Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mads_
Hey flatpanels.dk brugere.

Har i en uges tid gået og tænkt over den der input lag test, som jeg har kørt på min ny indkøbte samsung 245b monitor. Var meget spændt på resultatet da jeg tidligere har ejet en DELL 2407wp eller hvad den nu hedder og den sku efter sigende have en del input lag?

Så spørgsmålet til jer gutter er: Er det egentlig ikke normalt at der er input lag på en fladskærm? og er det helt unormalt at der ikke er? - Har læst en del her inde her de sidste par uger og kan forstå at TN paneler generelt har mindre input lag?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er desværre ret almindeligt at der er en lille smule inputlag på en fladskærm ift. en CRT skærm. TN teknologien har historisk set mindre inputlag og især nyere modeller med lav responstid klarer sig godt.

De skærme der har højest inputlag skal findes i S-PVA eller S-IPS panelerne og især visse af Samsungs modeller har haft nogle ret markante inputlag-tider.

Om man mærker det eller ej er så en anden sag. Det kommer ret meget an på personen og på brugsmønsteret. Ofte så spiller folk med S-PVA eller S-IPS skærme ikke så heftigt som de der bevist har valgt TN, så dér er allerede en formidlende faktor.

Vi har desværre ikke nogen CRT skærm til rådighed på flatpanels, så derfor kan vi ikke selv foretage disse målinger. Der findes dog sider rundt om på nettet der har gjort arbejdet for os (endda ved hjælp af vores applet, selvom den er nok så simpel), så der er næppe grund til at opfinde hjulet to gange :)
Af mads_
Tak for dit svar yakken. Det kom bare VILDT meget bag på mig da jeg testede min gamle samsung 959nf vs min nye samsung 245b, at alle de billeder jeg tog ved lav og høj lukker tid viste præcist samme tal på begge skærme ned til sidste decimal. Er det sådan at jeg kan ha gjort noget forkert eller er det ikke helt hen i vejret at det passer?!

Har også lige læst nogle af de test du skriver med jeres applet og der var forskel på op til 50ms! shiiit
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... lukketiden skal være så kort som muligt. Alt andet dur ikke ;)

Normalt skyder man en serie på 100 billeder og laver lidt statistik på tallene, men at der ikke er så meget som 1 ms til forskel har jeg lidt svært ved at tro på. Kører du skærmene i clone?

Jeg har oplevet at man på visse typer PC'ere ikke får vist tiden i inputlag-testen helt korrekt - dvs. at uret ikke tæller op som det burde. Jeg kan ikke helt lokalisere fejlen, men den udmynter sig ved at tiendedelene i uret tæller op på en unaturlig måde, som om det ikke viser alle tal.
Af mads_
Prøvede lukker 1/4000 og ned efter og efter en 3-4 billeder hvor begge tal passede så gad jeg ik mere :P. Er først nu her efter jeg synes det lyder lidt wierd, må prøve at smide den crt til igen. Kørte skærmene i clone.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det lyder godt nok lidt mystisk, men der ER godt nok visse modeller der ikke har haft synderligt inputlag, men der har dog altid været mindst et par ms som maks. værdier.

1/4000 burde dog være RIGELIGT ;)