Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ang.: Panasonic TH42PV60EH (+andre størrelser)

Når man læser her:
http://www.europa.eu/scadplus/leg/da/lvb/l32022.htm
Står der bl.a. følgende:
Når en mangel anmeldes til sælgeren, kan forbrugeren kræve:

gratis reparation eller ombytning af varen inden for en rimelig frist og uden væsentlig ulempe for forbrugeren;
Jeg har nu afleveret mit 42" til reparation, og to ting irriterer mig helt vildt:
1.
Jeg skulle selv aflevere fjernsynet. Dette kan ikke transporteres, forsvarligt, i vores ellers rimeligt store personbil.
2.
Allerede ved aflevering kunne de fortælle mig at det vil tage 6 uger før jeg får det tilbage. (og ingen lånefjernsyn til rådighed)

Jeg mener at ingen af kravene er opfyldt.
Hvad mener I andre?
Senest rettet af clrawe 09 jan 2008, 10:00, rettet i alt 1 gang.
Af Remmerboy
det lyder rimeligt som et rimelig frist. for hvis der er noget i vejen med den, skal der muligvis bestilles nogle reservedele der kan tage et par uger før det er leveret.

og man skal som regel altid selv sørge for transport. enten selv køre med varen, eller få en fragtfirma/postfirma til at sende den. det er ikke anderledes end alt andet. nogle firmaer/producenter laver nogle service aftaler, så de selv henter. men det er en service ydelse udover det normale.

så efter min mening, er kravene opfyldt.

væsentlig ulempe kan være, at de kun vil modtage i original emballage(som faktisk ville bryde lovgivningen), bestemte dage på måneden de kun kan modtage, eller gøre et eller andet først, før de kan overveje at accepterer den til reparation.

og så er det altid bedre at kigge på www.forbrug.dk
Af clrawe
Som I kan gætte er jeg er naturligvis IKKE enig.

Det er muligt, at man "som regel altid selv sørge for transport", og det er lige præcis det jeg mener er forkert. De handlende udnytter forbrugernes manglende viden på området.
Hvis der helt specifikt er nævnt, at det skal være uden væsentlig ulempe for forbrugeren, så betyder det netop, at der er retningslinier på området.

Og i et moderne samfund mener jeg bestemt ikke at man bør undvære et fjernsyn i 6 uger, fordi en lodning skal udføres i Tyskland (problemet er kendt)

Jeg har selvfølgelig kigget på forbrug.dk, men lige præcis ovenstående to problemstillinger kan jeg ikke finde noget om.

....fandt lige denne:
http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fak ... rsendelse/
Så er punkt 1 på plads.
Af MartyDK
Mht. indlevering til reparation er det forbrugerens ansvar, mange firmaer er dog "flinke" at håndtere det for forbrugeren.

Mht. reparationstid så har tidligere sager vist at op til 30 dage er en acceptabel frist.

Mvh.

Martin
Af clrawe
MartyDK skrev:Mht. indlevering til reparation er det forbrugerens ansvar
Det er selvfølgelig noget vrøvl. Hvis en vaskemaskine viser sig at have en fejl, mener du så stadig at man skal aflevere den til reparation?

Jeg er helt med på, at hvis man har en mobiltelefon, eller en 16" skærm, som nemt kan transporteres af alle, f.eks. i offentlige transportmidler, så har man en vis forpligtigelse til at indlevere varen.

Jeg mener bare at det er en væsentlig ulempe, at skulle indlevere et 42" fjernsyn. Der er da mange der ikke engang kan bære et sådant fjernsyn.
Af MartyDK
Det er muligt du ikke er enig, men så vil jeg anbefale dig at finde det sted i købeloven som siger at det påhviler forhandleren/producenten at afhente varen.

En forhandler er ikke forpligtet til at sørge for afhentning, hverken når det gælder vaskemaskiner, store fjernsyn eller små mobiltelefoner medmindre denne udtrykkeligt har haft en garanti eller andet som stiller forbrugeren bedre end købeloven.
Af SPY
hejsa
kan ikke se om du får det via net bestiling eller via en forhandler.

hvis det er via internetet, så er du jo nød til at tage ned på posthuset, og sende det, mener der er nogle få firmaer, der virkelig henter det, ved en, selv, men det står jo på deres side.

Hvis du har købt det i en foretning, så står du selv for at aulevere det hos dem, så kan de sende det, vidre, men det kan jo nogle gane så gå lingertid, iforhold til at sende det direkte, til rep. stedet.

/SPY

tjaaaaaa tager forbehold for alle de fejl der ville være tilstede, ved det givende udsagn ;)
Af wpredw
Ved ikke om jeg ikke har læst alt i tråden, men Marty har ret. Du har ikke krav på at de kommer og henter varen. Du skal indlevere det, hvor det er købt, længere er den ikke... desværre. Med mindre der er on-site garanti på det. Det har ingen indflydelse hvor stor varen er.
Hvad er det for et tv?
Af clrawe
Det er købt i forretning.

Jer, der siger, at jeg selv skal sørge for det vrøvler. Er I allesammen forhandlere?

I valgte så at ignorere mit eksempel om vaskemaskine, så lad mig prøve med.......amerikansk køleskab??
Af SPY
ser du ved hårdevidevare, der ringer du jo til det sted hvor du har købt, det, og så skriver de til den given producent, som derefter sende en repatør ud, ja det er rigtig, men du kan ikke samligne, det med et tv/ vidiomaskine/pcer, der skal du selv ned i foretning, med det og så sender de den vider, som skrevet før.

MEN der kan være nogle eks, på at der er andre mådere, at de kan forkomme, på, men det er efter den erfaring jeg har, kun med net handel.

så hvis du har købt i foretning, så er det bare at komme ned iforetning.
Af Rhodos
Eneste forhandler jeg kender til der selv afhenter hos kunden er elgiganten. De har en politik at alt over 28", skal kunden ikke selv køre med...
Af wpredw
Nu er et 42" jo altså ikke på størrelse med hverken vaskemaskine eller amerikanske køleskabe. Et fjernsyn, også af den størrelse, kan man sagtens transportere i bil.
Af clrawe
[quote="SPY"]ser du ved hårdevidevare, der ringer du jo til det sted hvor du har købt, det, og så skriver de til den given producent, som derefter sende en repatør ud, ja det er rigtig, men du kan ikke samligne, det med et tv/ vidiomaskine/pcer, der skal du selv ned i foretning, med det og så sender de den vider, som skrevet før.quote]

Fortæl mig lige hvorfor der er forskel, og hvorfor jeg ikke kan sammenligne??
Af wpredw
Fordi det er en service, det er ikke noget du har krav på.

Ring dog og spørg forbrugerrådet, de plejer at vide hvad de snakker om og skriv lige hvad de siger, når du har haft fat i dem.

http://www.fbr.dk/
77 41 77 41
[email protected]