Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Simto
Hej
Jeg kan se at der er flere indlæg med lignende tema, men jeg leder altså efter en lille skærm. Jeg har desværre ikke plads til mere end 76 cm i bredden på min væg, og så vidt jeg kan regne ud, betyder dette en 32” skærm.
Er der nogen der har et bud på, om det overgivet kan lade sig gøre i snart 2020?! Jeg har som udgangspunkt ikke en økonomisk begrænsning. Tror måske det handler mere om hvad der er muligt :)
Seneste indlæg er ca to år gammelt og det står mellem disse to modeller:

Sony KDL-32WD753
https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... 53-led-tv/

Og

philips 32pfs6402
https://www.wupti.com/produkter/tv-og-h ... 0000%0D%0A

Men spørgsmålet er om der er nyere og / eller bedre modeller på markedet?

Håber I kan hjælpe
Af Supergris
Det er vel bare at gå ind at kigge på de store kæders hjemmesider, så vælger du bare størrelser op til 32", dermed får du et overblik over, hvad der findes på markedet...
Af Simto
Det er rigtigt. Men dette er et ekspertforum, med en masse erfaring og holdninger til dette og hint, som jeg håber kan kvalificere mit valg af skærm
Af Supergris
Der er ikke så meget hokus pokus, når det drejer sig om skærme i den størrelse, med mindre du er klar til at ofre en mindre formue.
Det er ikke længere her, producenterne lægger deres kræfter, så forvent ikke at finde de samme populære modeller her, som i de større skærme.

Billedkvaliteten er knap så kritisk i denne størrelse, så ofte vil det være den model, der virker mest "lækker", dén, der er på tilbud, eller man går efter et bestemt mærke/styresystem, som har de funktioner, man finder vigtige...
Af Simto
Tjek. Det var præcis det, jeg ledte efter. Jeg har holdt stædigt fast i min crt + PS3 med tv tuner, og efter DRs app nu ikke længere fungerer på PS3 er jeg nok ved at indse, at det er på tide 😄
Af PeterD
Hvis du kan leve med 720 og ikke 1080, så har..

Bilka, Føtex og Wupti.com en 32" Sony WE613 til 2300 kr, da Sony billedbehandling X-Reality PRO finder de fine detaljer i billedet og Motionflow XR 400Hz, giver et skarpt og naturligt billed.

Lyden er dog ikke værd at skrive hjem om....

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3803230 ... ign-Priser

Hmmm..Både WE og WD er kantbelyste så hvilken der er bedst...?
Af Grandahl
Du skal tage et tv med Full HD i de små tv var der en fra branchen der sagde til mig for et par år siden.. Der sidder bedre og nyere komponenter der end i de tv der ikke har full hd..

Producenterne giver ikke de små skærme meget opmærksomhed, det er derfor gamle komponenter der sidder i dem alle sammen.
Af Simto
Tak for det.
Kantbelysning siger mig ikke så meget. Umiddelbart er jeg ret irriteret over lyden på de fleste skærme, men jeg må købe en soundbar, eller noget andet. Motion blur og judder er jeg dog også lidt bekymret for, og vil umiddelbart foretrække et gammelt billedrørs tv ringe opløsning istedet.
Jeg tænker at det ikke er så vigtigt om det er er smart tv eller ej. Umiddelbart vil det vel være smart at købe en boks, som fx Apple tv4 eller en Xiaomi mi box s.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Tror at Grandahl har ret i at producenterne ikke bestykker tv i de små størrelser med de bedste komponenter (og features/remote).

Skulle jeg pege på et 32" tv, er mit umiddelbare bud dette til kr 1.997 fra LG: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-906943/

Vil fraråde dig at købe et 720p tv og i stedet vælge et FHD 1080p...det gør en væsentlig forskel, uanset hvad Sony kan fremtrylle af magiske forvandlinger på et lavopløst billede.

Det er 74 cm i bredden og kan lige akkurat passe ind hvor du skal sætte det op.
Af Simto
Jeg er egentligt super tilfreds med mit B&O MX4000, og Avant ville hele sikkert også være en god løsning for mig. Mit store problem er at smart-tv løsninger til billedrørs fjernsyn er ved at være et overstået kapitel. Alle apps er bygget til en højere opløsning, færre og flere tv-bokse har AV port/s-video/scart. Blu-Ray kan af gode grunde heller ikke afspilles uden diverse convertere.
Jeg tror at opdateringen af DR gjorde udslaget for mig. Jeg overvejer stadig at teste Xiaomi boksens AV port, men jeg har hørt at der er flere, der ikke kan få det til at virke.
Jeg er i bund og grund træt af at skulle skille mig af med noget, der stadig virker. Men jeg kan også se at det er helt uddateret.
Af orm08
Jeg ville fokusere på at få en så ny model som muligt, så smart tv delen er ny

Om det er LG, Sony eller Samsung er ikke så afgørende. Pas dog på da der er en del ældre modeller i butikkerne, med deraf forældet smart tv

Eller kan jo altid købe et apple tv
Af PeterD
Grandahl skrev:
Producenterne giver ikke de små skærme meget opmærksomhed, det er derfor gamle komponenter der sidder i dem alle sammen.
Men så længe komponenterne og konsendatorerne holder så intet problem, men det har Samsung jo det lidt svært med ;) ..

Spøg til sige og Glædelig Forhjul 8-)
Af Supergris
IT-Bruger skrev: 15 dec 2019, 14:36 Vil fraråde dig at købe et 720p tv og i stedet vælge et FHD 1080p...det gør en væsentlig forskel, uanset hvad Sony kan fremtrylle af magiske forvandlinger på et lavopløst billede.
Jeg vil så på ingen måde give dig ret i, at selve opløsningen har så meget at sige; specielt ikke på et TV i denne størrelse!
Opløsning er kun én af flere faktorer, der har betydning for en god billedkvalitet, og det er langtfra den vigtigste, så længe der minimum er tale om 720p.

Hvem husker ikke de ældre plasmaer fra Panasonic?

Jeg har også selv ejet et 32" TV fra Toshiba, der ikke havde full HD, der bestemt ikke stod tilbage mht. billedkvalitet i forhold til mange andre.

Om Grandahl så har ret i, der sidder gamle komponenter i skærme med mindre opløsning, har jeg ingen ide om, men så længe der er tale om et kvalitets-panel, så betyder det vel heller ikke så meget?

Bortset fra det, så er TV, med en opløsning på under full HD, efterhånden ved at være svære at opdrive, men jeg mener ikke, man skal lade sig afskrække, hvis man har fundet et TV, der ellers tiltaler én.

Overhovedet at overveje et billerørs-TV giver ingen mening for mig, da de slet ikke er gearet til at behandle digitale signaler.
Man kan egentlig slet ikke snakke om opløsning på et CRT-TV, da det jo ikke tegner billedet i én arbejdsgang, men linje for linje, så det består ikke af pixels...