Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære eksperter.

Jeg er ved at bygge om, og indretter i den forbindelse et nyt kontor.

Jeg får en god stor gavlvæg som jeg påtænker at bruge til at hænge en skærm op på.

Jeg har brug for en skærm / et TV i den "store" størrelse.

Men hvordan med opløsning.?
Når et TV for eksempel annonceres med 1900x1080 er det så den samme opløsning der er til rådighed, hvis skærmen bruges som PC-skærm?

Hvilket TV / skærm kan I anbefale?
Min. 42" -
Som PC skærm skal den være god til at vise foto.
Som TV alm. TV - ingen DVD og spil.
Prisen må gerne holde sig under 20.000,- danske kroner.

Håber I kan hjælpe.

mvh Brian
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en skidt kombination du er ude efter. 1920x1080 kan godt leveres af dit grafikkort i PC'en, men der er ikke super mange gode fuld HD skærme derude, som kan levere et godt TV billede. Hvis du skal bruge den meget til din PC, som en reel monitor, så er plasma skærme ikke det bedste valg, men det er desværre nok Panasonic PZ70 eller PZ700 der vil give dig det bedste TV billede og samtidigt være fuld HD.

Vær også opmærksom på at et TV ofte ikke kan indstilles helt så godt som en rigtig monitor, så du vil ikke få lige så præcise farver til fotoredigering. Vi har endnu ikke fået kalibreret noget TV ned til delta-værdier under 4 over hele spektret og det er ikke noget at råbe hurra for hvis man er grafiker eller des lige.
Af Amtoft
Nu skal den ikke bruges decideret som arbejdsskærm.

Mest som preview af fotos jeg tager i studiet, for at få dem direkte i stor størrelse, og ikke kun 3" på bagsiden af kameraet.

Resten af tiden skal den så virke som TV.

Måske ikke det rigtige sted at spørge, men ville en projektor være et bedre valg?

Men den skal self. have sit TV signal et sted fra ... O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En projektor har potentialet til at blive et bedre TV, men det sker i kraft af at du skal ud og købe en tuner og en skalár et andet sted og herved kan vælge det der passer dig (og pengepungen). Dog så er en fuld HD projektor også ret bekostelig for tiden - læg dertil udgiften til en ny lampe efter 2-3000 timers brug.

Som TV vil jeg umiddelbart anbefale dig at se på plasma-modellerne og skal det være fuld HD i dit prisleje, så er der ikke så meget at vælge imellem. Dvs. Panasonic PZ70 eller PZ700, som nævnte før. Den umiddelbare ulempe ved disse TV er deres ret høje strømforbrug, som ligger omkring de 400 W ved normalt brug. PZ700 har desuden en SD kortlæser indbygget, men hvis dit fotoudstyr er mere professionelt, så er det nok ikke denne type det er udstyret med.

Vi har en test af PZ700 her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&
Af Amtoft
Tak, Yakken

Det er jo et råd der er til at forstå :-)

Jeg har ledt efter projektor der har bare en "nogenlunde" opløsning, men de koster jo også kassen.

Så et eller andet sted må det blive et kompromis, og da det trods alt er TV den skal bruges til primært, ender det nok med en sådan.

mvh Brian