Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Humle
Er der nogen der kan give mig et råd om hvilken en skærm jeg skal købe?

Har kigget på: Samsung 226BW og HP w2207h

De skal bruges til spil og grafik.

På forhånd tak. :)
Brugeravatar
Af nightrhyme
Ja lad os få gang i den diskussion. Der er jo 600kr i prisforskel.
Har selv lidt svært ved at vælge da jeg ikke rigtigt kan finde ud af om panellotteriet er overe med 226bw. Det eneste der synes klart er at samsung har fjernet muligheden for at checke. Ikke imponerende.

Har desværre aldrig set 226BW live. Men har en kammerat der har købt HP 2207 og der er et fantastisk billede på den skærm. Gode dybe farver og lækkert sort-niveau....

Men lad os høre flere kommentarer. Evt. fra spritnye 226BW ejere..
Af fifafrazer
Jeg vil også gerne melde mig som interesseret i en sammenligning der. Jeg har set flere brokke sig meget over betragtningsvinklerne på HP w2207, mens jeg ikke har set nogen 226BW brugere, der har brokket sig tilsvarende. Jeg ved ikke om det er fordi HP køberne forventer sig lidt mere, da det siges at HP'en har et bedre billede med mere skarphed pga. den glossy coating. Derfor er jeg også selv mest lun på HP'en. Plus at jeg synes 1:1 pixel mapping er en ganske god feature, så man slipper for strækkede billeder.
Er der nogen der kender en forretning i Randers, der har HP skærmen, så man evt. kunne se den i virkeligheden? Det skræmmer mig lidt væk fra at købe den, at betragtningsvinklerne skulle være møg-elendige.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For lige at gøre det klart, så er et udvidet farvespektrum ikke lig med gode farver. Skærmen har stadig kun 6 bit pr. farvekanal at adressere hver enkel pixel med, så hvis farverummet er blevet større, så vil det betyde at der er længere imellem hvert farveskridt. Hvis ikke skærmen kalibreres til at udnytte det udvidede farverum ordenligt, så er der ingenting at hente. Husk også på at langt det meste billedmateriale der findes på nettet er lavet til at blive vist på en skærm der kører sRGB - dvs. at farvene ikke vil blive vist på din skærm som det oprindeligt var tiltænkt.

Personligt synes jeg at deres hardwareskalering "ez-zoom" er mere interessant, når vi nu alligevel snakker om L227W.
Af fifafrazer
Okay, tak for oplysningen Yakken. Dvs. L227W ikke er mere værd end de to kandidater, der er holdt op mod hinanden her i tråden. Jeg undrer mig bare over at der ikke er sket mere udvikling på 22" markedet, men det skyldes jo nok TN-panelets begrænsninger. Hvis man bruger EZ-Zoom funktionen virker sådan at man kan zoome ind på et område af billedet, ved at skifte skærmen ned på en lavere opløsning, men så kan man jo ikke se hele billedet fra grafikkortet. Funktionen kan nok være udemærket, hvis man har dårligt syn, men ellers kan jeg ikke se hvad den skal bruges til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er ikke helt sikker på hvordan deres teknologi virker, men øjensynligt så skulle man kunne skifte opløsning ved at trykke på en knap på skærmen og ikke via sit grafikkort. Mon ikke det er en slags "1:1 pixelmapping" der blot lader dig skifte opløsning i samme ombæring?

Wide gamut er den vej som udviklingen går og som med alt andet nyt, så kan termet bruges som salgsargument - det lyder jo flot. Vi har haft en fokusartikel der gik lidt mere i dybden med farvegengivelsen og baggrundsbelysningerne, som du kan læse her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Brugeravatar
Af nightrhyme
Er ikke blevet meget klogere. Er der ikke nogen der både har oplevet 226bw og HP2207 der kan kommentere på forskellen ?