Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Grenaahavn
Hejsa alle. Mit gamle Samsung ES8005 55” (årg. 2012) trænger måske snart til udskiftning, men hvad skal man vælge? Jeg vil helst ikke skulle bekymre mig om “burn in” så jeg regnede ikke med at det skulle være et Oled? Tænkte på Sony eller Samsung? Håber i kan give mig et godt råd? :)
Af PeterD
Grenaahavn skrev:Hejsa alle. Mit gamle Samsung ES8005 55” (årg. 2012) trænger måske snart til udskiftning, men hvad skal man vælge? Jeg vil helst ikke skulle bekymre mig om “burn in” så jeg regnede ikke med at det skulle være et Oled? Tænkte på Sony eller Samsung? Håber i kan give mig et godt råd? :)
Hvad er prisniveauet for 55"'et: 5000-7000-9000kr?
Af PeterD
Et Q70T LCD er 2020 modellen der erstatter Q70R LCD fra 2019. T modellen har HDMI 2.1 som er en fordel hvis du gamer og ved Sony så er XH95 også med HDMI 2.1, en opgradering fra XH90. XH95 koster 6999 kr i Elgiganten (godt nok fra 18. januar 2021).

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ontent=all

Men prismæssigt nærmer vi os OLED niveau. Burn In har været diskuteret meget herinde, vedr LCD-OLED, så om merprisen er det værd kan man diskutere herfra og til Nytårsaften...
Af SPV1977
Jeg synes, at du alvorligt bør overveje et LG CX i 55 tommer, som fås til lige under 9000,- aktuelt. For langt de fleste er der ingen risiko for burn in ved helt almindeligt brug, og selv hvis det er, så har du i hvert fald haft glæden af et langt bedre billede.
Af PeterD
Der er selvfølgelig langt fra 6500 til 9000 kr, men du kan jo vurdere om de penge er godt givet ud.

Under alle omstændigheder kan det være at man ser mere tv i disse tider, hvis Coronaen fortsætter..
Af Grenaahavn
Det er ikke så vigtigt om prisen er 6500 eller 9000+, det vigtigste er at vælge det rigtige tv. Jeg ser mange tv kanaler med kanal logo i det ene hjørne. Vil disse logo’er ikke lave “burn in” på et Oled tv?
Af lennon
Hvis man begrænser brugen af lige præcis TV2News og tekstTV, så vil du sandsynligvis aldrig få burn in via logoer . Jeg buldrer selv derudaf med OLED nu på 3.år helt uden hensyn - og kan kun anbefale . . .
Af PeterD
Grenaahavn skrev: 30 dec 2020, 00:41 Det er ikke så vigtigt om prisen er 6500 eller 9000+, det vigtigste er at vælge det rigtige tv. Jeg ser mange tv kanaler med kanal logo i det ene hjørne. Vil disse logo’er ikke lave “burn in” på et Oled tv?
Well...Måske, men du skruer heller ikke helt op for lysstyrken i det første stykke tid.
Her er en test hvor tv'et kører 20 timer i døgnet på forskellige kanaler i 6 måneder..omkring 3700 timer +/-...

QLED/LCD kan have ghosting, banding osv. men bla. Samsung reklamerer med 1 års garanti, så de må jo stole på deres produkt og sender en stikpille til LGs paneler..( som også sidder i andre producenters OLED skærme)

https://www.samsung.com/dk/offer/offlin ... -warranty/

Om man kan lide deres markedsføring med Zlatan Ibrahimovic som gå direkte efter konkurrenterne på den måde, er en anden sag men alle kneb gælder selvfølgelig, når tv salget i Danmark går forrygende med, som FP skriver 530.000 solgte skærme i år.

Så mangler vi bare bedre tv-programmer, flere nye film hver fredag og lørdag aften omkring kl 20 og 21 som i gamle dage (max 4 år gamle) færre genudsendelser og billigere tvpakker... ::l Vi betaler jo licens!!

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1608281700

Sport og international fodbold kan man altid streame fra udlandske sider og Chomecaste op på sit tv. Dog ikke altid i HD/4K.
Måske trækker det for meget over netværket hvis man altså ikke har Chromecast Ultra?
Af Grenaahavn
Samsung tilbyder 10års garanti = Registrer dig og få 10 års skærmfast- brændingsgaranti
* Når du køber et 2019/2020 QLED 4K TV, The Frame (ikke 32"), The Serif eller The Sero, tilbyder vi 10 års skærmfastbrændingsgaranti. Garantien gælder i 10 år fra købsdato.
* For at garantien skal gælde kræves der en kopi af indkøbskvitteringen samt registrering på Samsungs hjemmeside senest 90 dage efter køb.
Gyldig fra 07 sep.. 2018 ~ 31 dec.. 2020