Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jette
Jeg er på udkig efter nyt TV, men synes det er en jungle for en novice... Jeg er kommet frem til, at jeg gerne vil have et 55”, Qled. Som jeg ser det, skal jeg op i en Q80 eller 90 serie, for at få en virkelig wauv oplevelse?? Er det rigtigt? Nu ser jeg, at der er kommet en 8K model i 55” (det har kennelers ikke kunne finde), en Q700t...
Ville I altid vælge en 8k fremfor en 4K - uagtet hvad?
Er der andet jeg skal være opmærksom på? Budgettet er omkring 8-10.000 kr, og jeg ser hovedsageligt sport på tv’et, men selvfølgelig også film og nyheder :)
Af ZackGem
Du skal ikke have Qled hvis det er billedkvaliteten du går efter..

Qled toppede i 2018 og derefter er det gået meget ned af bakke.

Du skal kigge efter Oled - Du kan få en LG CX for lige under 10K.

8K skal du holde dig langt fra.
Qled 8K 2020 modellerne, klarede sig faktisk dårligere end ditto 4K - Er ikke modent endnu.
Tvivler på 2021 er bedre.

Ved der kan være lidt omkring budgettet - Men 55" er dælme en bette skærm. Overvej mindst 65" når du nu skal skifte. Jeg garanterer du ikke kommer til at fortryde det.
Af Beckham
Hvis du ser meget sport, så kan QLED\LCD gå helt fint an. Nogle LCD skærme klarer sig endda bedre på motion end OLED skærmene. OLED vil klart overordnet kunne give de bedste billedkvalitet, men for at det for alvor shiner kræver det at du fodrer det med noget high end materiale.

8K ser jeg ikke som aktuelt lige her og nu. Slet ikke hvis vi snakker sport. Lige nu har vi en kanal herhjemme som viser sport i 4K, og her snakker vi om et par kampe om ugen. Så tror der vil gå en rum tid inden vi begynder at se noget sport i 8k.
Af Beckham
Kan lige tilføje at hvis vi snakker sport, så skal du måske også lige overveje at kigge på nogle af Sony's modeller. Selvom de andre producenter har indhentet en del på motion del de senere år, så anerkendes Sony generelt som værende på toppen i forhånd til håndteringen af de hurtige bevægelser man ofte ser i sport.
Af PeterD
Der er mange gode LCD skærme, men hold dig til 4K, da 8K mest er salgsgas.
Samsung (Q)LED/LCD tv er ligeså godt som LCD fra LG og Sony.

Men mon ikke det er muligt at købe t 55" (O)LED til gode penge.

Power og Elgiganten har et 55" BX6 til 8888 kr

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

OL i 2021 i Tokyo bliver vist delvist optaget i 8K, men du kommer sikkert til at betale ekstra på et abonnement for at kunne se det?
Af henrik.yde
Når nu budgettet tillader det, så får du også et (super) godt TV i dette her med garanti for opdateringer + indbygget Chromecast og Ambilight:
https://www.bilka.dk/produkter/philips- ... 100536854/
Samsungs Qled TV (læs LCD) hører iøvrigt slet ikke til i denne kategori (OLED), hvad angår billedkvalitet eller formatunderstøttelse.
Af lennon
8k giver ingen mening så langt øjet rækker. Forøvrigt en lidt sjov historik - da fullHD i sin tid begyndte at tage over var tommelfingerregelen, at man skulle op i minimum 60” for at få fuld udnyttelse af fullHD - og set i det lys er 8k og 55” jo rent overkill .

Som andre er inde på, så får du simpelthen bedre overall billedkvalitet ved at vælge OLED .
Brugeravatar
Af TBC
8K i 55" er temmeligt meningsløst, med mindre det var en PC-monitor til skrivebordet man skulle sidde med næsen helt oppe i. Fra almindelig seerafstand en 3 meters penge væk fra en 55 tommer - vil du ud over HDR aspektet - næppe kunne se forskel på 1080p og 4K.

Kan kun samstemme med de øvrige at 4K OLED vil give dig den bedste billedkvalitet, hvis det er det du jagter.
Af Jette
Hvor er I gode :) TAK. Altså bortset fra, at jeg nu nærmest er endnu mere i tvivl ;o) Kan godt fornemme, at I synes, at det er bedre med Oled end Qled - jeg har bare været meget glad for mit nuværende tv, der er et Samsung, men efter jeres svar, kan jeg godt se, at jeg nok skal kigge lidt mere efter LG eller andre Oled mærker :) Og så det med størrelsen... Mine børn er også stor tilhænger af 65", min ene søn har ét, som han et par gange har sat op i stuen, og jeg synes det fylder ALT for meget ;o), men det synes jeg jo på den anden side også, da vi fik det første 32"... Men super dejligt med jeres input :)
Af Beckham
Hvis du gerne vil have et Samsung igen, så skal du bestemt ikke være "bange" for at købe et QLED. Det er super fine tv med god billedkvalitet. Klart at OLED giver den overordnede bedste billedkvalitet, men det handler jo også om ens behov og hvor meget man går op i billedkvalitet. Herinde er vi jo en god bunke entusiaster som går meget op i billedkvalitet, men vil ærligt sige at jeg tror der er mange ud i det danske land som nok ikke vil ænse den store forskel på LCD og OLED.

Normal vil jeg jo sige at du skal ud at kigge på nogle skærme i butikkerne, men det er jo desværre lidt svært lige nu. Og så vil jeg igen sige at lige præcis sport\håndtering af hurtige bevægelser er en af de få områder hvor OLED ikke er foran de gode LCD skærme.