Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hanga
Hej

Jeg har fået mit Sony A80J kalibreret ved AutoCal og har i den forbindelse et spørgsmål.

Sker kalibreringen alene ved de settings der laves i 20 punkt farvejustering og i "hver farvejustering" ?

Eller sker der mere end dette, altså noget man ikke kan se i menuerne? Jeg ved der er noget der hedder 3D Lut.

Jeg spørger fordi jeg rigtig godt kunne tænke mig at sammenligne "før" med "efter", da jeg efter kalibreringen ofte tænker at hudfarver ser forkerte ud. Forskellen burde ellers være minimal, da kalibreringens "før måling" viste et ret præcist resultat. Men jeg tager mig selv i igen og igen at tænke at det ser forkert ud, og det gjorde jeg simpelthen ikke før (ca. 2 mdr. brug før kalibrering). Så det ville være rigtig dejligt at få det af/bekræftet ved at kunne sammenligne før med efter.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er kun via menuen der kalibreres. Der er ikke en dybere justering i gang. Du burde dog have fået en ekstra profil, som alle indstillingerne er foretaget på, så du kan skifte over på en af de andre og sammenligne.
Af Hanga
Torben Rasmussen skrev: 13 dec 2021, 10:06 Det er kun via menuen der kalibreres. Der er ikke en dybere justering i gang. Du burde dog have fået en ekstra profil, som alle indstillingerne er foretaget på, så du kan skifte over på en af de andre og sammenligne.
Mange tak for svaret Torben.

Det har jeg bestemt også. Men profilen jeg anvendte før kalibrering var personlig med "ekspert 1" farveprofilen, og den farveprofil er jo så blevet kalibreret. Men nu ved jeg, at jeg blot kan nulstille den og sammenligne med ekspert 2. Og det har jeg allerede prøvet, og kan dermed nu konkludere, at mistanken om fejl i farverne må være indbildning, for forskellen herimellem er marginal.