Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MDJ
Jeg har et lcd men har for nylig set et pioneer i aktion og er blevet lun på enten en ny panasonic eller pioneer skærm.

Mit problem er så at jeg bruger mit lcd som pc-skærm også. Hvor stor stor er risikoen for burn-in på de nye plasma hvis de også bruges som monitor? De skulle jo ik være ligeså følsomme..

Håber på at høre nogle gode erfaringer og svar..
Af Tuborg4life
Som jeg har forstået det vil du altid kunne tvinge et plsma tv til at få burn-in. hvis du prima bruge det som monitor, og har skrivebordet kørene (Altså det samme skræm billed altid ) Men hvis du bruger det "normalt altså skifter tv station eller spiller på skærmen er problemmet minimalt"
Sådan som jeg forstå er det kun konstante billeder i lang tid som kan give burn in, men er der bare 1:4 skiftning af hvad du bruger den til vil problemmet ikke være der " Ret mig igen hvis jeg er helt forkert på den"
De nye skærme lukker selv ned for kontrasten når et stil/skrivebord har stået på i mere end 5-10min for at minske burn-in faren.
Derfor ville jeg tænke over hvordan jeg ville bruge min skræm inden du tager en bestemmelse om du vil købe plasma.
jeg selv har et Panasonic TH-42PX700 Plasma ( ca. 7mdr old ) men bruger det ikke på samme måde som du skriver.

( LCD godt til stilbilled / Plasma godt til bevægelse )
Af MDJ
Altså jeg skal både bruge det til tv, konsol og så også til at spille på pc og surfe på nettet f.eks her på flatpanels.

Det er bare hvor stor risikoen er hvis man læser i forums på nettet et par timer om dagen og så spiller f.eks wow hvor der er forskellige actionbars som er på skærmen hele tiden?

Man vil jo gerne have den bedste billedkvalitet men er lidt tvunget til at bruge den som pc-skærm også.
Af Volff
Altså en Plasma kan sagtens bruges som computerskærm ved enten opskarering af en højere opløsning eller en Pixel ratio 1:1 ved en lavere opløsning f. eks 1024*768. Dog virker det noget ringere end LCD ved net surfing og normal skrivebordsarbejde men spil og film står udemærket på dem, så vidt jeg lige har set.
Af MDJ
Okay men så er det bare hvor stor risikoen for burn-in er ved den slags brug?

Jeg vil jo godt have man ik skal være alt for forsigtig.
Af Volff
hvis du smider en pauseskærm på, der aktiveres hvert minut så burde den være helt iorden. Kender en der brugte sin 50 tommre LG plasma skærm som computerskærm og han havde bare en pauseskærm på.
Af MDJ
Okay tak for svarene.

Så kan jeg trygt købe en 42PZ85 og sætte min pc til den.
Af Sparrow
Volff skrev:Altså en Plasma kan sagtens bruges som computerskærm ved enten opskarering af en højere opløsning eller en Pixel ratio 1:1 ved en lavere opløsning f. eks 1024*768. Dog virker det noget ringere end LCD ved net surfing og normal skrivebordsarbejde men spil og film står udemærket på dem, så vidt jeg lige har set.
Hvordan dårligt ift. LCD?
Af Volff
Sparrow skrev:
Volff skrev:Altså en Plasma kan sagtens bruges som computerskærm ved enten opskarering af en højere opløsning eller en Pixel ratio 1:1 ved en lavere opløsning f. eks 1024*768. Dog virker det noget ringere end LCD ved net surfing og normal skrivebordsarbejde men spil og film står udemærket på dem, så vidt jeg lige har set.
Hvordan dårligt ift. LCD?

Det står bare ikke ligeså skarpt... Det er hvordan teknologien er sat op og den er generelt bedre på LCD. Men det er på ingen måder umuligt at bruge Plasma skærme som computerskærm men det virker bare bedre med LCD.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du har prøvet at bruge en CRT skærm, så ved du hvordan billedet virker "blødere" end på en LCD skærm. Det er ikke helt det samme idet plasmateknologien har en digital forbindelse og derfor ikke har problemer med pixelpræcisionen, men fosforen i plasma-TV får billedet til at blive en anelse blødere end LCD.

Personligt synes jeg det er en positiv effekt.
Af MDJ
Okay men så længe billedet er tydeligt og risikoen for burn-in er meget lille så er jeg glad..
Af Sparrow
yakken skrev:Hvis du har prøvet at bruge en CRT skærm, så ved du hvordan billedet virker "blødere" end på en LCD skærm. Det er ikke helt det samme idet plasmateknologien har en digital forbindelse og derfor ikke har problemer med pixelpræcisionen, men fosforen i plasma-TV får billedet til at blive en anelse blødere end LCD.

Personligt synes jeg det er en positiv effekt.
Jamen Yakken, bliver billedet da ikke for bred (eks. noget der er 10 cm bred bliver vist som noget på 11 cm eller deromkring)?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det har ikke noget med mit forrige indlæg at gøre, så jeg ved ikke helt hvorfor du quoter det?

De fleste plasma-TV uden fuld HD har aflange pixels, hvilket vil sige at hvis du smider et PC signal op på skærmen så vil det blive trukket ud og se forkert ud. Når du ser film via PC'en så kan du dog oftest kompensere for dette via noget software. Ved TV og DVD/BluRay kigning mv., så er der ingen problemer da TV'et selv sørger for at tingene får det rigtige format.