Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Simmes
Hej
Mit fjernesyn laver en form for skygger når jeg ser sport. fx når der bliver filmet på en cykerytter i bevægelses er det som om at der komemr skygge eller en form for siluet omkring ham (sær når han bliver fimet fra siden så cykerytteren er i fokus og baggrunden bevæger sig meget hurtigt. Det sker også når jeg ser f1.

Jeg streamer idag alt gennem tv'et (yousee, discoveryplus osv. )
tv model: Samsung 65" Q77A 4K QLED (2021)

kan man få dette slør til at forsvinde?
Eller skal jeg have nyt og bedre tv ?
eller skal jeg streame fra et apple tv i stedet for at få en bedre procssor?

håber virkeligt i kan hjælpe

På billedet kan i se tv3 logoet ligsom lave en form for siluet. (blot som eksempel)
Vedhæftede filer
eksempel.png
eksempel.png (171.54 KiB) Vist 2127 gange
Af jkn789
er det via wifi du streamer, og har du evt målt hastigheden, streaming giver altid en dårligere billede kvalitet end kabel tv. Har du evt mulighed for at kable direkte til dit tv?
Bruger udelukkende streaming via Wi-Fi, oplever på ingen måde noget der ligner det der ses på billedet. Alt er helt skarpt, såfremt det ikke er i SD, så er det lidt uldent, men ikke med Ghostning som det ser ud til på billedet som ikke er så godt, det er ikke i Focus.
Af JornH
Hvis det kun er ved sport der er problemer, er det vel ikke TVet den er galt med?
Af JornH
Btw, det er nok en for langsom forbindelse og at mange ser sport og vil nok virke bedst med kablet forbindelse.

Jeg ser kun alm. TV med en kablet forbindelse fra Norlys fiber boksen, virker fint.
En langsom forbindelse kan da være årsagen, men You See har da på Coax og Fiber gode hastigheder, er det derimod DSL, så kan de være helt nede på 10 Mbit/sec, og det er ikke meget da en TV stream kræver 8-10 Mbit/Sec. Ved Streaming ligger den mellem 4,5 - 10 Mbit/sec.
Af JornH
Nu havde jeg før streamet TV fra både Allente og Norlys, men min erfaring er det virker bedst med et kabel forbindelse.
Når jeg ser på Streaming, stopper det sometider med at virke, så jeg må skifte fra Yousee til Norlys internet forbindelse eller omvendt. Går det helt galt må jeg se på telefonen og caste det.
JornH skrev: 22 jul 2024, 23:42 Når jeg ser på Streaming, stopper det sometider med at virke, så jeg må skifte fra Yousee til Norlys internet forbindelse eller omvendt. Går det helt galt må jeg se på telefonen og caste det.
Det har jeg så ikke haft problemer med at stream stopper på min fiber forbindelse, ej heller når det er 4K.
Af Simmes
Hej alle

Mange tak for jeres svar. Jeg streamer alt over WIFI og har en 1000/1000 forbindelse som ikke rigigt kan fåes hurtiger. forbindelses kommer ignnem en veludbygget ASUS mesh netværk for at sikre at signalstyrken er ok. så jeg forstår ikke hvis dette skulle være problemet?

Det er et problem både når jeg streamer fra YOUSEE og fra discovery+

Jeg syntes ikke rigtig jeg har oplevet det med streaming fra NETFLIX men der er jeg naturligvis heller ikke sport.

Når i siger en kablet løsning mener i så LAN KABEL ? eller hvodan skal det forståes ? eller tænker ik en TV BOX?
Jeg har lige kigget manualen igennem for dit tv og haaber det giver lidt mening, ellers saa sig til

• Billedklarhed
Du kan optimere billeder, som indeholder meget bevægelse. Hvis du vil slå denne funktion til eller fra, skal du
trykke på knappen Vælg. For at angive detaljerede indstillinger skal du trykke på retningsknappen ned og
derefter vælge Indstillinger for billedklarhed

---FRA

Sådan justerer du billedkvaliteten
Rediger Billede, og juster Ekspertindstillinger.
Valg af en billedtilstand
Menu Indstillinger Alle indstillinger Billede Billede Prøv nu
Du kan vælge den Billede, der giver den bedste tv-oplevelse.
Underholdning og θɇfiϑ̧ understøttes kun, når du ændrer navnet på den eksterne enhed til pc i pc-tilstand.
• Dynamisk
Det gør billedet lysere og klarere i lyse omgivelser.
• Standard
Det er standardtilstand, der passer til almindelige omgivelser.
• Eco
Denne skærm er beregnet til at spare energi.
Denne funktion understøttes muligvis ikke, afhængigt af model eller geografisk placering.
• Film
Er egnet til at se på Tv eller film i et mørkt rum.
• FILMMAKER MODE
Denne skærmtilstand giver billedkvalitet certificeret af UHD Alliance. Det billede, som er defineret som
FILMMAKER MODE, skifte automatisk til FILMMAKER MODE under visning.
Denne funktion understøttes muligvis ikke, afhængigt af model eller geografisk placering.
FILMMAKER MODE kan virke mørkere end andre billedtilstande.
Du kan skifte FILMMAKER MODE til en anden Billede. Den ændrede Billede vil dog blive fastholdt, selvom du ser
billedet defineret af FILMMAKER MODE.
Logoet FILMMAKER MODE™ er et varemærke tilhørende UHD Alliance, Inc.

----FILMMAKER MODE

çͱ͝fi˝Їθɇϩ̈ͱ͝ af avancerede billedindstillinger
Menu Indstillinger Alle indstillinger Billede Ekspertindstillinger .
• Skarphed Prøv nu
Juster konturskarpheden af objekter. Jo tættere på 20, jo skarpere konturerne af objektet.

----Skru ned til problemet forsvinder

• Indstillinger for billedklarhed Prøv nu
Optimer en video, der har mange dynamiske scener.
Når LED

--- Proev dig lidt frem
Ja hvis ikke man når der købes et TV ikke gør noget ved indstilling af billedet, så er det jo klart at det ikke er godt. Der er en del der skal indstilles på et TV i dag, og ikke som i CRT tiden hvor der kun var lys, kontrast og farve at stille på.
Radiomanden skrev: 23 jul 2024, 10:19 Ja hvis ikke man når der købes et TV ikke gør noget ved indstilling af billedet, så er det jo klart at det ikke er godt. Der er en del der skal indstilles på et TV i dag, og ikke som i CRT tiden hvor der kun var lys, kontrast og farve at stille på.
Enig, synes også der er alt for mange parametre at tage højde for i billedindstillinger/profiler...udover i tv'ets styresystem.

Har selv kalibreret mit tv til en god all round justering og derefter skruet ekstra op for lysstyrke/kontrast for til sidst at aktivere auto-brightness så det er optimalt til både dag/aften - det fungerer rigtigt godt.