Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Undtagelsen der bekræfter reglen?

Selvfølgelig vil der være paneler som er bedre end andre.

Det virker som om LG Display, bevidst har sendt paneler på markedet som ikke lever 100% op til QA.

Det sidste er ren spekulation fra min side!
Waqas skrev: 05 nov 2020, 10:30 Det virker som om LG Display, bevidst har sendt paneler på markedet som ikke lever 100% op til QA.
Det vil da være spændende at høre om de tekniske QA på produktionsbåndet, som de arbejder ud fra? Dem har du indsigt i? Eller er det bare noget du slynger ud fordi..
Waqas skrev: 05 nov 2020, 10:30 Det virker som om LG Display, bevidst har sendt paneler på markedet som ikke lever 100% op til QA.

Det sidste er ren spekulation fra min side!
Jeg tror også, det er spekulation fra din side :-).

Det må i hvert fald formodes at være en kende risikabelt bevidst at sælge dyre produkter, som holder i meget kortere tid end andre producenters tilsvarende produkter, hvis man gerne vil opbygge en loyal kundeskare.

Det er ligesom med skrønen om, at Samsung bruger komponenter, der er designet til kun at virke i garantiperioden. Jeg tvivler på, det er den måde, man bliver verdens største TV-producent på :-).
Brian E skrev: 05 nov 2020, 14:16 Det er ligesom med skrønen om, at Samsung bruger komponenter, der er designet til kun at virke i garantiperioden. Jeg tvivler på, det er den måde, man bliver verdens største TV-producent på :-).
Det var ingen skrøne, der har været mange tv programmer, youtube info om de komponenter som Samsung vælger, som nogle forklarer findes i forskellige klasser og holdbarhedstid, så hvis Samsung køber dem som holder 2000 timer, og der er en komponent som holder 5000 timer for 0,00001 øre mere, hvorfor skulle forbrugere så ende med at købe nye tv skærme fordi deres bundkort døde tidligt.

Undersøgelser gik på bundkort og komponenter i brug, så hvis Samsung ikke lige havde slebet navn og nummer væk fra det, så kunne de altså spore dem og deres værdi i holdbarhed.

Så skrøne , det er vel ikke mere end hvad fakta sagde dengang om defekte tv skærme, og årsager.
bbplayer skrev: 05 nov 2020, 12:35 Det vil da være spændende at høre om de tekniske QA på produktionsbåndet, som de arbejder ud fra? Dem har du indsigt i? Eller er det bare noget du slynger ud fordi..
Jeg skriver jo klart og tydeligt at det er ren spekulation fra min, jeg har ingen indsigt i hvordan LG håndterer QA.

Så ro på, ingen grund til panik :p

Og bare lige for at skære det i pap, dette er min mening, som jeg håber jeg har ret til at udtrykke her i forummet.
Waqas skrev: 05 nov 2020, 15:21
bbplayer skrev: 05 nov 2020, 12:35 Det vil da være spændende at høre om de tekniske QA på produktionsbåndet, som de arbejder ud fra? Dem har du indsigt i? Eller er det bare noget du slynger ud fordi..
Jeg skriver jo klart og tydeligt at det er ren spekulation fra min, jeg har ingen indsigt i hvordan LG håndterer QA.

Så ro på, ingen grund til panik :p

Og bare lige for at skære det i pap, dette er min mening, som jeg håber jeg har ret til at udtrykke her i forummet.
Bare du ikke skriver hele Danmark er fyldt med seriemordere, bare fordi, som nu kunne være mink drabene ..

Hvis paneler fejler, og fejlene er ens efter flere års brug, og det bliver synligt de lider under dette, så kan man dårligt argumentere at deres Quality Check fejler, hvis dette først sker 2-3 år efter for de fleste, og meget få måske efter sindssyg forkert brug efter måneder.
Noget må være selvforskyldt hvis man læser manualerne :) ?
Jeg har akkurat samme problem, med en grøn plamage på gul baggrund i bunden/midten af skærmen på mit 2½ år gamle LG C7.

Det ses tydeligst på netop gul baggrund, men det kan også sagtens ses ved almindeligt brug. Særligt fodboldkampe hvor spillere løber "gennem" det berørte område, ses det tydeligt at de skifter farve og ser helt grønlige ud når de passerer området.

Og bbplayer, synes det er lidt mærkeligt at du forsøger at skyde skylden på trådstarter, og får det til at lyde som om hans helt forkerte brug med flere tv-skærme er skyld i problemet. Det er sket to gange for ham, og måske er man automatisk mere opmærksom på det anden gang når man ved hvad man skal kigge efter. Måske der er flere der har samme problem i større eller mindre grad herinde, men de har blot ikke opdaget det?

Og som trådstarter skriver, så prøv at fremsøge problemet på Google. Der er mange der har samme problem. Så vidt jeg husker har enten Torben eller Rasmus (Flatpanels ejere), (kan ikke lige huske hvem af dem) også selv oplevet samme problem.
Tak for indspark kamikazedk, så behøver jeg ikke at bruge tid på at svare på at jeg godt kan finde ud af at behandle et TV ordentligt :)

TV blev hentet i dag af Mentech. Bliver spændende at se om de kommer frem til det samme som tekniker fra LG (kan ikke huske konkret hvilket firma de brugte), dvs. defekt panel. Jeg tror dog ikke nødvendigvis på at det er selve panelet, men som skrevet før, komponenter som bliver så varme at de beskadiger panelet.

Har det skidt med at "bare" købe et nyt OLED og så lade forsikringen betale hvis det samme sker tredje gang, men har heller ikke lyst til at glo på andet end OLED kvalitet.

Lidt billeder tilføjet
Vedhæftede filer
20201104_125121.jpg
20201104_125121.jpg (6.99 MiB) Vist 2132 gange
20201104_125142.jpg
20201104_125142.jpg (7.18 MiB) Vist 2132 gange
kamikazedk skrev: 05 nov 2020, 16:40 Det ses tydeligst på netop gul baggrund, men det kan også sagtens ses ved almindeligt brug.
JonS skrev: 05 nov 2020, 17:18 Tak for indspark kamikazedk, så behøver jeg ikke at bruge tid på at svare på at jeg godt kan finde ud af at behandle et TV ordentligt :)
Her har jeg så samme problem i bunden men jeg ser det på rød baggrund, og jeg fik at vide fra T&R/FP her på siden, at det var farven af BI på billedet, afhængig af farven på baggrund.

Så du har BI problemer, prøv du bare med rød baggrund, så kommer du nok også frem til skygger der. Eller som jeg har sagt, de ses ikke tydligt på andre farver, her er T&R forklaringen, det burde det.

Måske skal de selv have lov at forklare det ud fra de nye billeder set, som vi har set før her på forum, altså BI på ældre modeller.
Hvis det er burn-in kræver det så ikke at der er noget statisk på billedet i det område, f.eks. undertekster? Det er tydeligvis ikke tilfældet her. Desuden er skærmen brandvarm lige præcis der, lun på området lidt oppe og til venstre, kold alle andre steder. Det i toppen ved jeg ikke hvorfor opstår, den er ikke varm der.
Nu har jeg givet mig, og gik ind og afprøvede dine billeder på mit C6, og jo, jeg har også grønne striber som er statiske på præcis samme position , som før på rød baggrund. Det er BI , og det er problemet som altid har været på vores ældre 6 og 7 serie skærme. Det er statiske sekvenser og oftest nok undertekster for mig, for dig har du set på noget ofte nok, som ikke er der altid men er der nok til at krystaller ødelægges over tid. Jeg tror det er kanal5 og DR chromecast / youtube som viser tekster med boks om, ved ikke hvor ellers men ellers er årsagen i det man ser. om det er Bluray eller andet, ander det ikke.

Hvis noget, så burde LG bare have anerkendt problemet som er der på 6 og 7 skærme, og byttet dem men klart nok, er der nogle som mig, som smider den i et soveværelse og bruger den sjældent og ikke ser problemet ofte nok, så gider folk jo ikke klage, jeg har ikke gjort det.
Jeg fik fjernet mit Kanal5 logo men striberne nederst er der men ser dem da kun fordi vi river op i problemet her på forum og jeg skal gå ind og se på dem :)

Men min skærm har samme fejl, dette er "bare" BI , men klart nok, afhængig af baggrund man ser det på, så kan man tro en masse andet, som først udtrykt i overskrift og begrundelse men det er altså bare det som det er. Burn-in og et kendt problem.

Så trækker jeg gerne problemet jeg oprindelig beskrev, for det var nok mere bare overskrift som tydede på en anden fejl end BI men er det så ikke.

PS: Man kan se billeder i browser på LG tv, så kan man køre hen over dem, og selv se om ens gamle OLED også viser grønne striber, bare selvfølgelig ikke kun dem på billede men dem du kører hen over når billede vises. Det er meget tydelige grønne skygger ;(

Din årsag om bundkort som bliver varm, og komponenter kan ødelægge skærmen kan godt være men så har andre jo forklaret et par blæser kan fjerne BI, det er da fedt hvis bare man gad for flere år siden, og hvorfor LG ikke satte blæsere i, som plasma skærme havde før i tiden for nok at løse deres BI problemer.
Ser ikke kanal5, DR eller andet der har noget i det område. Uanset hvad så er det uacceptabelt at LG smider TV på markedet som ser sådan ud efter 2 år. Det er udelukket at jeg begynder at montere blæsere på et ellers pænt TV til 20k :)

Vil det sige at dette problem ikke er så udbredt på 8 serien? Eller er det måske bare ikke kommet frem endnu? Som skrevet tidligere så er TV nr. 2 ca. 2½ år, men det første blev kun ca. 6 måneder og det så værre ud mht. til det grønne.
kamikazedk skrev: 05 nov 2020, 16:40 Det ses tydeligst på netop gul baggrund, men det kan også sagtens ses ved almindeligt brug. Særligt fodboldkampe hvor spillere løber "gennem" det berørte område, ses det tydeligt at de skifter farve og ser helt grønlige ud når de passerer området.
Du burde også kunne se det som en sort skygge på rød baggrund, da det er den røde subpixel, som har taget skade. Gul består af rød og grøn, så hvis du ser en grøn nuance på gul baggrund, så er der mindre rød til stede. OLED er organisk og drop i lysstyrke sker pga. ældning. Højere varme øger ældningsprocessen, og den røde subpixel er i forvejen stresset på især 6 og 7 serien fordi den var markant mindre end de øvrige pixels, så det giver rigtig god mening, at de forgår hurtigst hvis der er for meget varme i området.

Rasmus oplevede noget lignende på hans E6.