Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
BLACKBIRD skrev: 03 jan 2020, 18:28 Er der så nogle der har de rigtige indstilinger, som vi andre kan bruge.
Siden du spørger så pænt O_O

de her er vist ikke helt ved siden af:

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b9-oled/settings
Af Dexter47
De har brugt et SpectraCal C6 kan jeg se i rapporten.

Jeg syntes virkelig det her er absurd. Kan det betale sig at klage? Én ting er at jeg slipper 300 kr mere for en "kalibrering" jeg aldrig ønskede, men at jeg så også har fået et tv, der reelt set har været ude af pakken før jeg modtog den, det er virkelig latterligt.

Jeg har nu fået at vide at Power åbenbart har ry for at presse de her kalibreringer ned over folk der har haft benyttet Click and Collect til en "nedsat pris" bare for at tjene lidt mere.
Af Supergris
Blackspot4200 skrev: 03 jan 2020, 07:19 Lysstyrke på 61 er alt alt for højt, skærmen er helt automatisk degraderet til en LCD med den værdi sat så højt, alt over 52 ødelægger sort niveauet.
Hvordan degraderer man et OLED til et LCD?
Kan man gøre det omvendte?

Godt nytår... :)
Brugeravatar
Af bbplayer
Lykkejacob skrev: 04 jan 2020, 01:05 Hvad er det bedste og billigste beslag til LG B9?
Hvis det ikke skal ud for væggen eller tilte men bare sidde så tæt på som muligt.?
Har det banding? Så er den jo allerede lukket der :)
Supergris skrev:
Blackspot4200 skrev: 03 jan 2020, 07:19 Lysstyrke på 61 er alt alt for højt, skærmen er helt automatisk degraderet til en LCD med den værdi sat så højt, alt over 52 ødelægger sort niveauet.
Hvordan degraderer man et OLED til et LCD?
Kan man gøre det omvendte?

Godt nytår... :)
Hehe desværre ikke omvendt :D men ja altså det er forholdsvist nemt at spolere sort niveauet på en OLED, sæt lysstyrke (brightness) til 53 eller højere eller som nævnt her, tilføj positive værdier til den "lave" den af hvidbalancen, så sker det at, der rent faktisk kommer lys ud der hvor der ellers skulle være perfekt sort. Man bemærker det næppe i et oplyst rum, men så snart der er helt mørkt så ses det ret tydeligt.
Af Supergris
Vil det så betyde, at de indstillinger, de er kommet frem til her på siden, under testen af LG C9 er forkerte?

Det drejer sig om disse værdier:

R-Lav -3
G-Lav 2
B-Lav 1

, i denne test:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1559025204

Da jeg skal ud at installere et LG 65B9 hos min kammerat i weekenden, har jeg lige tjekket forskellige indstillinger, de er kommet frem til på diverse testsider, hvor jeg (kan se andre også gør det) undrer mig, Rtings er kommet frem til lidt forskellige settings, da de testede B9 og C9.

B9: Kontrast 85, Skarphed 10
C9: Kontrast 90, Skarphed 0

Specielt synes jeg, det er mærkeligt, skarpheden skal stå forskelligt?

Hvilken gammakurve kalibrerer du normalt efter?
Kan se de herinde går efter 2.2.
Brugeravatar
Af bbplayer
Dexter47 skrev: 02 jan 2020, 22:39 Jeg tror jeg fandt problemet. Det lå i kalibreringen (se forneden). Når jeg sætter Brightness op over 50, opstår det mere og mere.
Blackspot4200 skrev: Lysstyrke på 61 er alt alt for højt, skærmen er helt automatisk degraderet til en LCD med den værdi sat så højt, alt over 52 ødelægger sort niveauet.
Har du også læst at det ikke er power men brugeren som skuede op?
Supergris skrev: 16 jan 2020, 22:39 Vil det så betyde, at de indstillinger, de er kommet frem til her på siden, under testen af LG C9 er forkerte?

Det drejer sig om disse værdier:

R-Lav -3
G-Lav 2
B-Lav 1

, i denne test:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1559025204

Da jeg skal ud at installere et LG 65B9 hos min kammerat i weekenden, har jeg lige tjekket forskellige indstillinger, de er kommet frem til på diverse testsider, hvor jeg (kan se andre også gør det) undrer mig, Rtings er kommet frem til lidt forskellige settings, da de testede B9 og C9.

B9: Kontrast 85, Skarphed 10
C9: Kontrast 90, Skarphed 0

Specielt synes jeg, det er mærkeligt, skarpheden skal stå forskelligt?

Hvilken gammakurve kalibrerer du normalt efter?
Kan se de herinde går efter 2.2.
Nej ikke når det er så få klik de er skruet op, men der skal ikke meget mere til end +5-6 stykker før det begynder at spolere sort niveauet, de er lidt forskelligt fra panel til panel. De tidligere modeller (2016-2017) var dog endnu mere følsomme overfor det og bare ved postive værdier på en 2-3 stykker, blev det synligt i et mørkt rum-

De forskellige værdier på henholdsvis C9 og B9 forstår jeg ikke de er kommet frem til, kontrast på 90 er ihvertfald for højt ifølge mine erfaringer, nu er det primært AutoCal jeg laver på 2018-19 modeller og der skal lysstyrke og kontrast stå på 50/85 og må ikke ændres.

Skarpheden er lidt en præference, LGs skarpheds justering er ikke så aggressiv så den skal sættes en del højere end 10 før det bliver rigtig synligt at skærmen ligesom tilføjer noget som ikke ligger i kildematerialet.

Og ja angående gamma, så bruges der BT.1886 ved AutoCal, men ved manuel kalibrering så 2.2 til dags indstillingen (Ekspert Lys) og 2.4 ved nat tilstanden (Ekspert Mørk)
Af Supergris
Tusind tak for svar, det var yderst brugbart... :)

Jeg kan se i testen af C9 her på siden, står der ikke, om der er brugt ISF Ekspert Lys eller Mørk.
Er der noget specielt, man skal lægge mærke til, afhængigt af, hvilken man bruger?
Nej de er som Torben skriver lavet til at man kan have to ens profiler, men den ene optimeret til visning om dagen og den anden om natten.

Nogen vil gerne have en decideret dag og nat profil mens andre finder det ret irriterende at skulle huske og skifte alt efter tidspunkt på døgnet.

Jeg kalibrerer normalt en Ekspert Mørk til omkring 160 cd/m2 (10% vindue) og Ekspert Lys 270 cd/m2 (10% vindue) referencen ligger på 130 cd/m2 men det kræver også et næsten helt kulsort lokale og det er de færreste som bruger det når der ses tv om aftenen.
Af Supergris
OK, så snart man har kalibreret(indstillet) sit TV vil "settings" naturligvis ikke længere være de samme, som inden man gik i gang, da man jo går væk fra "presets".
Hvad er forskellen mellem "ISF Mørk" og "ISF Lys" (Default), inden man går i gang med at ændre noget?

Når du kalibrerer et TV, vil forskellen mellem de 2 profiler "ISF Mørk" og "ISF Lys" (Custom), du laver, så udelukkende være at finde under "OLED Lys", eller er der også andre steder, der kan være forskelle?