Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mongaard
understøtter dvb-c tuneren i dette sony-fjernsyn også mpeg4-komprimering? Og kan man evt. opgradere fjernsynet når det bliver aktuelt?
Grunden til at jeg overvejer dette tv er at jeg meget gerne vil slippe for selektoren og samtidig vil jeg gerne have et nogenlunde fremtidssikret tv.

mvh
Kristian
Af mongaard
vil det sige at stort alle fjernsyn der købes i dag vil være forældede når der skiftes til mpeg4 senest i 2012?
Jeg tror jeg venter lidt med at købe så....
Af teamet
[quote="mongaard"]vil det sige at stort alle fjernsyn der købes i dag vil være forældede når der skiftes til mpeg4 senest i 2012?
Jeg tror jeg venter lidt med at købe så....[/quote]

Nej, men den vil ikke kunne behandle mpeg4 uden ekstern dekoder. DVB-T sendenettet er mpeg2 med få reserverede slots til mpeg4, men det bliver nok ikke det store. DVB-C er langt de fleste kanaler indkodet i mpeg2 (kender ingen der ikke er).

Det er under alle omstændig et rigtig dårligt argument for ikke at købe tv.. "Der kommer noget i fremtiden" - ja, men sådan er det jo med alt.
Af Nick_S
W3000 har MPG 4 dekoder i DVB-C tuneren :)
Af SPY
mener også sony serie X skulle være kompotible med mpeg 4

/spy
Af mongaard
jeg vil prøve at se på X-serien og w3000.
Naturligvis kommer der noget nyt i fremtiden, men jeg synes tidshorisonten her er urimelig kort til et tv i den prisklasse. Det burde være mulig for producenterne at levere en vare der tager højde for nye komprimeringssstandarder (men naturligvis skal de have solgt ud af deres lager først).

tak for svarene :)
Af Medellin
Nu har jeg lige købt et d3500, hvor dvb-c tuneren kun understøtter mpeg-2. Men sælgeren i butikken sagde at jeg istedet skulle købe den nye digitaltuner da den understøttede mpeg-4.

Så til spørgsmålet om hvorvidt man skal vente med at købe grundet faren for forældelse kan jeg ud fra hvad jeg har hørt sige nej.

Men hvor vigtigt er det på nuværende tidspunkt at have mpeg-4? For hvis det er meget begrænset med fordelene ift. mpeg-2 vil jeg da langt hellere smide et kort i og så bruge den samme fjernbetjening.

Hvis det ender med en ekstern digitaltuner, skulle logitech vist lave en røvfed universalfjernbetjening...
Af Nick_S
Lige nu ville du kede dig ret meget hvis du havde mpeg4 tuner, eftersom sendestandarden først er akutel 1 nov. 2009.

Men ja, til den tid kan du bare købe en extern box (lige som du idag kan erhverve dig en DVB-T box)
Af Medellin
Nick_S skrev:Lige nu ville du kede dig ret meget hvis du havde mpeg4 tuner, eftersom sendestandarden først er akutel 1 nov. 2009.

Men ja, til den tid kan du bare købe en extern box (lige som du idag kan erhverve dig en DVB-T box)
Tak for svaret.

så bliver det uden box, indtil videre.

Den eneste fordel jeg så kan finde er at der er digital lyd fra selectoren, hvilket der vist ikke er i d3500 og eftersom jeg har smidt en helvedes masse penge efter et Denon anlæg er det jo ikke uvæsentligt.

Så det kunne godt ende med at jeg på et senere tidspunkt, anskaffede mig en selector med harddisk, så jeg både fik mulighed for at optage og få digital lyd.

Edit: Et tillægsspørgsmål angående digital lyd:
Nogle steder kan jeg læse at der er digital lydudgang og andre steder står der at der ikke er.
Sælgeren hos TP kiggede bagpå og sagde at der kun var analog.
Hvem er det så der er ude på et sidespor?
Af Beckham
Mener at mit 40D3000 har en optisk udgang til digital lyd. Men måske de har fjernet dette fra D3500? Det ville dog virke lidt ulogisk, hvis du har en digital tuner i tv'et, men ikke kan trække den digitale lyd ud.
Af Medellin
Beckham skrev:Mener at mit 40D3000 har en optisk udgang til digital lyd. Men måske de har fjernet dette fra D3500? Det ville dog virke lidt ulogisk, hvis du har en digital tuner i tv'et, men ikke kan trække den digitale lyd ud.
Lige min tanke, som sagt er det også angivet de fleste steder at der er optisk lydudgang. Jeg er bare blevet i tvivl...

Ang Jaman.dk har jeg set det og de får et kald mandag morgen, for hvis det kan lade sig gøre at få fingre i et d3000 istedet er min lykke gjort...
Ud fra hvad man har læst er merprisen på 1000 kr givet godt ud...