Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har fået mig en PS4 PRO, da jeg har hørt, at 4K-billedet med en OLED-skærm skulle være fremragende. Jeg er imidlertid stødt ind i et problem, som jeg ikke kan løse.

Når jeg sætter PS4 PRO til mit LG OLED C7 og starter spillet God of War, så angiver PS4, at den vil aktivere skærmens HDMI Ultra HD Deep Color. Jeg kan hverken vælge fra eller til. Det sker automatisk. Herefter bliver skærmen sort og intet sker. Dybt frustrerende.

Jeg har læst en masse på nettet og set youtube-videoer, men intet synes at hjælpe. Jeg har prøvet med det originale HDMI-kabel, som følge med PS4 PRO, samt med det, jeg normalt bruger til spil (nintendo switch). Har også prøvet med det kabel, jeg bruger til Netflix, hvor jeg ser 4K. Ingen forskel. Stadig sort skærm.

Det er lykkes mig at kunne spille GOW, hvis jeg sætter indstillingen i PS4 til YUV420 (og ikke RGB), men jeg har på fornemmelsen, at jeg så ikke får udnyttet grafikken maksimalt.

Kan I hjælpe?

Godt nytår.
Blackspot4200 skrev: 01 jan 2020, 15:37 Det problem er beskrevet tidligere herinde:

viewtopic.php?t=40840
Takker. Dette er en af de tråde, jeg har læst, som blot bidrog til min forvirring; nogle skriver, at det virker. Andre at jeg skal købe nye og bedre kabler. Og endelig er jeg ikke helt med på, om YUV420 giver det bedst mulige billede, eller om jeg blot ‘nøjes’ med denne indstilling.
Problemet er, som de øvrige tråde beskriver, at et eller andet link i kæden ikke kan klare båndbredden ved 4K HDR i 60 Hz. Bedre kabler kan muligvis løse problemet, men dine HDMI-indgange på TVet er også presset helt ud i hjørnet af hvad de kan klare, så der er ingen garantier. At komprimere farvekanalerne med YUV420 er den enkle løsning, som godt nok ofrer lidt på farverne, men næppe nok til at det er et større problem end sort skærm.
Det eneste der sker er, at farverne komprimeres, hvilket kræver mindre båndbredde. Du får stadig 4K HDR i 60 Hz, men farverne blandes bare på en lidt anden facon end ved at kalde hver enkelt pixel med sin RGB-værdi (tænk i JPEG baner, dvs et komprimeret billede vs et RAW billede). Du får stadig udnyttelse af det brede farverum, men bare ikke helt samme kvalitet af farverne.

Problemet ligger i, at 4K HDR i 60 Hz med 10 bit RGB farvedybde i princippet kræver mere båndbredde end HDMI 2.0 er spec’et til, så det giver problemer med både PS4 og modtageren, men også kablet, da alle dele i princippet kun er gearet til 18 Gbps, hvor ovenstående kræver mere end 22 i RGB-mode. PS4 Pro snyder så lidt og sender det faktisk som YUV4:2:2 i 12 bit, hvilket lige præcis rammer grænsen for HDMI 2.0, hvilket er hvad der presser citronen til det yderste.

Et bud er, at kabler certificeret til 4K HDR ved fuld båndbredde BURDE virke, men min egen oplevelse er, at TVet også kan kæmpe lidt med at håndtere noget i fuld båndbredde i den generation af TV du har.
KeWa skrev: 01 jan 2020, 18:40 Så jeg skal bare holde mig til YUV420?
Det har ingen betydning for HDR oplevelsen i spil, da alle konsolspil med HDR understøttelse anvender YUV 420 komprimering.

Skift eventuelt manuelt til RGB, hvis du skal køre et spil uden HDR understøttelse.
Generelt er PS4 Pro ret sensitiv mht. kabler og den øvrige AV kæde i form af loop gennem receiver eller soundbar. Det var først efter jeg skiftede til en Sony receiver, at jeg fik Auto funktionen til at virke stabilt. Mit gæt er, at det skyldes HDMI controlleren.

Omvendt har jeg aldrig haft nogen problemer med min Xbox One X. Her har HDR altid virket, hvad enten det er i YUV 420 eller 422.
Jeg havde samme problem da jeg købte en PS4 pro og ville spille God of War som et af de første spil.

Det virkede at skifte til YUV420, men jeg bestilte også et HDMI 2.0 kabel. Med det nye kable har jeg ingen problemer. Jeg har et Philips 55POS9002