Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
Skal være 65" og ikke meget over 10-12.000,- (satser på at handle til Black Friday, hvor man formentlig har spare lidt ift. priserne pt.)

95% gaming, skal have både Xbox Series X og Playstation 5, herudover 5% film på Netflix, Viaplay og lign.

Er mest til Sony, men får man noget bedre ved andre mærker til samme prisleje, er jeg åben for det!
Af thg
Det havde jeg også i tankerne. Undrer mig dog over at prisen er så høj, det er jo også hvad et Sony 65" i 90 serien kostede for 2-3 år siden...

OLED, ville det normalt være at foretrække til gaming?
Af thg
Kan se Sony 65XH9005 koster 14.000,- vejl.udsalgspris og at den pt. koster 12.000,- på Pricerunner. Hvad tænker I den kommer ned på til Black Friday, 10.000,-?

Tænker bare, hvis den ikke kommer meget under de 12.000,- så kan man næsten lige så godt vente til 2021 modellerne kommer, formentlig i marts/april og så få nyeste model til få tusinde ekstra. Tidligere år syntes jeg vejl.udsalgspris på 90 serien i 65" har været noget højere, men prisen på Pricerunner noget mindre, i langt tid mener jeg at de stod til 9.999,- men jeg husker måske forkert?
Af LarsCJ
Mht BF så står det jo enhver frit for at gætte - men du kan her på FP se, hvad der var på tilbud sidste år og så sammenligne med, hvad de kostede ved lanceringen 5-6 måneder i forvejen. Det kan give en ide om, hvad der er i vente af rabat.
https://www.flatpanels.dk/blackfriday2019.php

PS: Ifølge Pricerunner har 65XH9005 den ikke været under 11.580 kr. siden lanceringen - og det var d. 14. oktober hos Computersalg. Introprisen var 13.999 kr.
Brugeravatar
Af TBC
thg skrev: 13 okt 2020, 09:35 Ok tak :)

Ingen bedre bud end Sony KD65XH9005?

Og OLED er ikke at anbefale til gamning, det er mere til film?
OLED er ABSOLUT at anbefale til netop og lige præcis gaming - Min bror har haft et 55" C9 som PC gaming monitor i snart et års tid og lige så snart jeg har fået enten mit RTX 3080 eller 3090 (begge bestilte) sidder jeg også selv med et 48" LG CX som PC gaming-monitor på mit skrivebord.

OLED har ikke alene høj kontrast på pixel-niveau (som er ekstra vigtigt hvis man sidder tæt på skærmen - så duer selv mange-zonet local-dimming altså bare ikke), OLED har også ekstrem hurtig pixel response-time (omkring 0,7 ms rise-fall time) så inden for rammerne af 60-120 fps Hz eksisterer der slet og ret ikke nogen bedre monitor med mindre man sigter efter 360 fps eller nogen sådant til en f.eks. PC - Og der bare ingen andre TV eller monitorer der er i stand til at give bedre billedkvalitet på hverken HDR spil eller film end et OLED panel, slet ikke når man, mht til HFR-gaming der til ligger den ekstremt hurtige pixel-responstid, hvor den farve-, kontrast og overall billedet kvalitet OLED er kendt for så yderligere til HFR-gaming uderstøttes af den endnu skarpere billedkvalitet man får ved bevægelser uden samme grader af blur og trail/smearing som man har på tilsvarende fps LCD baserede monitorer og TV. Det er den højeste hylde man kan tage fra ifht billedkvaliteten på både film og spil, ikke mindst når det er HDR.

F.eks. LG's C9 og CX har begge både VRR og ekstrem lav latency.

Bruger man det til især PC, skal man bare vide hvad man laver, da et forkert brug (høje lyssettings, statiske elementer, fravalg af dimming af statiske elementer osv osv) kan føre til burn-in. Men er man fornuftig og ved hvad man har med at gøre (eller er det man benytter skærmen til primært spil eller film, som er mindre farligt end en desktop skærm) så kan man simpelthen ikke finde bedre skærm til 40-120 fps VRR gaming!

https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/48-cx-oled

smearing.jpg
smearing.jpg (2 MiB) Vist 1246 gange