Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SilverLine
Hey forum...

Er den lykkelige ejer af et Panasonic 42px80 fjernsyn. Har ikke nogen blue ray afspiller endnu, så ser dvd film på en gammel billig denver afspiller vha. et scart kabel. Denne opsætning har i midlertidigt imponeret mig ret så meget, billedet står virkelig flot, i sær pirates og the caribbean, giver mig næsten gåsehud. Med andre ord, rigtig lækkert billede. Nå men min kammerat har en ps3, som jeg har været så heldig at få lov til at låne. Forventningerne var høje, da blue ray disken "in to the blue" blev lagt i drevet. Men skuffelsen meldte sig hurtigt. Har tilfældigvis "in to the blue" på almindelig dvd, og synes ikke den så spor bedre ud på "BD@ps3", ja jeg vil ligefrem sige, det måske er lidt grimmere. Ved panoreringer hakker billedet lidt, og baggrunden små flimre hele tiden synes jeg(nærmest grynet). På min billige Denver dvd afspiller, står det hele virkelig flot, og intet hakker. Er en ps3 bare dårlig som afspiller, eller er der noget jeg gør forkert ??

Min "SE" afstand er 2,5meter
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du bør indstille playstation'en til at outputte i 24 Hz. Derudover så er der jo næsten lige så langt mellem de dårlige og gode film udgivelser, som der er mellem de gode og dårlige Tv.

Jeg er ikke bekendt med om Into the Blue på Blu-Ray er en af de bedre, men jeg ved at DVD titlen gør det ganske godt.
Af SilverLine
Rasmus Larsen skrev:Du bør indstille playstation'en til at outputte i 24 Hz. Derudover så er der jo næsten lige så langt mellem de dårlige og gode film udgivelser, som der er mellem de gode og dårlige Tv.

Jeg er ikke bekendt med om Into the Blue på Blu-Ray er en af de bedre, men jeg ved at DVD titlen gør det ganske godt.
Jeg har sat outputtet til 24hz nu :-) Det hjalp også lidt, at slå overscan fra på fjernsynet.
Ja, der er meget forskel på indspilningerne. Film som gladiator, ringenes herre filmene, pirates of the caribbean filmene, står virkelig flot på min billige Denver dvd afspiller. Desværre har jeg ikke de film på Blue-disk, til at samligne med. Men har samlignet før omtalte In to the Blue og også Blooddiamond og 60 Seconds, på hhv. blue-disk på ps3 vs. dvd på denver dvd afspiller. Og synes godt nok ikke der er meget forskel. Jo der er lidt mere dybde i billedet, og detaljer/skarpheden er også lidt bedre på BD, men havde nok forventet en større forskel. Min oplevelse, har i hvertfald gjort til, at jeg venter til Blue-ray afspillerne er kommet ned i pris
Af dezza
Altså uanset hvad så burde det se bedre ud på PS3'en hvis du smækker en DVD i og lader den opskalere til 720p eller hvad dit fjernsyn nu kan kapere, og med hensyn til BluRay så er det kun bedre, jeg har flere film og kan da se forskellen med det samme..

Kører du også PS3'en over scart? O_O for så kan jeg godt forstå ..

Du skal køre minimum med component-kabel for at få en forbedring ud af at køre HD-standarderne, og faktisk vil jeg ikke sige der rigtigt er noget stor forskel fra component og over til HDMI, det er bare nemmere da HDMI har auto-detection og lyd+billede i et.

Men du burde da kunne se en forskel fra en billig Denver DVD og til en PS3 der kan køre i HD-standarderne og har bedre tilslutningsmuligheder.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
SilverLine skrev:
Jeg har sat outputtet til 24hz nu :-) Det hjalp også lidt, at slå overscan fra på fjernsynet.
Ved at sætte den til 24 Hz, burde de hak du omtaler i billedpanoreringer reduceres.

Men HD har naturligvis mange ansiger, og de helt store oplevelser med HD og Blu-Ray vil jeg også først sige kommer, når man får det helt store billede fra f.eks. en projektor.
Brugeravatar
Af Stefan V
Når vi nu snakker om hvor flotte BD film er vil jeg da lige tilføje at jeg selv at oplevet utrolig stor forskel!
Jeg startede med at købe 300. Denne film er jo utrolig flot lavet. Men jeg blev rimelig skuffet over billedet, grunden til dette er jo ganske simpel. Der er jo langt "digitalt støj" ind på billedet så filmen kommer til at se lidt tegneserieagtig ud :((
Så skulle jeg prøve en ny BD-film, dette blev animationsfilmen Ratatouille. Det blev virkelig en omvæltning for mig. Billedet er sindsygt skarpt og jeg har set filmen igen og igen! Så mon ikke at det drejer sig om hvilken film du ser? Du har jo et rigtig lækket TV som skulle levere et super billede!!!
Jeg fandt lige en tråd på recordere om hvilke BD-film der er flot indspillet. Kig på det!
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37605&PN=1

P.S. Heg håber ikke at det støder nogen at jeg linker til en konkurrerende side ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du må linke alt det du vil til andre sider. Vi er ikke en forretning der taber kunder ved at du kigger på andre end vores side...

Det er åbenbart bare ikke velset at man linker til os på deres forum. Dem om det.
Brugeravatar
Af Stefan V
Det lyder godt :)

Det er også plat af Recordere at de ikke kan accepterer andre hjemmesider !:(
Af SilverLine
Ændrede også min mening i andet indlæg. Jow der er forskel, men den vilde "wow" effekt, synes je bare ikke jeg fik. Somsagt er det en lånt ps3, så går ikke ud og køber BD film. Det var nok jeg måtte købe et HDMI kabel, da knægten ikke gad tage sit fjernsyn ned af vægen :-)

Nu har jeg ikke haft så meget tid til at studere nærmere. Men da jeg prøvede Blooddiamond på DVD på hhv. ps3 og Denver, var forskellen ikke til at se. Kan godt ske at der er ved nærmere studering, burde der jo i teorien være. Men ved normal "slappe af foran fjernsynet kigning" ses forskellen ikke...
Af tosa
Jeg tror også forskellen er meget subtil mellem det ypperste en DVD kan fremvise og hvad en BD kan fremvise (omend der er synlig forskel - men procentmæssigt er den jo ikke så stor som fra VHS til DVD. Men her var det da også specielt farverne som hurtigt blev forvrængede på båndet, hvilket man slap for med digital lagring).
Den store forskel mht. HD tror jeg bliver, når TV stationer begynder at vise HD signaler som reglen frem for undtagelsen.
I dag ser vi mange meget ringe signaler, og dem kan man da kun håbe bliver bedre med HD's indtog (især fodbold kunne godt klare HD signaler).
Af Otto J
tosa skrev:Jeg tror også forskellen er meget subtil mellem det ypperste en DVD kan fremvise og hvad en BD kan fremvise (omend der er synlig forskel - men procentmæssigt er den jo ikke så stor som fra VHS til DVD.
Det er jeg faktisk ikke enig i, men det kræver markant mere at levere den maksimale ydelse fra HD, end at levere den maksimale ydelse fra DVD, og af samme årsag er det ret få der i praksis ser det fulde potentiale i HD. I en opstilling der reelt udnytter HD formatet fuldt ud, er der efter min mening meget markant forskel fra DVD til HD, mens der f.eks. på et typisk 40-42" tv fra fire meters afstand er noget mindre forskel.
Af SilverLine
AV Precision skrev:
tosa skrev:Jeg tror også forskellen er meget subtil mellem det ypperste en DVD kan fremvise og hvad en BD kan fremvise (omend der er synlig forskel - men procentmæssigt er den jo ikke så stor som fra VHS til DVD.
Det er jeg faktisk ikke enig i, men det kræver markant mere at levere den maksimale ydelse fra HD, end at levere den maksimale ydelse fra DVD, og af samme årsag er det ret få der i praksis ser det fulde potentiale i HD. I en opstilling der reelt udnytter HD formatet fuldt ud, er der efter min mening meget markant forskel fra DVD til HD, mens der f.eks. på et typisk 40-42" tv fra fire meters afstand er noget mindre forskel.
Så er jeg ikke helt gal på den... det er da altid noget :-) Men har nu set et par blue ray film, og det står da flottere end mine DVDèr.. ingen tvivl. Men kan sagtes vente til Blue Ray afspillerne kommer ned i pris, men at købe én..
Af Rune3400
Spiderman 3 er rigtig flot på blu ray!