Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HrMortenM
Hejsa.
Har i små 10 års tid været glad for mit Samsung plasma PS51D8005
Det tyder dog på det ikke er så sundt mere, specielt på lyse farver, kommer der nogle besynderlige farvede striber, der er farvet striber helt øverst og “comedy central” logo burn in i Venstre hjørne.
Synes også billedet er noget “grynet” efterhånden.
Mit budget er begrænset desværre.. 5000kr
Mit primære spørgsmål, vil jeg i den prisklasse, opleve noget der er dårligere end det gamle plasma? Eller vil jeg bare opleve generel opgradering?
Her er det eneste link til gamle Samsung jeg kan finde
https://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV/ ... HD/2254717

Har kigget på dette, det ligger fint inden for grænsen.
https://www.samsung.com/dk/tvs/qled-tv ... q60aauxxc/
Har desværre ikke plads til større end 50-51”
Har kigge på den liste der er med hvad i brugere anbefaler, og SONYXR50X90J ser lækkert ud, bare prisen er lidt æv.

Håber jeg har udspecificeret det fint nok.
God vind fremover.
Jeg tror, at du opleve Samsung Q60A, der er et LCD TV, som en nedgradering på flere punkter ift. dit Samsung plasma-TV. Sony X90J er et bedre bud, men det er heller ikke en opgradering over hele linjen.

Jeg er enig med OleA i, at du skal vende blikket mod OLED TV. LG A1 har godt nok nogle begrænsninger ift. de OLED TV, der er en tak dyrere (fra 6.333 kr. og opefter), men du vil stadig få markant bedre billedkvalitet end Samsung Q60A og Sony X90J, og jeg tror også du vil opleve det som et pænt skridt op ift. dit plasma-TV.
Som OleA skriver, så har moderne TV-apparater en smallere kant og du skal derfor se på de totale fysiske dimensioner og ikke blot panelets størrelse. Men det har du måske allerede taget højde for, når du skriver 50-51"?

Jeg har selv lige fået et 55HZ1000 hjem i sidste uge.
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/panas ... p-1071088/

Til en pris på 6.333 kr. (lanceret til 14.999 kr.) er det mig lidt af en gåde, at de sidste eksemplarer ikke allerede er revet væk, men det er som om, at LG C1 er standardvalget, med Sony og Philips som alternativer, mens Panasonic ikke får den store opmærksomhed.

Hvis du ikke kan strække budgettet til 6.333 kr. og/eller ikke reelt har plads et 55" med en smal kant er der 48" LG A1 til 4.999 kr.:
https://www.komplett.dk/product/1185795 ... v-oled48a1

Denne model i denne størrelse har flere gange været under 4.000 kr. og dér skal den nok også komme ned igen inden længe.
Dejligt med nogle gode råd, og hurtige må jeg sige.
Jeg har præcist plads til maks 123cm i bredden, så det lg A1 i 55 kan lige være der. Det er 5cm lavere, hvilket er okay. Det står på TV bord så meget lavere end mit Samsung vil give lidt udfordringer.
Som priserne er lige nu, mener i det LG Aq1 i 55 er et rigtig godt bud? Medmindre jeg hæver budgettet til de 6300+
Bliver jeg jo nød til at spørge, hvor meget bedre er det Panasonic som han linker til?
Er fan af det har centerfod, som jeg går ud fra kan drejes.
Man kan naturligvis hæve og hæve budgettet til uendelighed, men nysgerrig bliver man jo.. ved ikke 6400 kan blive en mulighed, så link venligts ikke til nogle der ligger højere end det :D :D :D
Tak for jeres input.
@RL:

Tak. Jeg har som bekendt haft min skepsis mht. OLED og faktisk på et par andre punkter end risikoen for BI, men omvendt har producenterne skuffet mig mht. high-end LCD-modellerne, hvor de altid synes at fejle på det ene eller det andet punkt, år for år.

Jeg var nået til et punkt, hvor jeg bare skulle have et større TV og jeg måtte indse, at der næppe ville komme et LCD TV med alle de kvaliteter, jeg sætter pris på, samlet i én og samme model, så jeg tog chancen og indrømmer gerne, at enhver skepsis, jeg måtte have haft, er blevet blæst af banen.

@HrMortenM:

55HZ1000 er 122,8 cm bredt og 77,2 cm højt med foden: https://www.displayspecifications.com/en/model/9a271d16

Ja, foden er drejelig, men det er ikke meget.

Diverse observationer:

- Kassen, den blev leveret i, er enorm (40 cm ekstra i bredden af hensyn til foden). Jeg var lige ved at tro, at de havde sendt mig en 65". Jeg nævner det kun i tilfælde af, at nogen kunne tænkes at ville hente den i butikken og tror, at kassen er lige så "lille" som de kasser, de fleste andre 55"-modeller leveres i.

- Foden er blevet kaldt "billig" at se på, men jeg synes faktisk den er pæn, når man ser den i levende live. I modsætning til mange andre modeller er der heller ikke noget med at billedet reflekteres i foden (host Philips host) eller panelet sidder så lavt, at billedet reflekteres i bordet. Foden forsvinder nærmest i den dunkle belysningen jeg har i stuen om aftenen.

- I det hele taget har apparatet et meget neutralt udseende, hvilket jeg sætter stor pris på.

- Fjernbetjeningen er af plastic, ja, og den har mange knapper, som er set bedre, men så er det altså heller ikke værre. Med to stk. AA-batterier (ikke AAA) installeret er den også tung nok til at jeg synes, at den ligger godt i hånden. Jeg skifter mellem 2-3 billedprofiler og sætter pris på, at jeg har en direkte knap til den slags i stedet for at have en minimalistisk fjernbetjening, hvor jeg skal grave mig ned i en undermenu for at finde den slags.

- Jeg er absolut modstander af den "Wiimote"-fjernbetjening, der følger med LG's modeller, hvilket er en del af årsagen til at jeg ikke blot købte en C1 som ellers er standardvalget nutildags.

- Selve app-biblioteket er lidt af en ødemark. Der er *nogle* af de vigtigste apps, men de fleste vil næppe være tilfredse med udvalget. Ligegyldigt. Jeg bruger Apple TV 4K (2021), som er min eneste tilgang til TV'et, hvad apps angår.

- Jeg har Luminance sat til omkring 40-49 (ud af 100), så panelet kan sagtens levere meget mere lys end jeg er vant til eller synes er behageligt. Derfor er jeg heller ikke bekymret for burn-in. Jeg har heller ikke set noget der bare lignede image retention. Og ABL (automatic brightness limiter) er heller ikke noget, jeg har observeret.

- Jeg benytter *ikke* fp's anbefalede indstillinger og min ATV 4K er sat til *ikke* at matche dynamic range, dvs. jeg sender blot SDR til TV'et og har så en profil med de indstillinger som *jeg* bedst kan lide. Alt for megen stutter og billedet ser for kedeligt ud, når det skal være "korrekt". Når det så er sagt, så er jeg stadig en smule konservativ med mine indstillinger, så det er ikke sådan, at jeg sidder og kigger på et "vivid" billede. Det, jeg specielt godt kan lide ved denne model, er, at den har så mange håndtag, man kan dreje på, hvad billedet angår.

- Bevægelseshåndteringen fungerer fint. Jeg bemærker ingen artifacts i det daglige, med mindre jeg aktivt kigger efter dem i bestemte typer scener, hvor jeg ved, at de kan opstå, men selv her skal jeg ikke kunne sige, om problemerne ligger i billedhåndteringen eller i kildematerialet. Jeg kunne selvfølgelig slå det fra og tjekke efter igen, men det har aldrig været på et niveau, hvor jeg syntes, at det var eksperimentet værd.

- Jeg er godt tilfreds med lyden. 2 x 15 W er nok til at jeg ikke føler behov for at anskaffe en soundbar. Jeg er ikke til bulder og brag, men skal blot have ren lyd op til den styrke, jeg har det komfortabelt med. Her opfylder den fuldt mine behov, men det skal dog lige siges, at det først var efter jeg havde sat lydprofilen til custom (eller hvad det nu var) og med hel flad eq og al anden lydbehandling slået fra. Den profil, den var sat til som standard, var ikke imponerende.

- Brugerfladen bombarderer ikke en med reklamer af den ene eller den anden art. Nogen vil kalde brugerfladen kedelig og/eller gammeldags. Jeg kalder den funktionel.

I det hele taget er jeg ikke stødt på noget, der får mig til at fraråde HZ1000 eller som får mig til at ønske, at jeg lige havde ofret lidt mere og købt en LG C1 eller en Sony A80J eller A90J, men som sagt har jeg også en Apple TV 4K og er derfor ikke påvirket af app-problematikken. Som det fremgår af https://www.flatpanels.dk/streamingguiden.php *mangler* der f.eks.

- Apple TV app
- Discovery+
- Filmstriben
- HBO Max
- TV2 Play

...

Jeg har ikke erfaring med LG A1, andet end når jeg er kommet forbi den i Bilka. Den er bestemt ikke så lysstærk som de øvrige OLED-modeller og kommer selvfølgelig heller ikke i nærheden af selv low-end QLED-modeller, men som sagt, det er ikke sikkert, man reelt har behov for en specielt lysstærk model hjemme i stuen. Jeg vil tillade mig at være skeptisk mht. hvor god bevægelseshåndteringen er og hvor mange muligheder man har for at justere på den, hvis man ikke er tilfreds med, hvad man ser (eftersom panelet kun er 60 Hz og processoren ikke er den bedste, LG har at byde på).
Sikke et indlæg Globulus. Sætter pris på du tager tid til det.

Er da tilbøjelig til at finde de 6333kr til Panasonic.
Er dog stadig interesseret i om der så er bedre alternativer hvis jeg er i den prisklasse?
Igen, tak for jeres input.
Go posting Globulus . . 👌

HrMortenM _ Der er meget lidt derude overhovedet , som er på niveau med nævnte Panasonic, og slet ikke til prisen . Spørgsmålet er så om du vil hæve budgettet , eller har fornemmelsen af at det er overkill . . Hvis du søger alternativer i ligaen dernede hvor LG A1 befinder sig , så kunne Philips 705 være et alternativ.
Var i power for lidt siden. Tænkte jeg kan da lige få lov at sammenligne LG A1 og Panasonic.
Næ, de havde ikke Panasonic udstillet, så skal jeg nok til Glostrup sagde han. Små 70km fra mig. Irriterende.
Nå, men LG så da ganske godt ud.

Har det bedst med at se før jeg køber.
Tv bliver kun brugt til at se div tv fra tv-boks (waoo) er lidt ude i om jeg mon bare skal bestille det LG og spare de 1400kr. (I forhold til Pana)

Der nok nogle af jer der har masser af argumenter til hvorfor jeg skal overveje en ekstra gang, så venter lidt med bestilling 😂
Edit: hvad med lyden; mit gamle Plasma vs LG vs Pana?

God aften.
Selvlfølgeligt er det altid godt at se varen "in real life" . Men det handler i virkeligheden kun om at få indtryk af design,fjernbetjening o.l . Billedkvalitet har du ingen chance for selv at bedømme i en butiksopstilling.
Et argument for Pana OLED kunne bla være ejeglæden ved ( i en periode), at eje tæt på markedets allerbedst billedperformende TV, til en pris noget under det TV den afløser (?)
Det er nok ved at være sidste udkald før HZ1000 helt forsvinder fra markedet. Derefter kommer man formentlig til at vente omkring et halvt års tid på et lignende tilbud på efterfølgeren, JZ1000.

Jeg bor ikke i nærheden af en Power-butik og ville alligevel heller ikke have haft mulighed for at transportere den hjem, så jeg bestilte den blot online. Jeg havde ikke set den i en butik, men valgte den alene ud fra specifikationer og anmeldelser. Mit eksemplar blev sendt fra Skillingaryd (Sverige) og jeg måtte vente en uge på levering, da jeg valgte den billigste leveringsmetode.

Svært at sige, hvor langt 55" LG C1 kommer ned i pris til Black Friday. Nok under 8.000 kr., men formentlig ikke så langt ned som 55" HZ1000 ligger lige nu. Vi ser nok 48" A1 til under 4.000 kr., men om 55" A1 kommer under de nuværende 4.999 kr. er måske mere tvivlsomt. Snakker vi 4.999 kr. for 55" A1 vs. 6.333 kr. for 55" HZ1000 er der ikke nogen tvivl hos mig om, at HZ1000 er langt det bedste tilbud. Så er der lige app-problematikken, dvs hvis man skal lægge prisen på en ekstern boks oveni ser regnestykket lidt anderledes ud, hvis man er på et stramt budget.

Så du kan vente de 14 dage på et godt tilbud til Black Friday, men så du kan ikke regne med, at HZ1000 er at finde til den tid. Ikke jordens undergang. Der skal nok være en eller anden Philips-model til en lav pris - om ikke andet så noget restlager eller udstillingsmodel hos Bilka. Og ellers er der jo QLED, som du linkede til i det oprindelige indlæg, men på TV-markedet får man altså meget mere for pengene, hvis man vælger en model fra sidste år og hvor butikkerne blot skal have tømt deres restlagre.
Du er sgu dygtig til at komme med gode indlæg Globu…. Meget informativt.

App delen bruger jeg slet ikke på mit tv, og ser heller ikke jeg kommer til det, så der er Pana jo fint.
Jeg prøver ikke at lytte alt for meget til hvad folk på nettet skriver. Men, belysning i stuen, hvor meget skal der til før det bliver et problem med Oled? Der er altid tændt lys i loftet og ofte også en standerlampe. Har en boende der gerne vil have meget lys.
Indtil videre har det ikke generet med mit plasma tv.
Jeg har mange spørgsmål, det ved jeg.
Er virkelig dårlig til at købe noget, uden at undersøge først. Til tider en tand for meget.
Edit: undersøgt lidt nærmere og skal vist ikke bekymre mig om det med lyset.
Det bliver det Pana hvis budget tillader det, ellers må jeg gå med LG A1.
Tusind tak for hjælpen folkens!
Senest rettet af HrMortenM 12. nov 2021, 23:36, rettet i alt 1 gang.