Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dlejt
Jeg tror jeg er kommet frem til at jeg skal investere i en bærbar. Og de har netop nu denne her på tilbud i Elgiganten med 120gb harddisk til 12.000:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=179584

Jeg var ude at kigge på den idag, og den så sådan set rimelig lækker ud. Det virkede bare som om skærmen reflekterede lige ivrigt nok, og jeg mistænker den derfor for at have noget af det der gloss halløj. Men nu stod jeg selvfølgelig også og så på den i Elgiganten hvor der er mange lysstofrør, lamper, osv. Så måske er det ikke så slemt i dagligdagen?

Hvad er jeres erfaringer med skærme der har den slags?

mvh
Dlejt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt kan jeg ikke fordrage den tendens der er kommet med at alle bærbare skærme skal have sådan en skindende overflade uanset hvad det gør ved kontrasten og farverne. Der er, i min mening, flere ulemper end der er fordele ved sådan en anordning.
Af Dlejt
#yakken, kan du ikke komme med nogen +/-, Da jeg slet ikke har noget grundlag at vurdere på. Hvordan er refleksionen f. eks ved almindelig hjemme belysning? Og hvad gør den helt præcist ved kontrasten, lysforholdende, og farvegengivelsen generalt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der hvor du vil få størst problemer er når du kigger på mørke farver. Tænk på kontrastskærmen som en matteret glasplade - som du ved så kan du se dit eget spejlbillede i en rude når det bliver mørkt udenfor også selvom din lejlighed ikke er oplyst som et stormagasin. På samme måde vil du se dine omgivelser spejlet i skærmen så snart skærmbilledet viser noget mørkt - du så det jo selv i forretningen.

Coatingen virker blot som en slags farvefilter og det giver oftest farverne et lille boost så de virker klarere - ikke nødvendigvis mere korrekte, men bare klarere. En fladskærm på en bærbar computer har det med at være lidt mat i farverne, så kontrastskærmen er et oplagt valg for producenterne hvis deres bærbare skal skille sig ud i mængden. Det er trods alt denne del man først lægger mærke til når de er linet op i butikkerne.

Der findes dog metoder der mindsker reflektionerne fra sådan en kontrastskærm, men det kan aldrig eleminere dem så godt som et mat alm. fladskærm gør.
Af Dlejt
Mange tak for svarene!

Jeg er begyndt at få lidt forståelse for det (som man altid gør når man læser Rasmuses artikler), men jeg er stadig lidt skråsikker på hvordan jeg skal forholde mig til det? Er det en fordel eller en ulempe? Hvor meget mere livlige bliver farverne i.f.t hvor generende refleksionen er?

Hvis man f. eks bare sidder i et almindeligt værelse med en tændt hænge lampe i midten af rummet ved aftens tid, vil den så tydeligt reflektere?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det kommer selvfølgelig meget an på omgivelserne, som du jo allerede har indset. I et almindeligt værelse, er det ikke til vireklig gene, men hvis der falder lys direkte på skærmen fra f.eks. et vindue eller en kraftig lampe, så bliver refleksionerne ret kraftige på mørke baggrunde.

Jeg synes personligt ikke farverne får et stort boost af det, men det giver da en eller anden effekt i sidste ende. Du skal dog ikke satse på det, hvis du gerne vil have præcise farver.

Men jeg vil da anbefale dig at tage ud og kigge på en skærm med overfladen. Det giver nok det bedste billede af situationen. Jeg ved at de blandt andet forhandler nogle af Sony skærmene i udvalgte Electric City og El Giganten butikker.