Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mikael Hansen
Jeg sidder og kigger lidt på bærbare med LED backlit paneler og kan ikke finde ud af om det er bedre.

Ifølge artikel her
Så er den vigtigeste fordel energibesparelsen ved at skærmen kan gå standby for at spare strøm og når den tænder er lysniveauet på 100% øjeblikkeligt. Ulæmpen er at gammut er mindre (måske mener han bare anderledes) da dioderne har en højere Kelvin end traditionelle paneler.
Men andre kilder beskriver LED backlit paneler som havende større gammut. Men jeg mistænker dem for at forveksle med LED paneler hvor farverne bliver dannet af dioder og ikke bare baggrundsbelysningen.

Jeg syntes ikke jeg kan finde noget pålideligt litteratur på nettet.

Er der en af jer ingenørnørder som har en forklaring som kan få mig tilfredsstillet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LED belyste paneler har traditionelt set et større farvespektrum end CCFL - af samme grund er de nyere grafikerskærme begyndt at blive fabrikeret med LED. Det er muligt at det er en anden type der benyttes i de bærbare du har kig på, men farvespektret er altså ikke mindre med LED helt generelt.

Vi har en hel artikel om baggrundsbelysning her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af Mikael Hansen
Jeg har læst artiklen, men føler stadig, at det ligger lidt hen i det uvisse hvordan det foregår.

Jeg havde fået indtryk af, at der er forskel på en ægte LED skærm og en skærm med LED baggrundsbelysning.
Altså en LED er bygget op af lysende RGB dioder og en LED backlight er bygget op af hvide dioder bag de traditionelle Farvekrystaller kend fra 'gammeldags' lcd skærme. Er dette korrekt?
For når man taler om større farvespektrum på LED backlight skærme, så kan jeg ikke lige få det til at hænge sammen, da farvekrystallerne vel er de samme som ved de gamle? Er det pga den højere Kelvin på LED, som gør man kan presse gammutranden længere ud, da det er "renere" lys?

Så som jeg forstår det: Så giver LED (RGB) en større gammut end LED backlight paneler?
Af Mikael Hansen
Når jeg nu har fået min nysgerrighed tilfredsstillet, så står jeg bagefter overfor et dilemma mht. til køb af bærbar til grafisk arbejde.

Formålet er en computer som hardwaremæssigt skal kunne køre Adobe CS3 Master pakken som har følgende minimumskrav ifølge Adobe selv og lidt modificeret af mig:

Processor: Intel Core™ Duo 2,4 Ghz
Ram: 4 Ghz Dual Channel DDR2
Harddisk: 7200 RPM harddisk med 200 GB diskplads
DVD: DVD+/-R-brænder eller Blu-Ray Brænder
Skærm: 13-15” WXGA/WUXGA/LED skærm med høj opløsning (min 1280x800/1440x900)
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8400/8600 med 250 MB ram

Men det essentielle er, at jeg læser Medieproduktion og Ledelse på Den Grafiske Højskole (nu Mediehøjskolen), og skal derfor kunne stole på farverne. Jeg er klar over, at dette er relativt pga panelteknologiernes begrændsning, og har fuldkommen styr på ICC profiler i forhold til dette. Men jeg har meget svært ved at gennemskue de forskællige bærbare panelers kvalitet, og jeg vil gerne bede om lidt hjælp til hvad jeg skal købe.

Jeg har selvfølgelig overvejet en Mac Powerbook med 15" LED backlit skærm, men den er jo lidt dyr. Alternativt har jeg kigget på Zepto 6625WD, men er lidt i tvivl om dens glossy panel, er kvalitetsmæssig godt nok selv om jeg kalibrerer skærmen.

Andre muligheder er bl.a.:
ASUS G1S, V1S og V2S
Lenovo Thinkpad T61p

Jeg har muligvist overset nogle.

Generelt er billigere bedre, da jeg ikke selv skal betale.

Kan I hjælpe mig med at gennemskue panelkvaliteten?
O-O

EDIT: Jeg har en Dell 2006WFP på mit skrivebord til hjemmearbejde.
Af Mikael Hansen
Jeg ved ikke om jeg har været for krævende i mit spørgsmål, men ved at læse herinde lader det til, at det jeg er i tvivl om er TN panelerne. Efter min mening ødelægger de farvestyring på den måde at selv en 3 graders vipning af skærmen, giver et andet billede farvemæssigt.

Er der nogen der ved hvilke bærbare jeg skal gå efter for at undgå TN paneler?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du blander lidt rundt i farvefiltre og baggrundsbelysning.

Først og fremmest så er der ingen farvehåndtering i de flydende krystaller - de sørger udelukkende for at lukke mere eller mindre for baggrundsbelysningen. Farvefiltrene er en seperat enhed, som sørger for at filtrere alle andre end én bølgelængde fra (ideelt set - i virkeligheden kan man ikke lave et filter der er så skarpt).

Dernæst så er det pga. det hvide farvespektrum, som dioderne udsender, at der er indeholdt flere bølgelængder i LED dioderne end det lys der kommer fra CCFL. Jo længere du kan skubbe den grønne, røde og blå farve ud i hjørnet af CIE diagrammet, des større bliver farverummet. Dette betyder dog ikke at du får flere end 16 millioner farver, da de flydende krystaller stadig kun kan drejes i de samme 256 forskellige stadier pr. grundfarve.

Når vi snakker om TN paneler, så er der ikke 256 stadier du kan lukke af for lyset med, idet du ikke kan benytte ægte 8 bits adresssering af disse krystaller, så derfor emulerer man 24 bit farver ved at benytte FRC kredsløb og dithering. Dette har stadig intet med det udvidede farvespektrum at gøre - farverne bliver ikke på mirakuløs vis bedre af at farverummet er større. Det bringer essentielt bare strømforbruget lidt ned og så sparer du en højspændingsenhed til at kickstarte CCFL røret...

Jeg ved ikke hvor du finder en skærm der er baseret på rene RGB LED dioder og ikke baggrudnsbelysning, LCD og farvefiltre. OLED er ikke klar til at blive brugt som rigtig monitor endnu og der er ikke rigtig andre kandidater lige pt.
Af Mikael Hansen
Ah jeg havde misforstået jeres tegning. Jeg trode at farvefiltrene og krystallerne var en og samme ting og at poliarisationsfilter tændte og slukkede for lyset.

Men jeg savner stadig lidt viden om egnede paneler i bærbare computere. Eller rettere hvilke bærbare der har egnede paneler.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
OK, så tager vi den lige i slowmotion :)
Baggrundsbelysningen er en stationær ting der altid udsender det samme lys. Så passerer det igennem 1 polarisator, der sikrer at lyset er polariseret i samme retning. Lysintensiteten styres da af de flydende krystaller der kan blokkere mere eller mindre for lyset - dette gøres på lidt forskellige måder afhængigt af hvilken type krystaller der er tale om. Herefter sorteres lyset i de tre primærfarver. Dette sker i et sæt passive farvefiltre, som blot sorterer alle bølgelænger fra undtagen R, G eller B. Afhængigt af hvilken type krystaller der er tale om, skal lyset igen passere et nyt polarisationsfilter, som eksempelvis er vinkelret på det første - dette benyttes i TN paneler, hvor krystallerne drejer lysets polarisation (det er lidt teknisk). Mere om krystallerne her:
http://www.flatpanels.dk/paneltek.php

Alle bærbare har TN paneler.
Af Mikael Hansen
Tak for grundig forklaring :)

Men....
Der er da forskel på kvaliteten på de forskellige paneler udover de er glossy eller matte. Der er også forskel på betragtningsvinkler fra laptop til laptop.
Hvordan hulen kan man se om man køber en god eller dårlig skærm, hvis ikke man har alle de forskellige skærme stående ved siden af hinanden i D50??

EDIT: Nu siger du at bærbare altid har TN men læs lige her Link
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er muligt at du kan opstøve enkelte eksemplarer der har et IPS panel, men jeg sidder her selv med en Lenovo T43 model og den har i hvert fald ikke et IPS panel siddende! Jeg har indtil nu haft 3 forskellige T modeller og ingen af dem har haft andet end TN (og ja, det er SXGA versionerne jeg har haft i alle tilfælde). Den superhurtige måde at finde ud af om det er TN er ved at vippe skærmen helt bagover og se om farverne skifter til negativer - dvs. at lyst bliver mørkt og mørkt bliver lyst (ligesom du kender det fra de gamle film i kameraer).

Nu findes der jo også gode og dårlige TN paneler, så selvom de fleste har samme label, så kan du sagtens opleve forskel fra PC til PC.
Af Mikael Hansen
Tak for hjælpen :D

Jeg tror jeg vakler lidt mellem

Znote 6625WD da den er billig og kan bruges til lidt gaming.

Macbook Pro da den har LED og nu bare er standarden inden for grafik.

Thinkpad T61p da den nok er den største muskelmaskine kombineret med en god skærm har jeg ladet mig fortælle af laptopworld

Tja... det skal besluttes i dag! :)
Af Mikael Hansen
Må jeg lige tilføje, at jeg gang på gang bliver jublende glad for at flatpanels.dk er så fedt som det er. Der findes simpelthen ikke noget tilsvaende up to date professionel litteratur om fladskærme og farver i denne verden.

Jeg er taknemmelig ud over alle grændser. Thumbs up guys!

:D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tak for roserne.

Min kollega, der normalvist sidder ved siden af mig her, har en T61p, men han har desværre taget den med hjem på påskeferie, så jeg kan ikke tjekke kvaliteten af hans skærm. Hvis jeg render ind i en anden der har pågældende model, så skal jeg selvfølgelig nok lige tjekke kvaliteten.
Af Mikael Hansen
Super... :)

Trode jeg skulle købe i dag, men min mellemmand er lige taget på ferie, så jeg har til tirsdag efter påske.