Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
Supergris skrev: 02 feb 2020, 02:51 Det, at det understøtter Dolby Vision mm., vil jeg nu ikke lægge meget i
Nu handler Dolby Vision ikke kun om HDR men om farve korrektion og certificerede farve angivelser i en tv præsentation.

Så selvom HDR måske ikke ligner det man ser på highend tv, så vil man få lige så meget ud af DV på denne skærm, som en kalibreringsekspert vil kunne tilbyde dig her, som det mindste uden at betale mere for det, som udgangspunkt.
Af DetBareJoe
henrik.yde skrev: 01 feb 2020, 22:43 55 tommer har IPS panel, og 50 tommer har VA panel. Og vær så lige obs på at TVet også har indbygget soundbar, tunet af Bowers &Wilkins.
Hej Henrik,
Tak for dit bud på dette TV!

Det her er helt klart et solidt valg på tv'et og jeg har talt med min mutter om det og har anbefalet hende dette, så det bliver det til. Hun får simpelthen meget for pengene her. Fantastisk med soundbaren for bedre lyd!

Jeg har dog nu kigget på nettet for at læse om dens specs (Bilka skriver ikke en rygende hatfis om dem) og jeg kan intet sted finde hvilket type panel som 8804 skulle have. Du skriver at 55" har IPS mens 50" har VA (hvilket det skal være), så vil blot høre dig om hvor du har læst dette?

Mvh
Af henrik.yde
DetBareJoe skrev: 03 feb 2020, 13:55
henrik.yde skrev: 01 feb 2020, 22:43 55 tommer har IPS panel, og 50 tommer har VA panel. Og vær så lige obs på at TVet også har indbygget soundbar, tunet af Bowers &Wilkins.
Hej Henrik,
Tak for dit bud på dette TV!

Det her er helt klart et solidt valg på tv'et og jeg har talt med min mutter om det og har anbefalet hende dette, så det bliver det til. Hun får simpelthen meget for pengene her. Fantastisk med soundbaren for bedre lyd!

Jeg har dog nu kigget på nettet for at læse om dens specs (Bilka skriver ikke en rygende hatfis om dem) og jeg kan intet sted finde hvilket type panel som 8804 skulle have. Du skriver at 55" har IPS mens 50" har VA (hvilket det skal være), så vil blot høre dig om hvor du har læst dette?

Mvh
Her er en direkte sammenligning af 50 og 55 tommer hvor du kan se forskellene:
https://www.displayspecifications.com/e ... /6432ba696
Af Supergris
bbplayer skrev: 03 feb 2020, 11:55 Nu handler Dolby Vision ikke kun om HDR men om farve korrektion og certificerede farve angivelser i en tv præsentation.

Så selvom HDR måske ikke ligner det man ser på highend tv, så vil man få lige så meget ud af DV på denne skærm, som en kalibreringsekspert vil kunne tilbyde dig her, som det mindste uden at betale mere for det, som udgangspunkt.
Kan du uddybe?
Af DetBareJoe
Mange tak for svar bbplayer og tak for sammenligningen også, henrik.yde :)

Tænk sig at vi formåede at finde mutter et godt tv. Havde hun taget valget i november op til black friday, havde det været en Samsung RU8005, men nu får hun denne istedet og en tilhørende soundbar :) fantastisk!
Brugeravatar
Af bbplayer
Supergris skrev: 04 feb 2020, 03:36
bbplayer skrev: 03 feb 2020, 11:55 Nu handler Dolby Vision ikke kun om HDR men om farve korrektion og certificerede farve angivelser i en tv præsentation.

Kan du uddybe?
Dynamiske metadata er ikke et absolut krav, men at bruge det sikrer bedst muligt resultat, når indholdet afspilles på tværs af forskellige tv-skærme med Dolby Vision. HDR10 bruger de statiske metadata til at sætte niveauet for HDR-billedet én gang for hele filmen og brugen af statiske metadata sikrer, at det stadig ser godt ud – markant bedre Standard Dynamic Range (SDR - normale billedsignaler).

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1472202540

Resten er beskrevet i deres forklaring vil jeg mene.
Af henrik.yde
DetBareJoe skrev: 04 feb 2020, 08:00 Mange tak for svar bbplayer og tak for sammenligningen også, henrik.yde :)

Tænk sig at vi formåede at finde mutter et godt tv. Havde hun taget valget i november op til black friday, havde det været en Samsung RU8005, men nu får hun denne istedet og en tilhørende soundbar :) fantastisk!
Velbekomme, du må da gerne vende tilbage med kommentarer og erfaringer når Tvet er sat op og køreklart.
Af Supergris
bbplayer, det ændrer vel ikke noget på det faktum, at HDR ofte vil være en fesen oplevelse på TV, der ikke har de fornødne specs. til at vise HDR, som det var tiltænkt, uanset hvilket format af HDR (dynamiske metadata eller ej), der er tale om?
Derfor jeg påstår, SDR i nogle tilfælde vil være at foretrække fremfor HDR, når der er tale om et TV, der ikke er gearet til opgaven...
Senest rettet af Supergris 06 feb 2020, 00:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bbplayer
Fesen er klart bedre end forkert oplevelse af hvordan filmen skulle opleves, fordi man indstiller tv a.h.t.
Så vil Dolby vision klart være et plus for den uerfarne end et tv uden. Derfor mener jeg man skal se den certificering som philips køber sig til som et plus, og som skærmen forsøger at leve op til i forhold til min sony med ips, som kræver fin pudsning for bare at give lidt effekt.