Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

edinger skrev:Jeg turde simpelthen ikke at binde an med OLED. Så her til formiddag har jeg fyret en bestilling af på et Sony 65X95J til levering fredag. Så har jeg weekenden til at lege med det.

Jeg håber, jeg bliver tilfreds. Ellers ryger det tilbage til Hi-Fi Klubben
Fair nok... håber du bliver glad for skærmen :)
@George1 & Fidoble:

Takker! :)

Og lad mig her på falderebet smide dette morsomme citat fra en bruger på recordere.dk. Det synes jeg ret godt opsummerer den proces, man skal igennem, før man endelig kan træffe en nogenlunde veloplyst købsbeslutning:

Hajsa skrev: 31 jan 2022, 14:26 Jeg vil godt slå helt fast, at jeg ikke er fortaler for hverken det ene eller andet (OLED eller LCD red.). Jeg vælger bare ud fra, hvad jeg mener, der er bedst for mig ud fra mine egne erfaringer. Det er nok også, derfor jeg har brugt utroligt meget tid på køb af nyt TV. Faktisk så meget, at mit sidste bilkøb kunne ligne et impulskøb.
edinger skrev: 30 jan 2022, 21:00Jeg har ikke statistik på det, men det er mit klare indtryk, at risikoen for burn-in er langt større på en OLED-skærm, end den nogensinde var på en plasmaskærm. Hvis ikke det er tilfældet, kan det undre, at det fylder så meget i diverse A/V-fora.
Har du overvejet om det kunne skyldes, at der er flere OLED-skærme i brug end der har været plasma-skærme på et givent tidspunkt?
Ualmindeligt ærgerligt at du fravælger det bedste billede, men jeg erkender at burn in kan forekomme. Min egen erfaring (ejer 2 stk. OLED), er at jeg ikke har oplevet det mindste i form af fejl. Har være tilfreds ejer siden 2017. De bliver brugt helt som jeg har lyst. TV, YouTube og spil.

Igen, brand ærgerligt, men det er jo dit valg, og stort tillykke.

Hvor mange OLED- ejere blander sig i grunden i de tråde der omhandler problemer med LCD TV?
edinger skrev: 30 jan 2022, 21:00 Jeg har ikke statistik på det, men det er mit klare indtryk, at risikoen for burn-in er langt større på en OLED-skærm, end den nogensinde var på en plasmaskærm. Hvis ikke det er tilfældet, kan det undre, at det fylder så meget i diverse A/V-fora.
Grunden til at man ikke hørte så meget omkring burn-in på Plasma, var fordi at det ikke var så populært, at nogle få personer igen og igen ville gentage deres egne formodninger omkring hvad naboens, genbos, halvfætters overbo vist nok havde af problemer for 6-7 år siden.

Hvis du kigger på hvor mange FORSKELLIGE herinde, som skriver at de har haft problemer med deres EGET fjernsyn, så kan man næppe tælle til 50 forskellige personer. Derimod er der især en håndfuld personer som igen og igen skriger op om, hvad de selv har læst på diverse andre internet fora - og det gør de i så mange tråde som muligt.

Ja, der kan komme burn-in på OLED - det benægter jeg ikke. Men det kunne der så sandelig også på billedrørsfjernsyn, LCD/LED og især plasmaskærme. Men man skal ikke gå i frygt, med mindre at man ser TV2 News fra morgen til aften - og hvad er fornøjelsen så af at have en OLED? Det kan man jo se på det billigste no-name fjernsyn, når man bare skal have noget kørende i baggrunden
Kender da ingen der skriger men forhold dig til kendsgerningerne, Rtings er objektive og har ingen interesse i at genere OLED, de erkender da også at OLED har det bedste billede, men de betragter B. I. som en mulighed især hvis du har et fast dagligt forbrug der minder om mit eget, så hvis du ikke ønsker at give afkald på i mit tilfælde 2 til 4 timers dagligt News, kan OLED ikke anbefales, også selvom det pisser mange af især på dette site.
HrJensen1 skrev: 31 jan 2022, 18:24 Grunden til at man ikke hørte så meget omkring burn-in på Plasma, var fordi at det ikke var så populært, at nogle få personer igen og igen ville gentage deres egne formodninger omkring hvad naboens, genbos, halvfætters overbo vist nok havde af problemer for 6-7 år siden.

Hvis du kigger på hvor mange FORSKELLIGE herinde, som skriver at de har haft problemer med deres EGET fjernsyn, så kan man næppe tælle til 50 forskellige personer. Derimod er der især en håndfuld personer som igen og igen skriger op om, hvad de selv har læst på diverse andre internet fora - og det gør de i så mange tråde som muligt.

Ja, der kan komme burn-in på OLED - det benægter jeg ikke. Men det kunne der så sandelig også på billedrørsfjernsyn, LCD/LED og især plasmaskærme. Men man skal ikke gå i frygt, med mindre at man ser TV2 News fra morgen til aften - og hvad er fornøjelsen så af at have en OLED? Det kan man jo se på det billigste no-name fjernsyn, når man bare skal have noget kørende i baggrunden
Forbrugsmønstret spiller en ikke uvæsentlig rolle.

Jeg forestiller mig, at rigtig mange af dem, som køber OLED, kender risikoen, men vælger denne teknologi til, fordi de netop har undersøgt tingene og konkluderet, at de har et passende forbrugsmønster, jf. diverse huskeregler og anbefalinger fra Flatpanels, RTINGS mfl.

Og det er jo i sig selv yderst fornuftigt; altså at købe efter behov.

Jeg lægger i øvrigt noget mere vægt på kvalitative tests og akkumuleret viden end tilfældig anekdotisk brugererfaring. Derfor kan jeg også berolige dig med, at det er min egen beslutning, som er truffet helt uden indflydelse fra eventuelle skrigeballoner.

Helt generelt deler jeg i øvrigt til fulde din vurdering af TV2News for slet ikke at tale om moderkanalen. Yikes!
Supergris skrev: 31 jan 2022, 18:59 Her er hvad de skriver på Rtings:

"Our stance remains the same, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV."

Link:
https://www.rtings.com/tv/learn/real-li ... rn-in-test
Netop.

Der er pænt mange forbehold indlagt dér. Hvad er varied content? Og hvilket indhold, udover streaming og Blu-ray-skiver, indeholder ikke static areas?

Jeg ser som sagt ikke specielt meget TV2News, men undertiden kan det hænde, at jeg ser det rigtig meget. Og her er som bekendt pænt mange static areas. Det samme gælder for de ishockeykampe fra NHL, som jeg ser rigtig mange af.

Jeg har på den baggrund konkluderet, at jeg hellere vil være safe than sorry – velvidende, at jeg fravælger markedets bedste billedkvalitet.

Man man skal også passe på med ikke at gøre det bedste til det godes værste fjende ;)
erdinger _ jeg havde rent faktisk set et OLED udstillings TV i Frankfurt lufthavn med monster burn-in lige inden jeg selv hoppede på (!) . Men holdningen på daværende tidspunkt var, at sårbarheden kunne sammenlignes ca 1:1 i forhold til plasma - og det er stadigt gældende i mit univers. At man kan akkumulere et paranoia via nettet ved vi begge ,og det kan sgu være nok så svært at abstrahere fra . . .
Anyway, vil alene lysoutputtet på Sony’en løfte dig i en ny og bedre verden . .
.... eller gøre det middelmådige, til sin bedste ven. Et OLED med burn in, kan sagtens være bedre end et middelmådigt LCD. Ofte skal der i øvrigt test billeder i brug for at konstatere fænomenet.

Du har truffet dit valg med helt åbne øjne, hvilket kun forstærker mysteriet! :)

Anekdoter om Burn In eller ej, det er uomtvisteligt at OLED leverer på alle parametre. (og der kommer med garanti ikke fluer i det) 8-)
lennon skrev: 31 jan 2022, 19:24 erdinger _ jeg havde rent faktisk set et OLED udstillings TV i Frankfurt lufthavn med monster burn-in lige inden jeg selv hoppede på (!) . Men holdningen på daværende tidspunkt var, at sårbarheden kunne sammenlignes ca 1:1 i forhold til plasma - og det er stadigt gældende i mit univers. At man kan akkumulere et paranoia via nettet ved vi begge ,og det kan sgu være nok så svært at abstrahere fra . . .
Anyway, vil alene lysoutputtet på Sony’en løfte dig i en ny og bedre verden . .
Du lever on the edge :)

Ja, hvis ellers de øvrige forhold omkring skærmen er til at leve med – og det forestiller jeg mig bestemt, at de er – så burde jeg kunne imponeres med tanke på, hvad jeg kommer fra.

I forhold til al det her med OLED eller LCD, så tæller det i øvrigt også for mig, at jeg i modsætning til mit yngre jeg simpelthen ikke længere ser særligt mange film og aldrig med lyset slukket.

LCD-teknologiens oplagte deal breakere er dermed i nogen grad neutraliseret, hvorefter man står tilbage med en rigtig god skærm, som nok skulle kunne imponere de fleste og som i hvert fald helt sikkert ikke får burn-in.

PS! Hvis jeg ender med at levere skærmen tilbage til Hi-Fi Klubben til fordel for A80J (OLED), så skal det nok blive muntert. Men den tid, den glæde ;)

Pede8000 skrev: 31 jan 2022, 19:27 Det er uomtvisteligt, at OLED leverer på alle parametre.
Jeg har aldrig påstået andet. Og det har min "ven", George, vist heller ikke.

Herudover synes jeg, du vrøvler lidt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11