Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Tja, skal have mig en samsung m87 (el. m86) 37" el 40".

Den dynamiske kontrast er henholdsvis 8000:1 og 15000:1 på de to modeller (altså 37" og 40").
Har det noget at skulle have sagt?

Afstanden til skærmen kommer til at være knapt 3 meter - hvilken skærm bør jeg så gå efter?

Den skal bruges til iptv (Dansk Bredbaand) samt PS3-gaming/blueray-film...

Gode råd modtages med kyshånd! På forhånd tak!
Af Bror Stang
Come on...
Der må da være nogen, der ved, om det har noget at sige med den kontrastforskel...??
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Dynamiske kontrastforhold er generelt ikke særlig meget værd. Og specifikationerne bør man som regel se bort fra når man køber Tv.

Når det er sagt, så tror jeg dog at forskellen bunder i, at Samsung ikke selv producerer 37 tommer paneler og derfor henter panelet fra en anden panelproducent. Denne har måske på papiret ikke et lige så højt kontrastforhold.

Til 3 meter, vil jeg dog pege på 40 tommer, som den bedste løsning.
Af Bror Stang
Ok. Tak.

De 3 m betragtningsafstand er max.
Det kan f.eks. forekomme, at børn jo sidder tættere på - eller at man selv opslugt af ps3-gaming rykker nærmere (men så er det jo full hd - og så vidt jeg kan se, får jeg max. udbytte heraf, hvis jeg rykker noget tættere på skærmen end 3 m).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg sidder selv alt mellem 2-4 meter fra skærmen i min stue, og selv på de to meter synes jeg godt en 40 tommer kan virke for lille. Det er selfølgelig en smagssag, men jeg foretrækker store skærme. Hvis ungerne skal spille PS3 med split-screen, er en stor skærm jo også at foretrække - også selv om de så rykker lidt tættere på :)
Af Bror Stang
Hvis ungerne skal spille PS3 med split-screen, er en stor skærm jo også at foretrække - også selv om de så rykker lidt tættere på :)[/quote]

Ja, og hvis far skal! :-)