Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære alle

Som jeg også har skrevet i en anden tråd, har jeg netop erhvervet mig et lækkert OLED tv. Her fik jeg også råd om hvordan min apple tv 4k skal indstilles korrekt. :)

Jeg er dog nu havnet i den situation, at tv'et ca. hver gang der er gået 45 sekunder, blinker med sort skærm, hvorefter billedet kommer tilbage. Dette er selvfølgelig stærkt irriterende.

Jeg har testet med tv'ets indbyggede apps, hvor problemet ikke opstår. Det sker derfor kun ved brug af Apple tv, og sker umiddelbart i alle apps.

Hvad kan dette skyldes? Kan det være hdmi kablet eller?

Dbh

Jens
Er du 100% sikker på, at du ikke stadig har HDR aktiveret? Udfald på billedet skyldes typisk en kombination af et dårligt kabel, som så afføder et problem med den maksimale båndbredde, der kan transmitteres. Høj båndbredde forekommer primært hvis man benytter HDR i 60 Hz på hjemmeskærmen.
Torben Rasmussen skrev: 03 aug 2020, 18:55 Er du 100% sikker på, at du ikke stadig har HDR aktiveret? Udfald på billedet skyldes typisk en kombination af et dårligt kabel, som så afføder et problem med den maksimale båndbredde, der kan transmitteres. Høj båndbredde forekommer primært hvis man benytter HDR i 60 Hz på hjemmeskærmen.
Jeg har indstillet Apple tv efter de indstillinger som jeg fik igår via den anden tråd i forum. Dolby Vision logoet bliver først vist når jeg afspiller HDR indhold. Så tror det er slået fra.

Jeg forsøger mig med et nyt kabel, og håber at det løser problemet.
Supergris skrev:
jrasmussen1985 skrev: 03 aug 2020, 20:25 Dolby Vision logoet bliver først vist når jeg afspiller HDR indhold. Så tror det er slået fra.
"HDR" er ikke nødvendigvis "Dolby Vision", så blot fordi Dolby Vision logoet ikke bliver vist, kan der godt alligevel være tale om HDR...
Når jeg kigger på tv'ets billedindstillinger tyder det ikke på at der er tale om HDR. Når der vises HDR (og ikke DV), kommer der så ikke også en markering på skærmen ala den der kommer ved Dolby Vision?
Blackspot4200 skrev: 04 aug 2020, 10:22 Jo og det samme med HLG, et “klistermærke” til hver format, mange får nemlig indstillet ATV 4K til at sende Dolby Vision ud hele tiden og det kan godt skabe lidt forvirring.
Perfekt. Så tror jeg der er styr på det. Får det dog først endelig bekræftet, når der lander et nyt HDMI kabel i postkassen imorgen.

Dbh

Jens