Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielPT
Men nu kommer min uvidenhed om lyd til kende :)

Jeg har en Denon X2400H og 5.1 setup.

Jeg mener jeg køre liniær nu her for at få lyden "rå" til min forstærker.

Men er det så bedre at vælge Dolby Atoms? Jeg har ikke et Atoms setup mener lyden af "højere" eller bedre kvalitet?

:) Tak!
Lineær PCM er påkrævet til PC/konsolspil, for at undgå forsinkelse på spillyden. Til film går bitstream an, hvis man har begrænsninger på båndbredde i sin lydkæde, idet billedet jo bare kan forsinkes tilsvarende.

Dolby Atmos fra Xbox og PlayStation udsendes også som lineær PCM, såkaldt Dolby MAT 2.0 (PCM + Atmos-metadata). Hvis din receiver ikke kan håndtere Atmos, så vil jeg tro, at metadata bare forsvinder og du får lineær PCM. Eller måske du slet ikke får lov at vælge Atmos i PS5's indstillinger (har ikke nået at prøve selv endnu pga. rejseaktivitet).
Brugeravatar
Af bendix
Det syntes jeg var en fed State of PLAY. Jeg har ikke være super begejstret for Resident Evil spillene, men gik igang med 4 (remake) forleden og blev positivt overrasket.
Jeg har ikke nået at prøve, men jeg regner med at starte med Horizon, Dirt 5 og Demon's Souls. Der burde være potentiale i lydspor og omgivelser.

Disse spil har Tempest 3D Audio som konverteres til Dolby Atmos:
Tony Hawk’s Pro Skater 2
Tony Hawk’s Pro Skater
The Pathless
Spider-Man: Remastered
Spider-Man: Miles Morales
Sackboy: A Big Adventure
Returnal
Resident Evil: Village
Ratchet and Clank: Rift Apart
Oddworld: Soulstorm
No Man’s Sky
Nioh Remastered
Nioh 2 Remastered
Marvel’s Avengers
Immortals Fenix Rising
Horizon: Forbidden West
Gran Turismo 7
Ghost of Tsushima: Director’s Cut
Final Fantasy XIV
DIRT 5
Devil May Cry 5 Special Edition
Destruction: AllStars
Demon’s Souls
Crash Bandicoot 4: It’s About Time
Call of Duty: Black Ops Cold War
Astro’s Playroom

Kilde: https://www.mejoress.com/en/ps5-games-with-3d-audio/
Af bromberg
DanielPT skrev: 14. sep 2023, 08:15 Men nu kommer min uvidenhed om lyd til kende :)

Jeg har en Denon X2400H og 5.1 setup.

Jeg mener jeg køre liniær nu her for at få lyden "rå" til min forstærker.

Men er det så bedre at vælge Dolby Atoms? Jeg har ikke et Atoms setup mener lyden af "højere" eller bedre kvalitet?

:) Tak!
Men det vil jeg mene forholder sig omvendt. PCM, så "pakker" din playstation lyden.
Bit stream sendes signalet ubehandlet til receiver mm.
Jeg vil mene du skal sætte dit output til Dolby Atmos hvis du vil have et "rå" Atmos spor.
I dit tilfælde ville jeg da klart vælge Bitstream
Nej, PCM er ukomprimeret. I konsolsammenhæng så vil det sige, at spillets realtidslyd genereres og sendes ubehandlet uden forsinkelse. Men PCM kræver en del båndbredde i lydkæden.

Bitstream på en spilkonsol indebærer, at spillets realtidslyd først skal genereres og dernæst skal komprimeres/pakkes. Det giver forsinkelse på lyd, typisk over 100ms. Afhængigt af hvordan det nedpakkes, så kan lyden også blive "farvet" af Dolby eller DTS's valg.

Når man ser film, så er der nogle andre hensyn, og kun til pakketeret media (altså film, serier osv.) kan man lave passthrough af bitstream, så det sendes ubehandlet. Her er bitstreamen skabt af filmstudiet eller streamingtjenesten i forbindelse med at filmen er blevet komprimeret, og her har man masser af tid til at gøre det på bedst mulig vis.
Summa summarum: Vælg ikke bitstream til spil på en spilkonsol eller PC. Forsinkelsen er ret markant.

Husk at spillyd ikke har noget iboende lydformat, altså Dolby eller DTS. Det er i udgangspunktet bare rå lyd, der genereres i realtid på forskellige måder.

Når man taler om spillyd i Dolby Atmos, så skal der være en eller anden bagvedliggende lydmotor i spillet, som skaber den virtuelle objekt-baserede lyd i spillets 3D-miljø. Afhængigt af, hvor god spilmotoren er til det, desto bedre Atmos-output får man.
Af bromberg
Ahh ok - ja det er så ift film jeg har mit sammenligningsgrundlag.

Var dog med på det skaber forsinkelse på lyden i spil.
Men du vil stadig mene det skal være lpcm for atmos så?
Det var ikke min pointe :) Man skal naturligvis vælge Atmos i PS5's indstillingsmenu, hvis man vil have spillyden i Atmos.

Men Dolby Atmos udsendes også som lineær PCM på PlayStation 5, såkaldt MAT 2.0.

Folk vil dog opleve, at der kommer lydforsinkelse på Atmos PS5-spil, hvis der er ikke er fri passage til lineær PCM igennem hele lydkæden ud til ens højttalere. For i så fald, går jeg ud fra, vil også PS5 falde tilbage på bitstream med Atmos.
Af bromberg
Rasmus Larsen skrev: 15. sep 2023, 14:26 Det var ikke min pointe :) Man skal naturligvis vælge Atmos i PS5's indstillingsmenu, hvis man vil have spillyden i Atmos.

Men Dolby Atmos udsendes også som lineær PCM på PlayStation 5, såkaldt MAT 2.0.

Folk vil dog opleve, at der kommer lydforsinkelse på Atmos PS5-spil, hvis der er ikke er fri passage til lineær PCM igennem hele lydkæden ud til ens højttalere. For i så fald, går jeg ud fra, vil også PS5 falde tilbage på bitstream med Atmos.
Ok ok:). Ville bare selv gerne lige lege lidt med atmos nu på spildelen, så det var mere for en uddybning:).
Rasmus Larsen skrev: 15. sep 2023, 12:06 Jeg har ikke nået at prøve, men jeg regner med at starte med Horizon, Dirt 5 og Demon's Souls. Der burde være potentiale i lydspor og omgivelser.

Disse spil har Tempest 3D Audio som konverteres til Dolby Atmos:
Tony Hawk’s Pro Skater 2
Tony Hawk’s Pro Skater
The Pathless
Spider-Man: Remastered
Spider-Man: Miles Morales
Sackboy: A Big Adventure
Returnal
Resident Evil: Village
Ratchet and Clank: Rift Apart
Oddworld: Soulstorm
No Man’s Sky
Nioh Remastered
Nioh 2 Remastered
Marvel’s Avengers
Immortals Fenix Rising
Horizon: Forbidden West
Gran Turismo 7
Ghost of Tsushima: Director’s Cut
Final Fantasy XIV
DIRT 5
Devil May Cry 5 Special Edition
Destruction: AllStars
Demon’s Souls
Crash Bandicoot 4: It’s About Time
Call of Duty: Black Ops Cold War
Astro’s Playroom

Kilde: https://www.mejoress.com/en/ps5-games-with-3d-audio/
Jeg gik selv i gang med arbejdet med at bekræfte, hvilke spil, der kan spilles Dolby Atmos på PS5, og nogle af titlerne på ovenstående liste kan hverken jeg eller Sony bekræfte. Og så er der titler som Dirt 5, der slet ikke lød derhen af, hvilket skyldes, at det kun er musikken, der er i Tempest 3D – ikke spillyden. Så det har jeg også udeladt.

Til gengæld er det en god pulje ekstra spil, som er lanceret sidenhen eller som har fået en "next-gen" patch med Tempest 3D, så de nu også virker i Dolby Atmos.

Se min artikel her: Første spil der virker med Dolby Atmos på PlayStation 5
  • 1
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 227