Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Pede8000 skrev:jeg gentager gerne at 4 timers dagligt forbrug af TV2 News med breaking news banner kørende i bunden er en god metode til fremprovokere burn in!!

Don´t do it. Køb en billig LCD, til news er det optimalt.

OLED er velegnet til film, serier og spil med HDR. Kort sagt entusiastens valg.

Se i øvrigt Torbens post længere oppe i tråden, intet nyt. Der er ingen grund til at piske den sædvanlige debat op, og der er ikke noget at frygte ved normalt brug!
Torben skriver jo netop at bare ved 2 timers brug af en kanal kan det give problemer og det opfatter jeg altså som normalt brug
Det kan du have ret. Det må han selv svare på.
Jeg oplever ikke problemer, og ser tit DR, nok også 2+ timer om dagen.

Måske afhænger det af kanallogoet?
George1 skrev:I efteråret var det ikke tilladt at komme med negative ytringer ang. Oled.
Rart med en mere nuanceret debat nu.
Jeg kom til at nævne på recordere.dk at der i øjeblikket var rigtige mange forum-indlæg både på recordere og her på Flatpanels omkring fejl på OLED skærme.
Det skulle jeg aldrig have gjort. Så vågnede de OLED-disciple godt nok, med påstande om at det ihvertfald ikke passer og det var folks egne skyld, og diverse personlige angrib på mig om at jeg bare var en ung knægt der ikke aner hvad jeg snakker om (har arbejdet med elektronikudvikling i 25år :D ).
Jeg forstå overhovedet ikke at OLED/LCD - Android/IOS osv. kan gå hen og blive en religion for folk.

Nå det var lidt af at sidespring.
Min mening er at en skærm skal kunne benyttes af en almindelige forbruger uden at brugeren skal bekymre sig over at skærmen står på den samme kanal i et par timer.
Hvis den ikke kan klarer det, uden at få en permanent skade, så har producenten sgu et problem.
Jeg har selv en 12 år gammel plasmaskærm, hvor det ellers var meningen at jeg ville have skiftet den ud med en OLED, når det kom ned i pris, og at de havde fået styr på burn-in.
Jeg sidder stadigvæk og venter på at de får løst burn-in problemet.
Har ikke lyst til at bruge 10.000kr på en skærm, og så skulle være bange for at ungerne eller konen kommer til at sidde og se på den samme kanal i for lang tid og derved få burn-in.
Vil mene at hvis du har haft en plasma i 12 år uden at opleve brun in, kan du helt roligt købe OLED. Plasma var mere sårbare end OLED er.

Jeg er selv OLED ejer, og det er ikke fordi jeg kan lide at leve livet farligt!
Alene billedekvalitet afgør hvilket TV jeg køber. Kommer selv fra Panasonic Plasma.
Synes du er en modig mand Peder 8000. :p
Jeg går også meget op i billedkvalitet, men går gerne et lille skridt ned af stigen for at slippe for at bytte skærmen pga pixel fejl og bøvl med burn in på længere sigt.
Phillips 8102 samsung 8DN og 9FN og sony xf 9005 ville jeg godt kunne leve med.
George1 skrev:Synes du er en modig mand Peder 8000. :p
Jeg går også meget op i billedkvalitet, men går gerne et lille skridt ned af stigen for at slippe for at bytte skærmen pga pixel fejl og bøvl med burn in på længere sigt.
Phillips 8102 samsung 8DN og 9FN og sony xf 9005 ville jeg godt kunne leve med.
Yes yes, livet i overhalingsbanen. :)

Livet er fuld af kompromisser, lige TV er et af de få steder hvor jeg forsøger at opnå et fornuftigt niveau.
Har fået min skærm professionelt kalibreret for at være sikker på at den yder optimalt. Jeg er bange for at LCD ville blive lidt "find 5 fejl", for mig, efter at have haft OLED.

Kigger på nyt OLED i 65" i øjeblikket.
Min gamle plasma har kørt ufattelige mange timer i træk på Nickelodeon (da det stadigvæk var et ungt TV), og ja jeg har heldigvis aldrig oplevet burn-in.
Når jeg så læser sådan en tråd her, at der er en der har fået burn-in fordi TV'et har stået på Nickelodeon et par timer om dagen, eller på recordere at der er en der har fået sin skærm ødelagt fordi han har kørt en pejsevideo nogle timer, så bliver jeg sgu skræmt væk.

Hvis så bare denne tråd var et enkeltstående tilfælde med et defekte OLED paneler, men det er det jo desvære ikke.
Nu bliver der selvfølgelig også solgt flere og flere OLED skærme, hvilket nok også er medvirkende til at der opstår flere og flere tilfælde med defekte OLED paneler, men jeg syntes stadigvæk der har været rigtig mange tilfælde med defekte OLED-paneler det sidste halve år.
Axlon skrev:Min gamle plasma har kørt ufattelige mange timer i træk på Nickelodeon (da det stadigvæk var et ungt TV), og ja jeg har heldigvis aldrig oplevet burn-in.
Når jeg så læser sådan en tråd her, at der er en der har fået burn-in fordi TV'et har stået på Nickelodeon et par timer om dagen, eller på recordere at der er en der har fået sin skærm ødelagt fordi han har kørt en pejsevideo nogle timer, så bliver jeg sgu skræmt væk.

Hvis så bare denne tråd var et enkeltstående tilfælde med et defekte OLED paneler, men det er det jo desvære ikke.
Nu bliver der selvfølgelig også solgt flere og flere OLED skærme, hvilket nok også er medvirkende til at der opstår flere og flere tilfælde med defekte OLED paneler, men jeg syntes stadigvæk der har været rigtig mange tilfælde med defekte OLED-paneler det sidste halve år.
Tja, det er lidt svært, vi kender jo ikke statistikken, men det kan forekomme, det er ingen hemmelighed.

Hvis du vægter faren for burn in, højere end det optimale billede er det LCD vejen du skal gå. Den der religiøse tilgang til mærker og teknologier, som nogen giver udtryk for, hører ingen steder hjemme. Det kommer jo helt an på ens behov. Jeg benytter dog mit helt som jeg altid har gjort. Film, TV og spil som jeg lyster.

Er vild med mit!
Axlon skrev:Hvis så bare denne tråd var et enkeltstående tilfælde med et defekte OLED paneler, men det er det jo desvære ikke.
Hvis vi kender antal solgte OLED skærme fra 2016 og fremad, så begynder fejlprocenten at være rigtig lav, så selvom du kan læse et enkelt stående tilfælde, eller har du en masse links til alle de andre? , så er der nogle som falder udenfor, og jo, de bruger nok 2-4 timer på en børnekanal eller mere nogle dage og så bliver gennemsnit højt selvom de måske ikke ligefrem skriver om symptoner og konsekvenser af deres rytme.

Det sker, og vi er nok lige så mange med en mere alsidig brug, og ikke sætter den på sådan kanal så ofte som nævnt, eller en tv2news hele dagen. Så der er enkeltstående tilfælde men der er rigtig mange som stadig ikke har problemet.

rtings.com er lige kommet med endnu en OLED burn-in test efter 24/7 brug, og det er virkelig en dækkende test og ikke bare en familie med 2 børn, da er rigtig mange forskellige tests, og ja nogle fejler på den test og kører så også længe, altså 24/7 og der er mange tests der.

Den er gal, ja, tror dog stadig ikke det er et generelt problem men enkelt stående. Bare fordi 3-4 brugere her på forum skriver, så er der nok også en del som går direkte til forhandler men der er stadig rigtig mange som måske aldrig oplever/brokker sig, enten fordi de ikke kan se det, eller fordi de ikke har problemet.

Den er svær men jeg ville personligt ikke lade enkeltstående tilfælde afgøre mit valg, eller skræmme af det.
Alle dem, som IKKE oplever "burn-in" på deres OLED, skriver jo IKKE dette på diverse fora, hvorfor negativiteten altid vil fylde mere og få en større opmærksomhed, end antallet af tilfredse OLED forbrugere.

Dette gælder også i alle andre forbrugerrelaterede sammenhænge. ;)

PS.
Ovenstående, er årsagen til, hvorfor Trustpilot er dybt utroværdigt.
bbplayer skrev:
George1 skrev:Hm Mon ikke der bliver leveret flere oled skærme tilbage pga pixel fejl og burn in end lcd skærme I FORHOLD TIL ANTAL SOLGTE SKÆRME. ???

mon! Der skal mere til end noget "mon ikke" tankegang, tror du ikke?
forstår overhovedet ikke hvad du mener men det er nok bare min tankegang