Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har taget den beslutning at jeg i stedet for at købe fuld hd plasma, køber en px80'er som jeg er mere end godt tilfreds med billedet på, og så bruger lidt penge på en desideret monitor.. men hvilken skal jeg så vælge ?

Jeg bruger computeren en del på internettet, og der skal også skrives rapporter osv på den en gang i mellem.. men jeg sidder også fra tid til anden og leger grafiker (:p) og webdesigner.. alt i alt vil jeg gerne have en skærm til min bærbar som jeg så kan nøjes med at bruge.. lige pt har jeg en 15,4" widescreen bærbar med en opløsning på 1280x800 eller sådan noget.. jeg regner med at skulle have mig en 22" eller 24", men opløsningen skal gerne være ret høj, da jeg gerne vil have mulighed for to word dokumenter ved siden af hinanden (ca 75% plejer jeg at zoome ud til når jeg arbejder i word) mine forældre har en neovo 22" med en opløsning på 1600x et eller andet, og dette er lidt for småt (pladsmæssigt på skærmen), så jeg skal vel op i 1920x1200..

Gennem arbejdet kan jeg vist få en Lenovo L220x men hvad er forskellen på disse 4 skærme på edbpriser? : http://edbpriser.dk/Products/Compare.as ... cts=412860
Det er vist to dk modeller og et par engelske, men hvad er ellers forskellen ? max V-sync ser også ud til at være forskelligt, men hvad er det lige det er ?
men denne skærm ser da ud til at opfylde mine krav.. ? eller er der nogle HP skærme der ligger prismæssigt samme sted ? eller noget helt andet jeg skal tage med i mine overvejelser? prismæssigt ligger vi omkring 3000.. +/- en smule

jeg har desuden mulighed for at få samsung 225BW også.. men den kan ikke på papiret måle sig med lenovo.. kan den det i real life ?

på forhånd tak for hjælpen ;)

Mvh

Stephen
Senest rettet af NoNameDesigndk 02 maj 2008, 21:50, rettet i alt 2 gange.
Af NoNameDesigndk
Jeg har forresten kun HDMI og VGA udgange på min bærbar.. så jeg bruger HDMI udgangen for at få digitalt, men en DVI->HDMI adapter kan jo gøre underværker hvis det bliver nødvendigt ;)
Af NoNameDesigndk
jeg har nu kigget lidt mere på markedet, og er derfor blevet enig med mig selv i at jeg vil have mig en 24" i stedet for en 22" lenovo, da disse koster ca det samme for mig..

Skal jeg gå efter en skærm med HDMI indgang, hvis jeg vil have bedst billed fra min bærbar (der kun har HDMI udgang), eller kan en skærm med DVI også bruges, bare med en HDMI -> DVI adapter eller sådan ? er der forskel på om man først skal konvertere eller ikke ?

En på mit arbejde sidder pt med en Samsung 245B og den er han godt tilfreds med.. den kan fås til ca 2900 hvilket er fint ifølge mit budget der helst skulle nøjes med at ligge på 3000, muligvis lidt mere.. men den har jo kun DVI indgang ? og så kommer spørgsmålet med om man mister noget ved at bruge en adapter op igen..

jeg har derudover også kigget på hp's w2408h, da jo har HDMI indgang, men koster lidt mere, og derudover har et lidt grimt design.. kan ikke li de runde kanter..

er der nogle der kan svare på mit adapter "problem", om Samsungen er god nok, eller om der findes noget bedre til prisen?
Af puggie
Du mister ikke noget, DVI og HDMI er det samme HDMI bærer bare også lyd. Min Laptop har DVI out og når jeg kobler den til projetoren der har HDMI bruger jeg sådan en lille adapter DVI->HDMI til en 50er.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er en ret væsentlig forskel på nogle af de skærme du har kig på. Lenovo'en har et PVA panel, som gengiver farver bedre og med stor sandsynlighed også har et bedre sortniveau end de andre du nævner, som er baseret på TN paneler.

Når du kommer op i 24" skærme, så er de dårlige betragtningsvinkler for TN panelerne ved at nå smertegrænsen og du kan rent faktisk se dette fra top til bund af skærmen når du sidder lige foran den.
Af NoNameDesigndk
okay, så en konvertering fra hdmi gør ikke noget, når jeg alligevel har andre højtalere jeg vil have lyden ud i..

Hmm så det derfor lenovo'en er mindst lige så dyr.. ? Fordi billedet simpelthen er det bedre det er..
Hmm hvordan er en 22" med den høje opløsning? 1920x1200
Som sagt har en på mit arbejde den samsung, og da jeg stod og kiggede lidt væk fra og skævt ind på den, sys jeg ikke jeg kunne se at billedet blev forkert.. ?

EDIT: derudover har vi herhjemme en AG Neovo E-W22 som er bygget over et TN panel (fandt jeg ud af da jeg brugte jeres panelsøgnings side ;)) og denne skærm synes jeg da har et ret godt billede..? hvad betragtningsvinkel på den angår, så ja, hvis man kommer for langt ned bliver det lidt mørkt.. (vi bruger den til et mediecenter vi har)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo langt fra alle der har behov for dyre paneler, jeg ville blot orientere om at det altså kan blive et problem med så store skærme. Især hvis du ser på billeder der har ens farver fra top til bund. Det er ret tydeligt at toppen kan være lysere end bunden eller omvendt afhængigt af hvor du placerer dig.
Af NoNameDesigndk
ja det klart.. det var bare for at pointere at jeg ikke er så kræsen med dette, da jeg ikke er vant til de helt dyre top modellers paneler med farver og betragningsvinkler osv. osv.. ;) lige pt har jeg kun den skærm der er indbygget i min HP DV6545eo bærbar, og før det havde jeg en stationær med et monstrum af en crt skærm.. så jeg er ikke helt så kræsen med disse farver m.m.

med det sagt, hvis jeg ca. vil ud og spendere 3000 på en monitor, er der så bedre valgmuligheder end samsung 245B ? eller skal jeg købe Lenovo'en som jeg kan få til samme pris som Samsungen, samme opløsning, men er mindre, så tingene måske bliver for små med den høje opløsning på skærmen, (og bedre i farver og betragningsvinkler) ?? eller skal jeg bruge et par hundrede kr. mere og så få noget der er MEGET bedre ? altså for mig skal det være noget lign. markante forbedringer som jeg selv ville kunne se, hvis jeg skal til at skyde 500 ekstra i en skærm .. ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I 24" genren skal du noget højere op før du får en skærm der er markant bedre end TN panelerne. Hvis du kan få Lenovo's 22" model til samme pris som 245B, så skal jeg da være helt ærligt og indrømme at jeg til enhver tid ville tage L220'eren.

I windows kan du jo evt. sætte skriftstørrelsen en tak op hvis du synes det bliver for småt.
Af NoNameDesigndk
nu prøvede jeg lige for sjov skyld og narrestreger at sætte vores 22" skærm ind på mit bord og til min computer.. 1680x1050 er for småt til jeg kan have to vinduer ved siden af hinanden.. det er ikke bare noget min far siger..
og ja, hvis jeg kigger godt på skærmen kan jeg da godt se den er en smule mørkere nede i bunden.. men jeg sys nu ikke det er slemt..

men hvis man forstører skriftstørrelsen, kommer man jo ud i samme problem som med den fornævnte opløsning.. 1680x1050.. så bliver det vel så stort, at man ikke mere kan have to vinduer ved siden af hinanden..?

hvor meget skal jeg op i hvis jeg ville have en 24" der er bedre end TN panelerne ?

hvor meget større er en 24" i forhold til en 22" i skærmbilledet (højde /bredde) er der stor forskel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Punktstørrelsen på en 22" med 1920x1200 er på 0.247 mm, hvilket pt. er den mindste du kan få på nogen almindelig skærm. På en 24" er punktstørrelsen 0.269 mm, dvs. punktstørrelsen på 22" skærmen er godt 91% af hvad den er på en 24". Opløsningen er dog så meget højere end på en alm. 22" at du sagtens skulle kunne forstørre skrifttyper mv. uden at det går ud over kapaciteten på skærmen.

Her er nogle bud på 24" skærme som ikke har TN paneler:
EDBpriser liste over +24" paneler med 178 graders betragtningsvinkler
Af NoNameDesigndk
hmm ja de ligger jo en del over mit budget.. regnede med en 3000 max for en skærm..

med den opløsning jeg sidder med nu på den her 22" så vil jeg mene at det ikke skal være mindre (ikoner m.m.) men ikonerne kan man selvfølgelig gøre større som du siger, men er Lenovoen så meget bedre end Samsungen og andre TN panels skærme i den prisklasse? ca. 3000 kr
Af Yonzie
TN paneler (som Samsung 245B) kan kun gengive 6 bit farve, altså 262000 unikke farver.
PVA panelet som Lenovoen bruger kører med 8 bit farve, altså 16,7 millioner farver (det samme gør S-IPS paneler)

Hvis du godt kan lide opløsningen på den 1680x1050 22" skærm du har nu skal du op i en 27-28" model hvis du vil opleve 1920x1200 på samme måde.
Af NoNameDesigndk
er der så stor forskel på farverne at man nemt kan se det ?

1920x1200 virker måske mindre på en 24" end 1680x1050 (eller hvad opløsningerne nu hedder) på en 22" ?