Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

janbau skrev:Nu er der jo håndbold Vm med mage timer på samme kanaler her tænker jeg ikke på den enkelte kanal men der er på samtlige kampe i bunden på midten af skærmen en stilling og kampens tid hvor tiden har en Rød farve kan det mon blive et problem . ?

Personligt tror jeg det ikke , Jeg ser dog meget Håndbold VM så tanken har da ramt mig ved dette indlæg.
Du kan evt se mit tidligere indlæg. Der lavet en test hvor der blandt andet er en sports kanal der kører 20 timer i døgnet og ingen Burn-in.

Indlægget er også her:

Jeg kan se der mange der skriver de har oplevet Burn In på OLED, ved bare at se normalt tv.

Jeg kan henvise til denne test som er en real life OLED BURN IN test af 6 stk. LG OLED 55 C7.

Ved testen blev der opstillet 6 LG OLED skærme som hver er tændt 20 timer i døgnet. De kører i 4 timer og er slukket i 1 time døgnets 24 timer.

Tv skærmene er sat på følgende
1: NEWS med 100% lysstyrke
2: News med 80% lysstyrke.
3: Live fra NBC med logo
4: LIVE FOOTBALL fra tv kanal med logo osv
5: FIFA 18 på PS4 med gameplay og HUD (Mini map og bjæle med tid osv)
6: Call og Duty med gameplay og HUD.

Skærmene har kørt 5000 timer = 4 års brug ved 4 timer om dagen ish.

De eneste skærne som viser burn in er de to nyhedskanaler. De er særligt ved den røde farve der er Burn-in.

Den her test er lavet specifikt for at skabe burn-in, med logoer og spil. De står konstant på samme kanal og bliver aldrig skiftet.
De eneste skærme der viser problemer, er nyhedskanalerne med deres bjælke.

Husk at dette er 2017 modeller, som er væsentligt dårligere til at håndtere burn in, sammenlignet med 2018 modellerne, som lavede et godt hop i at forbedre Burn-in.

Altså kan man konkludere, at hvis man reelt anvender tv'et og ser forskelligt indhold, så der en meget lille chance for Burn-in.
Dog sandsynligheden altid være der ved OLED, men OLED er også tiltænkt film, serier osv for entusiaster.

Jeg har selv et gammelt plasma fra LG fra 2010 som ingen problemer har. OLED er endnu bedre end plasma til at håndtere Burn-in hvilket lover godt for mit forbrug.

Jeg overvejer selv om jeg skal skifte til OLED eller LED (LCD). Her i 2019.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-li ... rn-in-test
Vi har før talt mes Rtings, som er dem bag burn-in testen nævnt tidligere, og dét de mangler er en test af hvor stor en %-del af tiden statiske elementer skal stå på skærmen før det bliver et problem. Det burde kunne testes med tilpas lange testvideoer, hvor man lægger elementer ind forskellige steder med forskellig varighed - så behøver man kun 1 skærm at teste på. Vi har ikke selv mulighed for at udføre sådan en test, men jeg kan prøve at pitche det til dem igen.
Torben Rasmussen skrev:Vi har før talt mes Rtings, som er dem bag burn-in testen nævnt tidligere, og dét de mangler er en test af hvor stor en %-del af tiden statiske elementer skal stå på skærmen før det bliver et problem. Det burde kunne testes med tilpas lange testvideoer, hvor man lægger elementer ind forskellige steder med forskellig varighed - så behøver man kun 1 skærm at teste på. Vi har ikke selv mulighed for at udføre sådan en test, men jeg kan prøve at pitche det til dem igen.
Det ville være så perfekt hvis de kunne lave sådan en test. Særligt med 2018 modellerne også.
Det ville nok hjælpe mange (herunder mig selv), så man ikke bliver fanget med et ødelagt tv. :D
Torben Rasmussen skrev:
OttoW skrev:
Torben Rasmussen skrev:Nu skal I altså holde op med at læse absolutte timetal ud af mine indlæg. Det handler om den andel af den tid du ser TV, som har stationære elementer. At I læser "1 time" eller "2 timer" ud af kontekst må stå for egen regning.
Fair nok. For egen regning kan jeg så konstatere, at én times daglig belastning af panelet med stationære elementer, over en periode på 10 måneder, giver en akkumuleret belastning på 300 timer, hvilket , måske, har resulteret i burn-in, eller anden permanent skade på panelet.
Hermed lukkes ned fra boks 1 (i denne sammenhæng)
Og hvor længe har det kørt i alt?
Vel omkring 1800 timer
Intet nyt under himlen . Fra dag 1 har man vidst at teknologien er disponeret for burn-in . Hvis vi holder os til de to Danske fora, så er der vel stadig tale om maks en håndfuld dokumenterede ? Hvoraf nogle oven i købet har haft defekt panel , såhhh . . . .
Tror man på spøgelser,så ser man dem overalt . De fleste af os der har været igennem et par plasma tar det helt roligt, fordi vi fornemmer, at OLED er mere resistent - selvom det aktuelle tilfælde retfærdigvis er nok så dramatisk . .
OK. Så i dit tilfælde, så er problemet indtruffet ved godt 16% indhold med samme statiske logo. Det ville være interessant, at få afklaret hvor den "magiske" grænse går og hvornår man afveksler nok til at problemet ikke opstår.

Jeg har pitchet ideen til Rtings igen, så må vi se om de bider på :-)
Mine tekst-tv timer har max været 30-50 timer sammenlagt over 2 år, kontra ca 8-9000 timers andet blandet tv, altså max 5 minutter dagligt tekst-tv kontra 12 timer dagligt alt muligt andet tv. Jeg nåede ikke at få burn-in fra feks tv2news eller andet selvom jeg vel i gennemsnit så den kanal mindst 1 times tid om dagen, dog ofte med oled lys på lavest, men langt fra hver gang. Så nok ingen tvivl om tekst-tv slet ikke burde eksistere på oled tv. Men jeg kan kun se sammenhæng mellem at lys/farverne bliver slidt op på de udsatte steder for hver gang man ser de samme statiske ting og så betyder det intet hvor mange tusinde timer man ind imellem ser alt muligt andet på hele skærmen som feks film uden logoer, da de tydeligvis slider fuldstændig ubetydeligt på de forskellige farver i forhold til de statiske billeder og derfor vil det altid altid ældes meget hurtigere der hvor man har haft jævnlige statiske billeder ligemeget hvor kort tid det er i forhold resten. Selvfølgelig vil det tage mange flere år at forekomme hvis man kun har tvet tændt 2 timer om dagen frem for 12.
Hej.

Punkt 1. På mange kanaler står logoerne samme steder; nemlig enten i øverste højre hjørne eller i øverste venstre hjørne. Og nogle af logoerne er hvide. Så hvis man har set en kanal i 2 timer med et hvidt logo i højre hjørne - og derefter har set en anden kanel med et hvidt logo i samme højre hjørne - har man så "belastet" sit TV med 4 timer ?

Punkt 2. Øger HDR, der jo bl.a. giver høj lysstyrke, risikoen for retention og burn-in ? Hvis "Ja" kan det vel være, at problemerne med retention og burn-in bliver større i fremtiden. Der kommer jo højst sandsynlig mere og mere materiale i HDR. Det går jeg da ud fra.

Punkt 3. Torben har været inde på, at BFI - Black Frame Insertion kan udsætte tidspunktet for hvornår der kommer de nævnte problemer . Jeg kan anbefale at læse Torbens og Steen indlæg i den linkede tråd, som jeg selv har startet.

viewtopic.php?f=2&t=47549&view=unread

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV
Det er ret enkelt: hvis pixels lyser, så ældes de. Når de ældes så mister de lysstyrke ift de pixels der ikke har været belastet. Viser du kun røde logoer, så er det de røde subpixels du ælder. Det vil give problemer på alle de farver, som blandes vha rød.

Det er den samlede mængde lys der udsendes, som skaber ældningen, dvs skruer du ned for lysstyrken så går det langsommere. Bruger du BFI så boostes lyset nok, som Steen pointerer, og så vinder du næppe noget.
Sidder og ser fodbold på 3 max, der jo har et markant orange logo. Har sony AF9.
Dæmpet belysning i stuen, men ikke dunkelt. Jeg finder lysstyrke 5 passende og behageligt. Skalaen er 0 til 50.

Når man ser på testen, hvor der nærmest ikke er burn in ved 75% lys, så er risikoen meget teoretisk medmindre man ikke stiller på lysstyrken som er på max i de forskellige presets?

Hdr på f. Eks. Netflix tror jeg kører Max lys, men det virker umiddelbart mere balanceret i hdr. Bare min uvidenskabelige betragtning. Her er der jo så heller ingen logoer at bekymre sig om.
AF9 har tre niveauer for lysstyrken. Den vil steppe den overordnede lysstyrke mellem tre niveauer, så indstillingen på “5” vil variere afhængigt af hvilket niveau den overordnede indstilling står på. Se review af AF8 for en forklaring.

Under HDR-afvikling er det jo kun peak lys som bruger maks lysstyrke. Den normale lysstyrke i en scene er væsentlig lavere.
stfn.srsen skrev:
Torben Rasmussen skrev:Vi har før talt mes Rtings, som er dem bag burn-in testen nævnt tidligere, og dét de mangler er en test af hvor stor en %-del af tiden statiske elementer skal stå på skærmen før det bliver et problem. Det burde kunne testes med tilpas lange testvideoer, hvor man lægger elementer ind forskellige steder med forskellig varighed - så behøver man kun 1 skærm at teste på. Vi har ikke selv mulighed for at udføre sådan en test, men jeg kan prøve at pitche det til dem igen.
Det ville være så perfekt hvis de kunne lave sådan en test. Særligt med 2018 modellerne også.
Det ville nok hjælpe mange (herunder mig selv), så man ikke bliver fanget med et ødelagt tv.
At et TV ender op med varig retention "burn in" som panelet ikke selv kan udligne, er jo på intet plan lig med et ødelagt TV.
Ligeså lidt som dit gamle LCD TV selvfølgelig heller ikke var ødelagt ved at man fra dag1 kunne geare alverdens LCD semidefekter frem ved diverse farve-testslides.
LCD light bleed, LCD smearing LCD ghosting, gråligt sort, off axis shifting og hip hop og kom herned, der er nok at tage fat på, og hvad man kunne risikere på et LCD panel og selv fra nyt.
Et OLED TV er ikke ødelagt ved at der opstår permanent retention iform af burn in som man lige akkurat kan sanse ved udvalgte colortestslides, da det næppe vil være synligt ved egentlig brug.
Du skal ud i en torturtest eller ende op med et demo-panel fra en forretning eller bare være uheldig med et mandags produkt for at opleve burn in som vitterlig er en hæmsko under brug.
Vigtigt at understrege at et OLED TV ikke er ødelagt selvom du kan sanse lidt uhomogenitet eller vignetting eller burn in, og af de tre primære OLED-tech faldgrupper er "burn in", den som har den mindste chance for at være en gene i reel brug.
Bruger selv LCD paneler i utallige dele af dagligdagen og tror folk lidt har glemt hvor mange gener man fra tid til anden oplever ved et LCD panel, men man er ligesom blevet afklaret med disse svagheder & affinder sig med dem.
Så en smule burn in som du kan geare ved udvalgte color-testslides, er ikke verdens undergang og er bestemt ikke lig med at TVet så er ødelagt.
Har selv et LG OLED fra 2017 og bruger det efter alle kunstens regler, HDR gaming med en Xbox X, 4k/60 eller 1080P/120 panel til computeren og har ikke set skyggen af såkaldt burn in men jeg står nu heller ikke på hovedet for at finde det ved diverse testslides og ligeså sikkert som amen i kirken så bliver mit næste TV også et panel med sort kontrol på pixelniveau da fordelene er enorme..