Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av ny skjerm, og har sett litt på Dell 2007FP. I den forbindelse har jeg vært i kontakt med Dell i Norge, for å finne ut hvilken paneltype som benyttes på denne modellen. Som kjent produseres den både med S-IPS – panel og med S-PVA – panel. men det hevdes i Flatpanels test Dell 2007FP test at den i Danmark kun leveres med S-PVA – panel. Hos Dell Norge kunne de fortelle at den i Norge blir levert med begge paneltyper, dog vanligvis med S-IPS, men sier samtidig at de skjermene som selges i Danmark er de samme som de som selges i Norge! Så vidt jeg kan skjønne, kan ikke denne skjermen selges kun med S-PVA – panel i Danmark, men med begge paneltyper i Norge, hvis det er de samme skjermene som leveres til det danske og norske markedet?

Jeg har tenkt å benytte skjermen til CAD så vel som til tekstbehandling og noe fotoredigering, og har innbilt meg at en S-PVA – skjerm ville være godt egnet til mitt bruk. Har forstått det slik at kontrasten er en del dårligere på et S-IPS – panel, men er litt usikker på om dette vil gjøre så stort utslag at jeg heller burde vurdere en annen skjerm. Eizo 2231WSE er kanskje et alternativ, men har dårligere oppløsning.

Dell hevder de ikke har muligheter til å finne ut på forhånd hvilken paneltype de putter i posten, men sier at jeg kan benytte meg av 14 dagers returrett hvis jeg skulle få "feil" paneltype. Men så vil jeg jo være like langt, hvis jeg får en S-IPS – skjerm. Dell 2007FP leveres for NOK 4575,- inkl. mva. Føler ikke noe sterkt behov for å betale noe særlig mer for en skjerm. Finnes det andre alternativer i dette prisleiet, eller vil et S-IPS – panel kanskje være "godt nok"?
Af fifafrazer
Et alternativ kunne måske være Lenovo's 22" L220X som kører 1920X1200 px. I de få anmeldelser jeg har set klarer den sig ret godt. Den ligger i samme prisleje, men der er ikke mange forhandlere, der har den på lager.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det burde ikke være nogen katastrofe at få et S-IPS panel. Faktisk så er der en langt større fanskare af S-IPS end af S-PVA hvis du kigger i andre fora, såsom Dells eget.

Hvis Dell.no får skærmene fra samme lager, så er der dog ikke så stor sandsynlighed for at der ryger et S-IPS panel afsted. Hvis du har snakket med Dells egen hotline, så er det heller ikke sikkert at deres medarbejdere har helt styr på hvad det er du snakker om - de forstod i hvert fald ikke mig, da jeg i sin tid ringede og spurgte om paneltyperne.
Af Melnikov
Mange takk for svar. Jeg snakket med en kundebehandler på Dells Live Chat, og han forhørte seg underveis med en av sine medarbeidere, som skulle være spesialist på skjermer. Jeg holder det ikke for helt usannsynlig at det svaret jeg fikk var korrekt, men man vet jo aldri.

Hvis kvaliteten på fargegjengivelse og kontrast ikke er dramatisk forskjellig på de to paneltypene, er det vel hipp som happ hva jeg får.

Lenovo-skjermen kan nok være aktuell. Den er å få hos en del nettforhandlere, men det ser ut som om det er litt problemer med lagerføringen hos flere av dem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kontrastforholdet vil være noget anderledes på et S-IPS panel. S-PVA har traditionelt set et langt højere kontrastforhold end S-IPS, men til gengæld har S-IPS en lidt bedre farvegengivelse.