Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SEOMaster
Hey!

Jeg skal have fat i et nyt 65” TV. Jeg er ikke den store feinschmecker/entusiast og ønsker derfor heller ikke at kaste flere tusinder af kroner efter OLED. Dog må det gerne være en okay fin skærm, men jeg vil maks. smide omkring 7.000 kr.

Jeg er blevet anbefalet et TCL 65C805 QLED 4K Google TV til ca. 6.500 kr. Men er der bedre end de LG og Samsung der lige nu er på tilbud til omkring 7.000 kr.?

Takker.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Ville tage et kig på dette 2024 Philips The One med 3-sidet Ambilight, 144 hz og Titan OS.
Plilips leverer generelt et meget fint billede til sport og farveægthed.

Personligt er jeg ikke så sikker på TCL endnu. De laver gode paneler men mangler stadig de sidste detaljer i billedet og UI. Om 1-3 år får de nok styr på det og kan for alvor konkurrere med LG, Samsung og Sony på alle felter. Det tog også nogle år før Huawei, Xiaomi og OPO smartphones fik finpudset softwaren.
Af SEOMaster
#364196: Tak for svar. Det er jo det fascinerende ved at spørge flere steder, så får man heldigvis flere svar :D

Men det er så det fjerde TV jeg bliver præsenteret for på få dage. Jeg er også lidt selv skeptisk ved TCL, men jeg aner ikke meget om det, så min mening kan ikke bruges til meget.

Men det Philips ser også nice ud. Jeg aner ikke hvad jeg skal sammenligne med, men 144 Hz og Ambilight er jo ikke sådan at kimse ad.

De to andre skærme, som jeg har set på lige nu, er:

LG 65" QNED 85 4K TV (2024)
Samsung 65" Q70D 4K QLED Smart TV (2024)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
TCL er kommet over dét punkt for nogle år siden. Derfor er vi også begyndt at teste og anbefale dem på lige fod med de mere velkendte mærker. Som vi ofte nævner, så leverer TCL i dag skærmpaneler til bl.a. Sony, Samsung og LG, men hvad der sjældent tales om er, at de faktisk også producerer og samler skærme til nogle af de velkendte mærker, som reelt bare definerer kravene og så klistrer deres mærke på. Dette er dog ikke high-end modellerne.

Se bort fra QNED85. Det er et kontrastsvagt IPS LCD panel, som jeg tror du vil blive ked af. Skærmen burde koste under halvdelen af hvad den koster.

Samsung Q70D er et fint nok TV, men med de aktuelle priser så synes jeg, at TCL 65C805 giver dig meget mere billedkvalitet og et bedre styresystem (Google TV) for pengene. Chippen og firmwaren, der styrer Google TV hos TCL, er samme chip som hos f.eks. Panasonic.

Jeg synes dog du kraftigt bør overveje at smide lidt ekstra i puljen og snuppe 65" Philips OLED708 til 8.555 kroner. Det er altså billedkvalitet i en anden klasse for en relativ lille merpris. Det har også Google TV indbygget.
Af SEOMaster
Hej Rasmus

Tusind tak for svar.

Fed info med LG panelet, så går jeg uden om det.

Men så ender det jo ud i, at vi siger Samsung Q70D vs TCL 65C805, og her fornemmer jeg, at du anbefaler TCL fjernsynet fremfor det fra Samsung?

Så kan man jo altid sige, hvis man liiiiige smider lidt mere, så kan man få det og det, men hvis det giver meget mening i det her tilfælde, kan vel godt finde 2.000 kr. mere.

Jeg har bare ladet mig fortælle, at det er meget bedre at købe et IKKE OLED til 7.000 kr. frem for et billigt OLED, da de billige OLED ikke er meget værd, men det kan du måske af- eller bekræfte?
Af henrik.yde
Det kan jeg afkræfte, det er noget vrøvl. Billedkvaliteten er derimod temmelig ens på alle OLED TV, med nogle få variabler. Alle panelerne er fremstillet af LG. QD-OLED paneler er dog fremstillet af Samsung.
Af SEOMaster
Det lyder bare fedt. Tak for det Henrik :D
Men så er jeg da lige hooked på det Rasmus Larsen skriver om "65" Philips OLED708 til 8.555 kroner."

Nice!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
freak_2009 skrev: 28. nov 2024, 10:05 Jeg har bare ladet mig fortælle, at det er meget bedre at købe et IKKE OLED til 7.000 kr. frem for et billigt OLED, da de billige OLED ikke er meget værd, men det kan du måske af- eller bekræfte?
Det kan jeg 100% afkræfte. Groft sagt vil jeg gå så langt som til at sige, at det billigste OLED TV har bedre billedkvalitet end det dyreste LCD TV (inkl. "QLED", "ULED" miniLED osv).

Pas på med sælgersnak. De sælger dig de modeller, de tjener højest kommission på i det givne øjeblik. Jeg har i mine unge dage selv arbejdet i elektronikbutik (Electric City, der senere blev opkøbt af Elgiganten).
Af SEOMaster
Jamen tusind tak til jer. Det er fedt med denne viden. Men er det så ikke det Philips jeg skal kigge på?

65" Philips OLED708

Det er en model fra 2023, hvilket gør at prisen nok at lavere i dag, men at det er et år gammelt, kan mit rookie TV øje nok ikke se :D
Af henrik.yde
Det er ihvertfald der du pt får mest OLED for pengene.
Af SEOMaster
Jeg kan så også se, at det udkom i Q4 sidste år, og havde en startpris på 19.000 kr. så det er jo ikke et low-end TV.

Hvis ikke det skal være det OLED, kan der så anbefales andre OLED til samme pris?

Eller så må jeg vælge det Samsung, som jeg skrev om tidligere i tråden. Kan læse, at Rasmus ikke anbefaler det LG QNED 85.
Brugeravatar
Af KimKaos
Ingen af os vil anbefale LGs QNED 85 - det er ikke i den klasse LG viser sig fra den bedste side.

65" Philips OLED708 er et godt valg i forhold til pris/kvalitet

Hvis du vil beholde størrelsen så skal du finde 3-4-5.000 mere frem hvis du vil et trin op i kvalitet - så forhold til jeres økonomiske udgangspunkt så er Phillips 708 med sine ca. 8.500,- nok det bedste valg
Af PeterD
Drop al den snak om low end LCD, QLED, QNED osv.

Hvis du vil have det bedste for dine penge så gå efter OLED og lige nu er det vel Philips der har de bedste priser..

Sælgerne i butikkerne vil gerne de skærme som de typisk tjener på eller som har stået for længe og nu skal væk.
Af henrik.yde
freak_2009 skrev: 28. nov 2024, 15:10 Jeg kan så også se, at det udkom i Q4 sidste år, og havde en startpris på 19.000 kr. så det er jo ikke et low-end TV.

Hvis ikke det skal være det OLED, kan der så anbefales andre OLED til samme pris?

Eller så må jeg vælge det Samsung, som jeg skrev om tidligere i tråden. Kan læse, at Rasmus ikke anbefaler det LG QNED 85.
Jamen der findes ikke andre OLED til samme pris. Som det allerede er nævnt, så er det omtalte Samsung TV slet ikke på højde med Philips 708 OLED.