Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mr_Mo
Hvis pixels sidder hvor de skal, hvad skal man så med en geometri opsætning ?
Hvis du kørte over DVI, så har du ikke mulighed for at indstille clock, fase, geometri, auto adjustment osv. Det er dog heller ikke nødvendigt, da signalet uanset hvad vil være korrekt indstillet i forhold til billedets rammer.
Altså, du skal kun bruge det til VGA...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skyldes at skærmen ikke altid placerer skærmbilledet 100% korrekt når du kører analogt. Du kan derfor have behov for at indstille billedet efterfølgende.

Når du kører digitalt ved skærmen derimod hvor alle signalerne skal sendes hen og præcis hvilken spænding hver enkelt pixel skal have påtrykt.
Af Flitsbuen
ok, så er det vist mig der skal en tur til optikeren :D
Af Scandal
Flitsbuen skrev:ok, så er det vist mig der skal en tur til optikeren :D
...eller så er det bare fordi du er vant til at se den buer den anden vej og har vænnet dig til det.
Når du så får en der ikke buer, siger hjernen at den buer opad i forhold til det den er vant til.

Jeg kender det selv fra da jeg fik TFT her på arbejdet.
:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, der er i hvert fald ikke nogen pixels der buer nogen steder hen på en TFT LCD skærm. De kan være forskudt vertikalt eller horisontalt, men så er det alle pixels der er forskudte og ikke kun et enkelt hjørne.

Der kan fremkomme andre fænomener der får billedet til at vride sig, men så er du ikke i tvivl, idet det ødelægger hele billedet på drastisk vis med støj overalt og skyldes f.eks. for lange DVI kabler.
Af Wildt
Og de er som alle andre efterladt måbende over hvordan Samsung har fået lavet noget så mislykket som 960BF.