Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har et LG CX77 OLED tv, som er professionelt kalibreret. Og generelt er det super godt.

Men jeg har været ved at se Star Wars på Disney+. Det er i Dolby Vision og via den indbyggede app. Men billedet er generelt meget mørkt. Mørke scener er meget udetaljerede. Selv lyse scener mangler detalje i mørke genstande. Eks. fremstår Darth Vader så mørk, at man knap ser nuancer i hans uniform.

OLED LIGHT: 100
Contrast: 100
Brightness: 50
Profil: Cinema

Jeg kan ikke justere på lys og kontrast, da de er max allerede. Brightness udvisker bare billedet, så den føler jeg ikke, jeg bør røre ved.

Er der andre, der oplever det samme?

Jeg har prøvet at køre Disney+ fra min Nvidia Shield, som outputter HDR (ikke DV), og det er det samme. Så måske er det kildematerialet fra Disney, den er gal med?
Tone mapping for Star Wars er generelt meget mørk. HDTV TEST har analyseret HDR for Star Wars og fortæller at analysen viser at det er "SDR wrapped up in an HDR package". Peak brightness overstiger I følge HDTV TEST ikke 250 nits. Dette betyder at Star Wars går ind under kategorien FAKE HDR, som så mange andre titler. Det er ren dovenskab fra Disney´s side og falsk marketing. Når det er sagt er der masser af lækkert Dolby Vision content på Disney +, men Star Wars skal ses i SDR for at få et nogenlunde lækkert billede desværre :)
#Banno1973
Vi så den nye Mulan for et par aftner siden - Også på en CX77 - Den var jeg godt nok imponeret over.
Den har både Dolby Vision og Atmos.
Den så vi dog via AppleTV og ikke indbygget app.
Peak brightness er måske ikke over 250 nits i Star Wars, men det er forkert at kalde det "fake HDR". HDR forudsætter ikke en bestemt (høj) lysstyrke. Det handler alene om forskellige grader af lys og mørke, og her er HDR at foretrække fremfor SDR, også ved relativt lave lysstyrker. Det vil stadig f.eks. give flere detaljer især i de mørke områder.

Star Wars er jo optaget på film, så her er der intet galt i at lave en remaster i HDR og 10-bit, men samtidig bevare det originale look. Det havde ikke givet nogen mening at tvinge lysstyrken kunstigt op for at lave "wow-effekter".

Hvis man vil have høj lysstyrke, så se en film, der er indspillet med det øje, f.eks. Mad Max Fury Road.
Torben Rasmussen skrev: 09 dec 2020, 10:50 Du får ikke Atmos via indbygget app, så ironisk nok, så er kvaliteten bedre når du bruger Apple TV.
Der er da en ret så væsentligt info . Forestiller mig , at de fleste ejere af 77” OLED har suppleret med bedre lyd - og dermed er afhængig af et ATV hvis der skal streames HDR/atmos via ITunes . . ?
er Rise og Skywalker også optaget på film/analog?
Jeg så den sammen med sønnen her i weekenden.
Det var på det ny 65"cx, og via Disney+ app på en Xiami tv boks. Den var desværre ikke sat på til 4k automatisk - så vi så den i HD - ligesom jeg også har set Mandalorian i HD
Efter at have sat boksen op til 4K, så testede jeg lige nogle af slutsekvenserne.
Jeg syne stadig billedet så grynet ud. Billedet var skarpt nok i kanter mm. Men det gav mig associationer til mit digitale kamera, når der er skruet for højt op for ISO værdien.
Mandalorian står til gengæld knivskarpt - næsten for livagtigt 😵. Der har jeg så problemer med banding i den blå himmel.
Noerden skrev: 09 dec 2020, 13:36 Der har jeg så problemer med banding i den blå himmel.
Det synes jeg ikke at jeg har lagt mærke til, er det kildematerialet eller tv? Har du et afsnit og tidspunkt, så jeg kan teste det på mit setup?
Det var sidste nye afsnit.
Der er en del scener, hvor de står ude, og den blå himmel dominerer med 2/3 af billedet. Jeg kørte med 4K/HDR sat til. Jeg kan se den skruer helt op for lyset, så teksten bliver ret skarp (kører med engelsk tekst, så jeg ikke behøver skrue helt op for lyden, efter familien er gået i seng).

@trådstarter -> hvilken film prøvede du det på?

jeg vil lige se om jeg med tv'ets indbyggede Disney+ app kan få andre resultater.
Jeg har lige set sidste afsnit igen, og jeg synes ikke at der er banding eller gradient problemer, f. eks. åbnings sekvensen hvor skibet lander og scenerne ved bjerget hvor baby yoda sidder, alt ser smooth ud. kører dolby vision i gennem fire tv 4K.

Det kunne måske være din tv boks som gør noget anderledes med signalet før det rammer skærmen eller måske tv?
Måske mig der er forvirret men Atoms giver da ikke bedre billede? Det da kun lyd? Så skal man vel have Atoms for at det giver noget? Er man ikke bedre stillet med DD+ hvis man bare have 5.1 ? :)
aalb1970 skrev: 09 dec 2020, 11:52 Hvis man vil have høj lysstyrke, så se en film, der er indspillet med det øje, f.eks. Mad Max Fury Road.
Så skulle det være som demo, for selve filmen er da rent tidsspilde; fatter på ingen måde, hvordan den kan få så høj score over en bred kam!
Nok en af de film, hvor jeg er blevet mest skuffet.
Den var så ringe, at jeg forærede skiven væk med det samme, efter min kammerat og jeg havde set den, begge ovenud skuffede.

Absolut intet indhold, blot nogle freaks, der jagter hinanden i en ørken, mens der er en, der spiller på en guitar, der kan skyde flammer... :)