Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Spoxy
Jeg er ved at skulle købe nyt TV til erstatning for mit nuværende OLED77C8.
Valget står mellem C4 og G4 i 83 tommer.
Jeg spørger naturligvis, fordi der er ret stor prisforskel på de 2 TV og fordi TVet skal stå på fod (så der skal tilkøbes fod til G4).
Vi ser primært TV i lyskontrollerede omgivelser (ikke helt mørklagt).
Da C4 nu er kommet op på 1100 nits lysstyrke og langt de fleste film er beregnet til at blive vist ved 1000 nits, får man så nogen nytte af de ekstra nits, som G4 kan præstere?
Jeg er faktisk nervøs for, om det vil være ubehageligt at se på et G4.
Er der andre væsentlige forskelle på de to, som berettiger den store prisforskel?
Er der nogen C4 ejere herinde, som oplever grøn tint?

Med venlig hilsen

Søren
Af henrik.yde
Jeg har selv lige været igennem samme overvejelse, Philips 809 (OLED EX) VS Philips 909 (OLED MLA). Og jeg valgte 809, da der var en besparelse på ca 6000,- kr. Det er samme paneler der sidder i C4 (OLED EX), og G4 (OLED MLA). Jeg savner bestemt ikke lys. Grønt tint har jeg ikke oplevet.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Grønt Tint. Det kunne være noget i Farvestyring/Hvidbalance der skal stilles på. Det hedder nok noget andet på LG.
Af henrik.yde
Radiomanden skrev: 02 jan 2025, 13:32 Grønt Tint. Det kunne være noget i Farvestyring/Hvidbalance der skal stilles på. Det hedder nok noget andet på LG.
Hvis du læser trådene (ordentlig) igennem, vil du se at ingen af os oplever grøn tint, trådstarter har jo slet ikke købt TVet endnu.. Det var et hypotetisk spørgsmål fra trådstarter.
Af Ddur
Jeg kan sige, at jeg alene har købt en G4 fremfor en C4 på grund af G4’s flade design og mit behov for vægmontering. Så skulle tv’et have stået på en fod, havde jeg gået efter value for money og accepteret den lidt lavere lysstyrke.

(@Radiomanden: Det gælder ikke om at have flest kommentarer, men om at komme med relativ kvalificerede kommentarer. Fokuser gerne på kvalitet fremfor kvantitet.)
Af bphhm
Har selv lige bestilt et 83OLEDC4 efter de samme overvejelser. Min stue er sjældent fuldt oplyst så de ekstra Nits et G4 kan give var dyre efter min mening. Og faktisk synes jeg G4 virker for lyst de par gange jeg har set dem side om side. Så C4 og 7000 kr. besparelse var mit valg
Af PeterD
Spoxy skrev: 02 jan 2025, 13:10
... langt de fleste film er beregnet til at blive vist ved 1000 nits,
Ja, et tv kan ved vel også blive for lyst når der feks vises et snelandskab ? Men der er der ingen der har fortalt TCL som næsten rammer 3000 nits (!) i deres QM8.

Det kan vel kun resultere til et ødelagt panel over tid ?

Og hvis man skruer ned for lysstyrken kan.man vel ligeså godt vælge OLED ?