Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mit OLED C7 fra 2017, er begyndt at have 2 grønne/gule steder henover den nederste del af skærmen.
Sådan har det set ud nu i et par måneder, og ved ikke helt hverken hvad det er, eller om jeg kan få det til at forsvinde.
Det ligner nogle gamle undertekster som er brændt fast, og det er ikke helt vildt tydeligt, men tydeligt nok til at jeg tænker på det når jeg lægger mærke til det :)

Jeg har overvejet at melde det til min elektronik forsikring, hvis de vil dække det.

Nogle ideer?
Det lyder meget som burn-in. Der er desværre efterhånden en del eksempler på OLED TV fra 2017 og tidligere. Det hævdes, at det skulle være blevet bedre på de nye generationer, men reelt ved vi det jo først, når de har kørt længere tid.

Prøv at kø skræmrens-funktionen en enkelt gang for at se om det ændrer på noget. Husk også, at OLED TV ikke skal slukkes på stikkontakten henover natten. Mens de er slukkede kører de en funktion til at udligne pixels.
Burn-in vil have en farve afhængigt af hvilken subpixel der er blevet mishandlet. Det vil dog være et resultat af MANGEL på en farve, så hvis du har haft en rød bjælke i bunden, som har givet burn-in, så vil der mangle rød i det område. Hvis du ser på de rene primærfarver, vil du kun spotte det på den røde baggrund, men på sekundærfarverne vil det gå helt galt, så magenta bliver grønlig, gul bliver blålig, cyan går fri og hvid bliver cyan. Er det en anden farve, der er brændt fast, så vil det være er andet udfald.

Vi har egentlig en artikel hvor man kan lege med farverne, men den er lavet i Flash, så jeg henviser til noget lavet i Java i stedet:
https://isle.hanover.edu/Ch06Color/Ch06ColorMixer.html
Det lyder umiddelbart som burn-in eller jeg tror nærmere man burde kalde det på burn-out, da det fremkommer hvor pixlerne bliver slidte og svage. Mine streger passede umiddelbart med TV2 News bannerne i bunden af skærmen. Dette problem dukkede op på mit 65C7 da det var ca.2,5 år gammelt, selv om jeg jævnligt kørte pixel refresh. Det var desværre udover garantien så LG var iskolde og ville ikke deltage i rep. Men min elektronik forsikring dækkede det heldigvis. Der skulle et nyt panel til og blev dømt totalskadet. Panel udskiftnings pris ca. 17-18000,-
Torben Rasmussen skrev: 12 okt 2020, 16:34 Burn-in vil have en farve afhængigt af hvilken subpixel der er blevet mishandlet.
Og så er det ved sorte undertekster med boks , ingen farver men alle subpixel som påvirkes?

Sorte er vel alle slukket eller meget dæmpet i længere tid?

Jeg har ingen røde undertekster set,
alligevel er der sorte kanter i bunden omkring området ved undertekster, som nok er årsagen, og kommer fra kanaler med undertekster som er der for ofte?
Takker, nu synes jeg også det kan være BI :) Jeg ser dog ikke gul/grønne farver men det som alle vidst præsenterer som BI, nogle mørke farver på en rød baggrund.

Så er den nok væk på andre primære farve (Grøn,Blå)

Det ligner meget mine som dog er nok kraftigere mørke.
Jeg havde også et flot kanal5 logo i en periode men det er væk nu , så den reddede jeg, dog ikke de striber i undertekst / bjælke område fra kanaler med sådanne.
De tre subpixels (og den hvide) er ikke ens, så de ældes ikke i helt samme tempo, selvom der sidder en hvid diode og styrer dem alle. Netop den røde subpixels form ændrede LG fra 2018 fordi den havde tendens til at ældes hurtigere end de andre. Så som jeg skrev: den røde subpixel er nok ældet hurtigere end de andre, hvilket sagtens kan ske pga. hvid tekst, netop fordi de ikke taber lysstyrke lige hurtigt. Det vil være tydeligst på rød, da den er ren rød, men de øvrige subpixels er nok også medtaget i et vist omfang, så jeg tænker, at du også svagt kan se det på de to andre primærfarver. På sekundærfarverne derimod, vil det ses som en helt anden farve.