Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af eliteMario
Jeg står og skal købe en ny skærm til følgende brug:

3D Visualisering (3dsmax)
AutoCad
Photoshop
Layout
Film
PS3 til spil og bluray

Valget står så mellem:

Eizo HD2441W - ca. 11.000,- (fra dk)
PLUS:
Super gode farver og billedegenskaber
Mulighed for at tilslutte 2 computerer, og nøjes med et sæt mus og keyboard

MINUS:
Prisen
Få inputs
Designet er lidt klodset og tungt

Dell 3008wfp - ca. 9000,- (fra pcbuyit.co.uk)
PLUS:
Stor skærm (30 tommer)
Høj opløsning
Prisen
Mange inputs

MINUS:
Billedekvaliteten (sammenlignet med Eizo)
Kræver jeg køber nyt grafik kort med dual link dvi

----------

Nogen råd i forhold til dette svære valg, set i forhold til det jeg skal bruge skræmen til. Jeg hungrer virkelig efter Dell skærmen da den kan fås meget billedet fra england, og så fordi den er så mega stor... Men vil også gerne have et rigtig godt billed, gode farver osv.

Jeg sider i øjeblikket med en Samsung 205BW, som kostede omkring 2000,-
Den har ikke det bedste panel til grafiks brug, og betragtningsvinklerne er meget ringe.

En 3008wfp har selvfølgelig et noget bedre billed end Samsungen, men HVOR meget bedre... sammenlignet med Eizoen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvordan vil du have vi skal kvantificere billedkvalitet? Din 205BW har et TN panel, hvilket er en inferiørt panel på alle punkter, måske med undtagelse af responstiden, men til dit brug er det måske knapt så vigtigt.

Blot så du er OBS på det, så kan 3008WFP slet ikke vise et billede med mindre du køber et duallink kort først. Du kan ikke vente til efter købet med mindre du agter at benytte VGA tilslutning (kan ikke anbefales).

Dell skærmen vil også have gode farver og et godt billede. Den er udstyret med et S-IPS panel, som historisk set har det mest præcise farvegengivelse til monitors. Den har højere betragtningsvinkler end Eizos model.

Du kan jo investere nogen af de sparede penge i en kalibrator, så er du kommet et godt stykke af vejen til bedre billedkvalitet med 3008WFP.
Af eliteMario
Ok... Jeg tænkte bare på en general vurdering af hvilken skærm passer bedst til mine beskrevne behov?

Altså et skøn af hvor stor forskel der er på farvegengivelsen på eizo'en og dell'en? Det er ikke fordi jeg umiddelbart tror at Dell'en på nogen måde har dårlige farver, men mere set i lyset af Eizo super ry og respekt i grafikkerkredse!

Ang. dual link grafik kort, så har jeg anført dette som et "minus" ved 3008wfp'en... så det skal selvfølgelig ligges til prisen på skærmen.

Er der egentlig en anmeldelse af 3008wfp i den nærmeste fremtid her på flatpanels? eller er der nogen der har set den in real life?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, vi har kun haft Dell skærme til test hvor de har været udlånt af private - Dell sender os ikke skærmene til test selv.
Af eliteMario
Ok... Har du evt. et forslag til et godt grafik kort med dual dvi til 3d modellering, cad og photoshop? Helst ikke meget dyrere end 3000,-

Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er stået af grafikkortsræset, desværre, men sidst jeg tjekkede var det GeForce 8800 serien du kom længst med i den kategori. Jeg ved ikke om der er råd til Nvidias Quattro kort?
Af eliteMario
Den nye serie der kommer af quadro kort skulle rykke helt vildt... men da prisen starter ved omkring 8-9000,- tror jeg jeg prøver med et fra Geforce 8800 serien...

Tak for rådene!