeg ikke pillede ved fjernsynets indstillinger.. ?
Af Zacho
NoNameDesigndk skrev: men da jeg prøvede synes jeg ikke teksten stod så skarpt.. dette kan dog vist nok skyldes at jeg ikke pillede ved fjernsynets indstillinger.. ?
Dét og fordi det er en plasma skærm.. LCD er bedre velegnet som PC skærm med dens højere opløsning.
Af telum
Tak for svarene.

Ja jeg mente også kolonner, bare dumt beskrevet =) Men det betyder vel også, at hvis du ser en film i 720p vil der enten blive skåret noget af siderne af billedet eller foregår der en skalering fra de 1280 kolonner til 1024 kolonner? Er dette et problem på en plasmaskærm?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13