Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa folkens...jeg valgt at ansakffe mig et nyt tv til stuen... og så det nu jeg skal bruge jeres hjælp... Gerne med folk der har lidt styr på hvad de taler om, men det jo sådan set derfor jeg valgte at oprette et forum her, altid behagelig folk at snakke med :p

TV til stuen!(Det skal lige siges jeg intet forstand har på tv overhovedet så der skal jeg virkelige have noget hjælp :P)
10.000,-
Jeg har kigget lidt rundt omkring.. og har overvejet at købe en samsung skærm, har forløbligt kigget på de 2 her:

http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=380554 (15000:1)
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=395201 (10000:1)
Begge er Full HD... Men jeg har også kigget lidt på nogle 42" men så igen.. behøver man mere end 40"?... Og vil jeg få meget mere ud af at købe en 42"?

http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=391357 (15000:1)
Dog er det plasma... men hvad skal man vælge Plasma eller LCD?
Den her har dog kun HD-Ready 720

http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=382686 (15000:1)
Også plasma.. .. og HD-Ready 720

Jeg er ret lost.. hvad angår skærme men det kan i vel også godt lure, der også nogle der siger at Panasonic skulle være helt vildt godt :)

Fremtidssikret, har ingen styr på hvad den bringer.. men nogen siger jeg skal tage sony og så få DVB-C??? nogen siger jeg skal finde et 100hz monitorflow ting.. hvad går alt dette ud på? :S

Mvh Martin
Af madass32
samsungs 42Q91 hvis den har motion true? det har Q96, jeg tror kun der er digital tuner til forskel.
kanon tv.

husk 42" så skal du min.min. være 3 meter fra for at få et ordentligt tv billed med perfekt signal. hd er en anden sag.
Af Mott
jeg har et samsung le40f og er lidt ked af at jeg ikke har valgt et sony med dvb-c tuner og mpeg4 så synes lige du skal overveje det meget for der er ikke meget ved at skulle sidde og skifte kanal på en extern box hvis man kan undgå det og vil have digital og hd tv. det kommer også an på om din antenneudbyder udsender det digitale spejl i dvb-c.
men kan også kun anbefale samsung m og f modellerne hvis men er ligeglad med dvb-c.
Af Celgaard
Uden at være expert overhovedet, synes jeg at jeg har set en tendens, i de anmeldelser jeg har læst, til at sonys LCD tv's har et problem med clouding.

Jeg er selv samsung tilhænger, nok mest af design grunde end teknik, men mener dog at samsung med sidste års M86/87 modeller + den F8 serien er kommet godt stykke af vejen til at kunne konkurrerer med top-fabrikanterne.

Jeg vil dog sige at du skal overveje at købe tv'et hos en dansk online forhandler da der er mange penge at spare, her snakker vi flere tusinde.
Jeg skal selv ud og købe tv snart og har samme budget som dig, 10000kr, jeg har bestemt mig for et:
Samsung 40M87
http://www.samsung.com/dk/products/tv/l ... 0m87bd.asp
Af Mott
Jeg kan også kun tale varmt om Samsung billede mæssigt. men der er sku en skam de ikke har dvb-c mpeg-4. da jeg mener det er en væsentlig del
Af mca
Lidt tilfældige tanker en sen nattetime:

Hvis du ikke har HD billedkilder, så behøver du ikke en Full HD skærm - ej heller et kæmpe monster. Hvis du sidder 3-4m fra skærmen, så burde 40" være rigeligt! Der er ikke rigtig nogen forskel på 40" og 42".

Plasma vs LCD: jeg ville meget gerne have købt plasma, for de kan have bedre billedkvalitet, men jeg valgte LCD fordi jeg ville have Full HD.

Sonys forrige generation kunne have problemer med ujævn baggrundsbelysning (clouding) men det er forbedret meget i nuværende modeller - hvis ikke man går amok med lysstyrken, så er der ikke noget i vejen.

Hvad angår 100Hz så forbedrer det billedet i scener med bevægelse. Sony's teknologi er dog p.t. den eneste der rent faktisk giver et positivt resultat, så forvent ikke mirakler.

Hvis du kan snige dig op på 11-12k, så prøv om du kan finde et Sony 40D3000, det skulle være alt for godt til prisen.

Til <10k er Samsung 40M86/87 et godt valg.

Tag evt et kig på nogle anmeldelser:
http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40M86BD/
http://www.hdtvtest.co.uk/Sony-KDL32D3000/

--
Martin

(som har et særdeles attråværdigt 40W3000, men så skal du op og runde 13k)
Af nonamerequested
Jeg købte et Samung 40M87BDX og jeg sidder ca. 3-3.5 meter fra det og jeg må sige at jeg er glad for ikke at have valgt 42-46" da det simpelthen ville blive for stort, selvom min stue er fornuftigt stor. Så jeg ville mene du skal holde dig til 40".

Om du skal vælge Samsung eller Sony, det er en smags sag, dog mener jeg, imodsætning til mange andre, ikke at det 40D3000 leverer en bedre vare end et M86/87, hvis det er sat ordentligt op og kalibreret til UG+.
Senest rettet af nonamerequested 26 jan 2008, 15:15, rettet i alt 1 gang.
Af Teinsoe
Det kan der så være noget om.. men har bare fået afhivde at det ville være bedst at købe et tv med DVB-C Tuner i.. så man var fri for at have en boks ståene ved siden af :)
Af tck
Jeg har selv Samsung LE40F86 og har haft Sony's to topmodeller på prøve sammen med Philips og de kan ikke matche Samsung LE40F86 billedkvalitet og jeg er meget tilfreds
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
nonamerequested skrev:Jeg købte et Samung 40M87BDX og jeg sidder ca. 3-3.5 meter fra det og jeg må sige at jeg er glad for ikke at have valgt 42-46" da det simpelthen ville blive for stort, selvom min stue er fornuftigt stor. Så jeg ville mene du skal holde dig til 40".
Dette vil højest sandsynligt ændre sig hvis du får vist materiale i HD. HD gør TV oplevelsen så meget bedre at man tror det er løgn og så vil mere have mere ;)
Af prorege
Jeg vil give Yakken ret, HD-TV gør distancen til skærmen irrelevant, har selv Sony 46W3000 med 3,5-4m til skærmen og det ser rigtigt godt ud :)
Af tosa
madass32 skrev:
husk 42" så skal du min.min. være 3 meter fra for at få et ordentligt tv billed med perfekt signal. hd er en anden sag.
Hvor kommer det fra???

Du skal bare ikke sidde klods op af dit TV, hvis det er på 37" eller over. Men man kan sagtens sidde inden for 2 meter ved et 42"
Mht. forskellen mellem 40" og 42" er det valget mellem producent. Nogle producenter laver 40" og 46" skærme, mens andre laver 37", 42" og 50" skærme.
Teinsoe skrev: Hejsa folkens...jeg valgt at ansakffe mig et nyt tv til stuen... og så det nu jeg skal bruge jeres hjælp...
Hej Martin

Mht. indbygget DVB-C tuner, begrænser du dig selv lidt, idet det er ret få TV der har DVB-C indbygget, og du kan jo få eksterne bokse i stedet. YouSee skulle komme med en HD DVB-C boks i februar, hvor der er forskellige modeller, herunder en med HDD-optager i. Men der er ikke kommet meget information om den.
Står du fast på at du vil have DVB-C indbygget, er det vist kun Sony der pt. producerer TV med DVB-C til under 10.000.

Hvis du kan undvære DVB-C indbygget i TV'et, er der en del TV at se på til under 10.000.
Her er det lidt afhængigt af hvad du skal bruge det til.

Hvis du primært skal bruge den til TV og film, vil jeg foreslå dig at se på plasmaskærme. Til under 10K, er der pt. kun Panasonic og Samsung der leverer plasmaskærme.
Samsungs kender jeg ikke personligt, men Panasonics PX70 (eller PV70, hvis du ikke behøver DVB-T tuner i TV'et) er ganske glimrende TV, og du kan få 42" modellerne for ca. 9-10.000 og 37" modellerne for ca 1.000 mindre.

Skal du bruge det som computermonitor med mange statiske ting på skærmen, bør du overveje at købe LCD, og så er Sonys TV noget af det bedste du kan gå efter til under 10.000.
Af Medellin
tosa skrev:
Hvis du primært skal bruge den til TV og film, vil jeg foreslå dig at se på plasmaskærme. Til under 10K, er der pt. kun Panasonic og Samsung der leverer plasmaskærme.
Samsungs kender jeg ikke personligt, men Panasonics PX70 (eller PV70, hvis du ikke behøver DVB-T tuner i TV'et) er ganske glimrende TV, og du kan få 42" modellerne for ca. 9-10.000 og 37" modellerne for ca 1.000 mindre.

Skal du bruge det som computermonitor med mange statiske ting på skærmen, bør du overveje at købe LCD, og så er Sonys TV noget af det bedste du kan gå efter til under 10.000.
Jeg er faktisk meget tæt på at købe et 37" px70, men netop pga at jeg også vil bruge tv'et som computermonitor er jeg røget længere over mod dette Samsung LE37M86BDX
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=391535

Nu skriver du så at Sony er bedre, men jeg kan ikke finde rundt i div produktkoder så hvilket vil du anbefale?

Er der andre mærker der er at foretrække fremfor Samsung? Designet er ikke så vigtigt...