Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
allo_ Fornuftigt først,at købe når man har behovet . Når det er sagt,så villle du sikkert blive chokeret over hvor dramatisk forskellen på billedoplevelsen vil være - hvis du så din Pana side by side med feks et 65” LG C9 til 13k . . Skiftede selv fra Samsungs 2011 plasma topmodel til OLED for 2 år siden (VM i bold) ,og plasmaen bliver simpelthen "rykket rundt" i alle enkeltdicipliner . . Mht remote så skiftede jeg for år tilbage over til Logitecs multi . . .
Af allo
bbplayer :
stop dig selv...

lennon:
jeg har set det i aktion og ja - flot billede (flottere end på mig) og 4K indhold er heller ikke så tosset på det så jeg ser allerede nu frem til (omkring) nov. 2021 :-)
i værste fald så ja - så vil jeg også overveje at kigge efter en ikke-plastik og ikke-de-der-bløde-knapper remote men det er bare (for mig) til grin at det skulle være nødvendigt.
hvilken Logitech har du?
Af Beckham
Ingen tvivl om at dit plasma fortsat leverer et rigtig godt billede. Men som de andre nævner, så du vil helt sikkert også få et endnu bedre billed hvis du vælger at gå fra OLED. Selv da jeg skiftede mit Pana plasma ud med en highend lcd fik jeg et bedre billede...:-)
Erklærer mig helt enig med de (fleste) andre her i tråden. At gå fra dit gamle Pana plasma, og over til Pana OLED vil være en naturlig opgradering, når nu tilbudet er der. Det er et supergodt TV, og særligt når prisen nu er så lav. Så køb køb. :)
Brugeravatar
Af bbplayer
allo skrev: 03 mar 2020, 20:49 bbplayer :
stop dig selv...
Hvis pengepungen presser , så skriv i stedet for at skriv om urimelige krav, som du ikke gang kan beskrive men begrunder det i og udokumenteret mener er begrundelse til ikke at købe idag.

Eller gør som andre skriver, bare skriv du er tilfreds med 1080p og behøver ikke andet, end at begynde at stille krav, som du ikke kender,
og mere er dårlige undskyldninger og fiktion, når du ikke engang selv kender fakta om 2 år.

Hvis du forholder dig til skærme idag, og tror verden ændres på 2 år, så prøv du at gå 2 år tilbage, og se præcis hvad en OLED C7 havde og hvad en C9 OLED giver. Disse store opgraderinger kan man tage og føle på, der er ingen andre som rigtig har dem endnu, og dem kan du få idag. Så hvorfor begynde at drømme og tro på noget du ikke ved eksisterer?

edit:
Hvis din gamle skærm holdte 9 år, tror du så det hjælper at vente 2,3,4 år mere på upgrades og så igen, vente 9-10 år mere på at udskifte, eller er det bare fordi disse ekstras slet ikke er nødvendige, når du kan leve med 1080p manglende 4K/HDR og billedekvaliteten og måske de medfølgende apps (Der bruger andre jo nok mere bokse). Så hvorfor vente på de upgrades som du ikke kan navngive? Skal skærme kunne flyve dig til månen ? :)
Gik selv fra et Sony 42" plasma tv i omkring 2010 til et Sony LCD mener det var 46" Hvor mit LCD selv dengang var bedre
Har en kammi der har et plasma til at stå i hans gæsteværelse tror det er Sony et eller andet
Ser jeg på det kontra feks mit XE9005 75" eller mit C9 55" så er det jo som nat og dag

Mine 2 tv jeg har i dag vinder på alt
Meget bedre billede ,meget bedre software, Apps ,HDR/dolby Vison 4k Apps HDMI 2,0/2,1 ARC/eARC Wifi osv osv
I tv verden sker der så meget nyt hele tiden at et 9-10 år gamle plasma tv overhovedet ikke kan følge med på nogle måder
Nogle lever fint med et gamle tv eller en gamle bil eller en gamle nokia mobil tlf det er også helt fint hver sin smag.
MEN at sige der ikke er sket meget siden der var plasma på marked ahhh come on
Af allo
bbplayer :
hold dig væk fra mig og troll du bare andre (evt. bliv ved med komme med dine trolle historier - du får bare aldrig så meget som et ord tilbage)
Brugeravatar
Af bbplayer
allo skrev: 04 mar 2020, 18:41 bbplayer :
hold dig væk fra mig og troll du bare andre (evt. bliv ved med komme med dine trolle historier - du får bare aldrig så meget som et ord tilbage)
LOL

Alligevel så skal du skrive.

Men enig, jeg holder mig fra dine mærkelige tomme svar.
Hov, jeg glemte at skrive at du hellere vil gøre det personligt, end give folk et reelt svar på tiltale. Det er der den fejler.

På forhånd tak for venligheden.
Af Jorgensen
Hej to2.

Jeg har en skærm som din, og jeg har også overvejet om det er tid til at gå til en OLED model. Men jeg er kommet frem til at jeg venter til det går i stykker, eller til 4K (eller muligheden for 4K) udgør hovedparten af mit tv forbrug. Så må vi se hvad der kommer først.

Og argumentet med at OLED er billige pt, så er de endnu billigere om nogle år :)
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Jorgensen skrev: 04 mar 2020, 20:03 Hej to2.

Jeg har en skærm som din, og jeg har også overvejet om det er tid til at gå til en OLED model. Men jeg er kommet frem til at jeg venter til det går i stykker, eller til 4K (eller muligheden for 4K) udgør hovedparten af mit tv forbrug. Så må vi se hvad der kommer først.

Og argumentet med at OLED er billige pt, så er de endnu billigere om nogle år :)

Trådens bedste råd 👌

Lur mig hvis ikke man kan købe 55" OLED til kr 4-6000 om et par år og 65" til kr 7-9000 og måske endda 77" til 20-25000.
Priserne er i hvert fald faldet støt og drastisk de senere år, fordi LG har udvidet antallet af fabrikker og fået produktionsprisen pænt ned....kombineret med at kinesiske producenter som feks Hisense og Xiaomi også er kommet ind på OLED banen. Kan disse mærker komme ind på det danske/europæiske marked, så forvent en yderligere skærpelse af priskrigen.
Af lennon
IT-Bruger_ Jeg er så ikke enig . Selvfølgelig er pris og timing en evig faktor.Men allerede nu er feks LG 65” C9 noget billigere end mit sidste plasma. Og nogle af de oplevelser jeg har haft via mit OLED de sidste 2 år , ville jeg slet ikke have haft i samme grad på mit gamle plasma. Her tænker jeg først og fremmest på store dele af VM i bold (4k HDR ). Men så sandelig også den komfort der er ved OLED’s lysoutput i sommerhalvåret . Som fotointeresseret har jeg yderligere en synlig plus-oplevelse når jeg ser mine billeder i dias-show . . .
Brugeravatar
Af IT-Bruger
@lennon, al min respekt for at du har nogle fine oplevelser med dit OLED tv.

Som udgangspunkt, så er TS jo fint tilfreds med nuværende tv, som dækker behovet og lever op til hans/hendes krav. Man kan dernæst spørge sig selv om, det giver mening og give efter for den 'fristelse' der ligger i at spendere en håndfuld lapper for at opleve noget nyt der evt skaber et nyt behov med nye krav?

Tvivler på at TS har boet på Mars og ikke har set de nyeste generationer af fladskærme og er bekendt med, hvad UHD er for noget og hvad det giver seeeren.

Dernæst så er vi inde i en brug-og-smid-væk situation, hvor der ikke er tale om nogle defekter i det nuværende tv der retfærdiggør at det bare uden skal skrottes....at andre brugere oveni købet "pusher' brugeren med yderligere spin/reklame forekommer mig bare en lille smule overraskende.

Enhver ved jo udemærket, at tiden er på brugerens side og at vedkommende kun kan få et langt bedre tv, ved at nyde sit nuværende og tilfredsstillende tv og lade det leve længst muligt.
Udviklingen indenfor OLED har siden 2018 befundet sig i et dødvande, hvor der på billedsiden i selve panelet ikke er sket nævneværdige kvantespring. Der er derimod sket en relativ svagt fremadgående udvikling i den chip og de AI algoritmer der efterbehandler billedet, så det fremstår mere naturligt og mindsker de skavanker der opstår ved særligt krævende scener i feks film og sport. Men denne udvikling i billedchippen og AI-forbedringer har på ingen måder været overdrevet revolutionerende...man kan måske tale om meget små evolutionære skridt i den rigtige retning.

Bruger man fremadrettet AI til at raffinere og finjustere selve AI-konceptet og AI-effekten, så kommer det til at gå stærkt indenfor feltet, for det er hvad der sker overalt i tech-industrien i disse år.

Jeg holder på at TS bør læne sig tilbage og nyde sit plasma tv i nogle år endnu og drage fordel af, at tålmodigheden vil lønne sig mange gange i form af, at være miljøbevidst, opnå billigere tv, bedre tv og potentielt få et tv, der har fået en mere markant og mere udtalt teknologisk overhaling fordi producenterne har brudt det nuværende og tidligere omtalte dødvande i OLED-udviklingen.

Det kan da kun være være en win-win situation og vente og herfor forsætte med at nyde sit (næsten legendariske) Panasonic, som stadig leverer et rigtigt fint SD og FHD billede.

Ellers så er der til sidst kun at sige, at du naturligvis, givetvis har ret i at dine oplevelser har været berigende for dit individuelle vedkommende. Men der er sikkert også en pæn andel af brugere der ikke bruger sit tv på helt samme måde og derfor ikke deler samme begejstring på helt samme måde....ikke dermed sagt, at de er kede af deres tv, men definitionen af anvendelsen og glæden kan i princippet stadig væk, meget vel være forskelligartet med modificerede nuancer samt præferencer - og fred være med det 🙂
Brugeravatar
Af bbplayer
IT-Bruger skrev: 04 mar 2020, 21:08
Jorgensen skrev: 04 mar 2020, 20:03 Hej to2.

Trådens bedste råd 👌

Lur mig hvis ikke man kan købe 55" OLED til kr 4-6000 om et par år og 65" til kr 7-9000 og måske endda 77" til 20-25000.
Priserne er i hvert fald faldet støt og drastisk de senere år, fordi LG har udvidet antallet af fabrikker og fået produktionsprisen pænt ned....kombineret med at kinesiske producenter som feks Hisense og Xiaomi også er kommet ind på OLED banen. Kan disse mærker komme ind på det danske/europæiske marked, så forvent en yderligere skærpelse af priskrigen.
Nu lyder det flot når flere kommer ind på markedet og skaber konkurrence men du er opmærksom på hvem som leverer panelerne????
Og når du nævner prisfald, så er du også helt opmærksom på at dem som sænker priserne og er billigst er indtil nu, kun LG, som altså igen også står bag leverancerne. Så konkurrencen? den kommer først og måske når Samsung får en chance på markedet.
Så længe LG sidder med panelet lader de ikke andre konkurrere med sig selv på skærme, det er kartel business, og de får efterfølgende ikke flere paneler i sådan et scenarie, så slutter kontrakten og de sælger ikke OLED hos den producent.
Tror sgu faktisk jeg venter med at købe ny el bil til om 10 år for der er de meget billigere og bedre så heller køre i min 2cv fra 67 den er jo næsten lige så god. :-) :-)
Vil man nøjes så er det jo helt fint, eller vil man være med hvor det sker LIGE nu og have det bedste der er pt????

Og som jeg har sagt et 10 år gamle plasma tv lige meget hvor godt det var dengang kan overhovedet ikke følge med hverken nye LCD eller oled tv Så er den sådan set ikke længere..